سرور مجازی
اقتصادی

نفت ۱۰۰ دلاری در راه است؟ / ۳ فاکتور اصلی تعیین قیمت نفت کدام هستند؟

نفت ۱۰۰ دلاری در راه است؟ / ۳ فاکتور اصلی تعیین قیمت نفت کدام هستند؟

نفت از صعود باز ماند. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر، با ۶۷ سنت معادل ۰.۷۲ درصد کاهش، به ۹۲ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۷۱ سنت معادل ۰.۷۹ درصد کاهش یافت و به ۸۸ دلار و ۹۵ در هر بشکه رسید که پایین‌ترین رکورد از ۱۴ سپتامبر بود. کارشناسان دلیل روند صعودی قیمت نفت را تصمیم فدرال رزرو در مورد ثابت نگه داشتن نرخ بهره می دانند. با این وجود همچنان بسیاری از کارشناسان امیدوارند که روند صعودی نفت دوباره از هفته های آینده به دلیل افزایش تقاضا دوباره ادامه پیدا کند.

حمید حسینی کارشناس انرژی در اینباره می گوید: وضعیت قیمت ها در بازار جهانی به ۳ فاکتور اصلی وضعیت تقاضا، میزان عرضه از سوی عربستان و روسیه و همچنین سیاست های پولی و مالی آمریکا و ذخایر این کشور بستگی دارد.

او با بیان اینکه با توجه به تمدید کاهش تولید از سوی عربستان و روسیه تا پایان سال ۲۰۲۳، افزود: احتمال می رود که بازار در ماه های آینده با کمبود عرضه مواجه باشد و همین مساله می تواند موجب ۳ رقمی شدن قیمت ها در بازار جهانی شود. هرچند که احتمال می رود در طولانی مدت قیمت نفت در کانال ۸۰ تا ۹۰ دلار در نوسان باشد.

تقاضای نفت چقدر بیشتر می شود؟

وضعیت رشد تقاضا یکی از عوامل اصلی تعیین قیمت نفت خواهد بود که حسینی به آن اشاره کرده و ادامه می دهد که میزان تقاضا در امسال از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت. از طرفی گزارش های منتشر شده از سوی اوپک حاکی از این است که مقدار تقاضا در سال جاری را ۲.۴ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. آژانس بین‌المللی انرژی هم میزان افزایش تقاضا را ۲.۲ میلیون بشکه در روز برآورد کرده اند. این آژانس همچنین هشدار می‌دهد که رشد تقاضای جهانی در میان‌مدت به طرز قابل توجهی آهسته خواهد شد.

چین ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار می کند؟

در این میان مقدار تقاضا در چین به عنوان یکی از بزرگترین بازار مصرف نفت اهمیت بالایی در جهت دهی قیمت ها می تواند داشته باشد. آخرین ارقام موجودی ذخایر و واردات از چین تایید می‌کند که تقاضای نفت در حال تقویت است. در این کشور که تقریباً از نظر همه به عنوان بزرگ‌ترین محرک تقاضای نفت در جهان شناخته می‌شود، واردات در سطوح نزدیک به رکورد قرار دارد و ارتفاع نفت در ذخایر به‌سرعت در حال افزایش است. در چنین شرایطی اگر قیمت نفت جهش بسیار زیادی داشته باشد، چین می‌تواند از این موضوع به عنوان یک اهرم استفاده کند به این صورت که هر زمان پکن از قیمت‌ها ناراضی باشد می‌تواند شروع به فروش ذخایر نفت خام کند، دقیقاً همان کاری که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته با آزادسازی ذخایر استراتژیک این کشور انجام داد.

خبری از افزایش تولید عربستان نیست

با این حال همه اینها به این بستگی دارد که عربستان سعودی تا چه زمانی تمایل خواهد داشت تا بر کاهش تولید داوطلبانه خود پایبند بماند. گزارش های منتشر شده نشان می دهد که تولید نفت عربستان سعودی در ژوئیه، به ۹.۰۱ میلیون بشکه در روز رسید که ۹۴۳ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئن کاهش داشت و میزان ذخایر هم ۲.۹۶ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۱۴۶.۷۳ میلیون بشکه رسید. حالا که قیمت ها نسبت به ماه های گذشته کمی بهبود یافته سیاست های کاهش تولید عربستان همچنان ادامه پیدا خواهد کرد. ضمن اینکه سعودی ها، ماه میلادی جاری اعلام کردند کاهش تولید داوطلبانه نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ تمدید خواهند کرد. با این اوصاف می توان ادعا کرد که هیچ نشانه‌ای از بازگرداندن تولید به سطوح قبلی به چشم نمی‌خورد.

در این میان شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، از کاهش عرضه اوپک پلاس در بازار نفت دفاع و اظهار کرد: بازارهای انرژی بین‌المللی برای محدود کردن نوسانات، نیازمند مقررات ساده‌ای هستند و همچنین نسبت به ابهامات پیرامون تقاضای چین، رشد اروپا و اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با تورم، هشدار داد.

همزمان با کاهش عرضه نفت از سوی عربستان براساس گزارش بلومبرگ، میزان حفاری نفت روسیه به بالاترین سطوح خود رسیده است. تعداد چاه‌های استخراج نفت جدید روسیه در نیمه نخست سال جاری ۶.۶ درصد بیشتر از میزان برنامه‌ریزی‌شده و ۸.۶ درصد بیشتر از نیمه نخست سال ۲۰۲۲ بوده است. هرچند که مقدار حفاری چاه های نفتی مسکو در نیمه نخست امسال بیشتر شده اما این کشور هم زمان با کاهش تولید یک میلیون بشکه ای عربستان اعلام کرده که کاهش ۳۰۰ هزار بشکه ای خود تا پایان ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.

احتمال افزایش تولیدات آمریکا

طبق آمار اداره اطلاعات انرژی، ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته، ۲.۱۴ میلیون بشکه کاهش یافت که بسیار کمتر از کاهش ۵.۲۵ میلیون بشکه‌ای گزارش شده توسط موسسه امریکن پترولیوم بود. کاهش ناامیدکننده ذخایر، معامله گران را تشویق کرد تا به سودگیری از افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت اقدام کنند. در این میان برخی پیش بینی ها هم از احتمال کاهش تولیدات نفتی آمریکا خبر می دهد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد انتظار می‌رود تولید نفت این کشور از مناطق بزرگ تولید کننده شیل تا ۹.۳۹۳ میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر کاهش یابد که پایین‌ترین رقم از ماه مه ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد.

متخصصان حوزه کامودیتی پیش‌بینی کردند که میانگین قیمت هر بشکه نفت خام برنت در سال ۲۰۲۳ حدود ۸۲.۵ دلار به ازای هر بشکه خواهد بود که بیشتر از برآورد ۸۱.۹ دلاری ماه جولای است. این در حالی است که برآورد میانگین قیمتی آنها برای نفت وست‌تگزاس اینترمدییت برای سال ۲۰۲۳ بشکه‌ای ۷۷ دلارو ۸۳ سنت بوده که حدود ۶۰ دلار بیشتر از پیش‌بینی قبلی آنهاست. بر اساس این پیش‌بینی، میانگین قیمت نفت برنت در بازه زمانی سپتامبر تا دسامبر ۸۶ دلار و ۱۵ سنت به ازای هر بشکه خواهد بود که اندکی بیشتر از سطوح فعلی آن است. اجماع قیمت متوسط ممکن است با توجه به کاهش ذخایر نفت خام کاملاً محافظه‌کارانه به نظر برسد.

۲۱۷۲۲۳

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا