سرور مجازی
اقتصادی

کرونا در ایران تمام نشده است/ خطر جهش سویه جدید در کشورهای دیگر

به گزارش دیتاسنتر من، روزهای پرتلاطم کرونایی در ایران تمام شده و شرایط به مبتلایان دو رقمی و فوتی‌های تک رقمی رسیده. روزهایی که شمار فوتی‌های کرونا تا مرز ۷۰۰ نفر در روز هم می‌رسید، گذشته است.

آن روزها رنگ‌بندی کرونا شهرهای کشور را یکدست قرمز نشان می‌داد. حالا رنگ قرمز جایش را به آبی داده و بسیاری از شهرها در وضعیت عادی هستند.

پاندمی کرونا تمام نشده است

بسیاری از مردم منتظر این بودند که روزی شمار فوتی‌های کرونا را روی عدد صفر ببینند. اما حالا که موج کرونا در ایران فروکش کرده، آیا می‌توان گفت کرونا در ایران تمام شده است؟

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست در این مورد به دیتاسنتر من می‌گوید: «به طور مشخص پاندمی کرونا در ایران تمام نشده است. هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید پاندمی برای ما تمام شد. زمانی پاندمی تمام می‌شود که در کل دنیا تحت کنترل باشد.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: «در حال حاضر می‌توان گفت روند کرونا تا پایان خرداد تحت کنترل و باثبات است. اما در مورد اینکه با آغاز تابستان، چه اتفاقی رخ می‌دهد، فعلا نمی‌توان اظهار نظر کرد. در واقع، پیش‌بینی اینکه در ماه‌های آینده کرونا چه می‌شود، امکان‌پذیر نیست.»

در روزهای اوج کرونا در ایران شمار فوتی‌های کرونا به ۷۰۰ نفر در روز هم رسید.

صفر شدن تعداد فوتی‌ها، پایان کرونا نیست

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، روز گذشته ۵۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. از این تعداد ۲۰ نفر از آنها بستری شدند. همچنین تعداد فوتی‌های کرونا نیز به سه نفر رسید.

یونسیان می‌گوید: «برای ارزیابی شمار فوتی‌های تک رقمی کرونا باید یک بازه را در نظر بگیریم. اما اینکه فوتی کرونا به صفر رسید به معنای پایان کرونا نیست و همچنین اینکه دوباره فوتی‌های کرونا به سه نفر رسید نیز به معنای روند افزایشی فوتی‌های کرونا نیست.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه می‌دهد: «به طور کلی برای اینکه بتوان گفت روند این موضوع افزایشی یا کاهشی شده، باید روزهای متوالی را در نظر گرفت. ما فقط اکنون می‌گوییم بگوییم مرگ تک رقمی کرونا که از صفر تا ۹ است و برای آن تفاوتی قائل نیستیم. در این شرایط می‌گوییم کرونا در کنترل است.»

او می‌گوید: «از روی تعداد مبتلایان است که ما نگران می‌شویم. روی تعداد فوتی‌های کرونا قضاوت نمی‌کنیم، زیرا با تأخیر نسبت به ابتلا، افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.»

خطر جهش سویه جدید در کشورهای دیگر

در حال حاضر بنابر اعلام وزارت بهداشت، بیش از شش میلیون نفر در کشور هنوز دز دوم واکسن را دریافت نکرده‌اند. همچنین حدود ۳۰ میلیون نفر نیز دز سوم را نزده‌اند.

از سوی دیگر برخی از مردم با توجه به روند کاهشی مبتلایان و فوتی‌های کرونا در کشور، دیگر مانند گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در چنین شرایطی وضعیت کرونایی در ایران آیا بدتر می‌شود؟

یونسیان در این مورد می‌گوید: «آینده کرونایی در کشور را دو مورد تعیین می‌کند. اول اینکه ایمنی ناشی از واکسیناسیون چقدر پایدار است؟ دوم اینکه چقدر امکان دارد جهش جدیدی از کشورهای دیگر به ایران وارد شود؟ به ویژه این خطر در مورد کشورهایی که واکسن نزده‌اند و شمار مبتلایان آنها بالاست، وجود دارد.»

او ادامه می‌دهد: «بنابراین باید شرایط دیگر کشورها را رصد کنیم. در امریکا، شرق آسیا و جنوب افریقا، شاهد رشد نسبی شمار مبتلایان به کرونا هستیم. اگر این رشد ادامه پیدا کند، ممکن است منجر به جهشی شود و دامن ایران و کشورهای دیگر را هم بگیرد.»

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا