سرور مجازی
اقتصادی

چگونه یک نفر را از لیست بیمه حذف کنیم؟

بر اساس قوانین وزارت کار و طبق ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی، هر کارفرما وظیفه دارد که کارمندان خود را بیمه کرده و نام آن‌ها را در زمان مقرر از طریق لیست بیمه، به اداره تأمین اجتماعی ارسال کند. چنانچه به هر علتی نام‌های داخل لیست با کارمندان مطابقت نداشته باشند، کارفرما مشمول پرداخت جریمه هنگفتی خواهد شد. لازم است در صورت پایان یا ترک کار بیمه شدگان، بلافاصله لیست جدید و به‌روز شده را به اداره بیمه تحویل دهیم. آیا می‌دانید چگونه یک نفر را از لیست بیمه حذف کنیم؟

برای رسیدن به این سوال و در امان ماندن از جریمه‌های احتمالی، خواندن این مقاله را به شما عزیزان توصیه می‌کنیم.

لیست بیمه چیست و چگونه رد می‌شود؟

کارگران و کارمندان در ازای دریافت حقوق، برای کارفرماها و مدیران کار می‌کنند. کلیه این اشخاص (چه حقیقی باشند و چه حقوقی) موظف‌اند ماهانه در کنار حقوقی که می‌پردازند، لیست بیمه افراد را نیز رد کنند. در این لیست اطلاعاتی از قبیل: نام و نام خانوادگی کارمند، دستمزد روزانه، کد ملی، دستمزد ماهیانه، حق بیمه سهم کارگر، کسورات و مزایای مشمول بیمه درج می‌شوند.

در صورت عدم رعایت قانون و ارسال نکردن لیست بیمه، با کارفرما یا مدیر خاطی برخورد جدی صورت خواهد گرفت. فرقی ندارد افراد جدیدی را استخدام کنید یا کارمند قدیمی‌تان را از دست بدهید، در هر صورت باید لیست بیمه را با آخرین تغییرات دفتر و کارگاه خود به‌روز کنید.

نحوه ارسال لیست بیمه، اسناد قانونی حقوق و دستمزد

کارفرما و مدیر هر شرکت، پس از استخدام افراد جدید لیست بیمه را به اداره تامین اجتماعی ارسال می‌کند. برای این کار مراحلی وجود دارد:
۱٫ ورود به سایت تامین اجتماعی به آدرس samt.tamin.ir
۲٫ وارد کردن کد ملی و کلمه عبور کارفرما (مدیر مجموعه)
۳٫ رفتن به قسمت «عملیات لیست بیمه» و انتخاب «بارگذاری لیست بیمه»
۴٫ مشاهده و بررسی جزئیات اطلاعات کارگاه از قبیل: نام، کد کارگاه، شعبه تأمین اجتماعی
۵٫ آپلود اطلاعات ماهیانه بیمه شدگان شرکت یا کارگاه طی ماه جاری
پس از انجام مراحل ذکر شده و بارگذاری لیست بیمه، اطلاعات خواسته شده برای شرکت تأمین اجتماعی ارسال خواهند شد.

علت عدم تأیید نهایی لیست بیمه تامین اجتماعی

توجه داشته باشید تأیید یا عدم تأیید نهایی لیست بیمه توسط کاربر و کارفرما انجام نمی‌گیرد؛ بلکه این کار توسط سیستم صورت می‌گیرد. چنانچه برای شما پیامی با مضمون عدم تأیید نهایی نشان داده شد، در پایین صفحه روی گزینه «نمایش خطاها» کلیک کنید. هرگونه خطای هویتی و عدم تطابق در این قسمت قابل مشاهده است. به طور مثال اگر با کد خطا ۰۴۰ روبه‌رو شدید، به این معنی است که لیست مذکور را قبلا ارسال کرده‌اید.
فراموش نکنید که سیستم هیچ‌گونه دخل و تصرفی بر محاسبه حق بیمه کارمندان شما ندارد و حتی ممکن است لیست اسامی با حق بیمه اشتباه را نیز تأیید نهایی کند. پیشنهاد ما این است که پیش از اقدام به ارسال لیست، درستی یا نادرستی اطلاعات وارد شده را چندین بار چک کنید.

نحوه رد کردن لیست بیمه تامین اجتماعی

کارفرماها و مدیران موظف‌اند در حفظ حقوق کارمندان خود تلاش کنند و هیچ‌گاه حق آنان را ضایع نکنند. با خرید نرم افزار حسابداری حق و حقوق ماهانه افراد در روز معین و با همان مقدار تعیین شده پرداخت می‌شود. از وظایف دیگر هر کارفرما، رد کردن لیست بیمه کارکنان است. برای این منظور لازم است در ابتدا کد کارگاهی مربوط به شرکت یا کارگاه را دریافت کنند. این کد با ارائه مدارک مربوطه شرکت و مراجعه حضوری ارائه می‌شود.

افرادی که نامشان در لیست قرار دارد، با مراجعه حضوری به شعبه تأمین اجتماعی و ارائه مدارک هویتی، ثبت‌نام خود را انجام می‌دهند.

بعد از تأیید هویت، یک کد هشت رقمی به هر شخص داده می‌شود.

پس از گذراندن دو مراحل پیشین، وقت آن است که کارفرما به سایت samt.tamin.ir مراجعه کرده و لیست بیمه را بارگذاری کند.

چگونگی حذف نام افراد از لیست بیمه

گاهی مسائلی پیش می‌آید که کارفرما از کارمند خود رضایت ندارد و مجبور به اخراج او می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی و انجام بی عیب و نقص امور، پیشنهاد می‌کنیم که از نرم افزار فروشگاهی استفاده کنید. حال اگر به هر دلیل کارمند محل کار خود را ترک کند، مدیر مجموعه باید لیست بیمه را به‌روز کرده و نام فرد را حذف کند.
با مراجعه حضوری به دفتر تأمین اجتماعی، ثبت درخواست کتبی و ارائه مدرک ترک کار کارمند، به‌سادگی لیست را تغییر دهید و نام او را از لیست بیمه حذف کنید.

انجام دقیق امور مرتبط با بیمه کارمندان با نرم‌افزارهای سپیدار سیستم

در این نوشته راجع‌به لیست بیمه تأمین اجتماعی و لزوم آن صحبت کردیم. همچنین توضیح دادیم که کارفرما و مدیر هر مجموعه، چطور باید لیست بیمه افراد را رد کند. درباره چگونگی حذف نام کارمندانی که ترک کار کردند نیز توضیح دادیم.

از طریق نرم‌افزارهای فروشگاهی و حسابداری سپیدار سیستم، کلیه امور مالی مربوط به کارگاه یا شرکت خود را با دقت بالا و بدون هیچ خطایی انجام دهید. شرکت سپیدار سیستم نزدیک به ۱۵ سال سابقه درخشان در زمینه ارائه نرم‌افزارهای حسابداری و فروشگاهی دارد.

شما عزیزان با مراجعه به سایت sepidarsystem.com قادر به مشاهده کلیه امور این مجموعه بزرگ و موفق هستید. در صورت بروز هرگونه سوال یا راهنمایی نیز بهتر است با تیم پشتیبانی مجرب سپیدار سیستم تماس بگیرید. شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ پل ارتباطی میان شما و مشاورین سپیدار سیستم است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا