سرور مجازی
اقتصادی

گام اول برای تغییر شیوه پرداخت یارانه برداشته شد/ یارانه‌بگیران تغییر می‌کنند؟

گام اول برای تغییر شیوه پرداخت یارانه برداشته شد/ یارانه‌بگیران تغییر می‌کنند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سخنگوی دولت اعلام کرده است شیوه دهک‌بندی‌ها تغییر خواهد کرد و دهک به صدک تبدیل می‌شود . اما معنای این سخن چیست؟ اگر تا پیش از این جمعیت ایران به شکل دهک‌بندی طبقه‌بندی شده و میزان یارانه پرداختی بر اساس دهک هر خانوار تعیین می‌شد، قرار است به جای دسته‌بندی ده تایی در جامعه، جمعیت ایران به صد دسته طبقه‌بندی گردد.

از این رو دهک به صدک تبدیل می‌شود. به این ترتیب اگر هر دهک ۱۰ درصد از جمعیت ایران را در خود جای می‌داد، صدک یک درصد از جمعیت را در خود جای خواهد داد. دلیل این تصمیم اما بر می‌گردد به تلاش برای رصد بهتر و دقیق‌تر مردم از نظر مالی.

بیشتر بخوانید:

خبر فوری سخنگوی دولت برای یارانه‌بگیران/ مبلغ یارانه‌های نقدی افزایش می‌یابد؟

خبر مهم معاون وزیر کار برای یارانه‌بگیران/ احتمال قطع یارانه چه کسانی وجود دارد؟

سخنگوی دولت درباره تغییرات پیش‌بینی شده گفته است: یارانه نه افزایش می‌یابد، نه شیوه پرداخت آن تغییر می‌کند و فقط شیوه دهک‌بندی به صدک‌بندی ارتقا می‌یابد. به گفته وی، به جای اینکه از نظر مالی در ۱۰ دهک باشد، هر دهک به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود و این‌گونه به صورت دقیق و به صورت صدک تقسیم می‌شود.

در عین حال سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نیز در این باره به ایسنا گفته است: تا این لحظه خبری از تغییر در مبلغ یارانه یا یارانه‌بگیران نیست و فعلا برنامه‌ای در دستور کار قرار ندارد.

گام اول برای تغییر شیوه پرداخت یارانه برداشته شد/ یارانه‌بگیران تغییر می‌کنند؟

طبق آنچه سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرده، تنها مسئله‌ای که پیش از این نیز در دستور کار قرار داشته، این بوده است که به جای دهک‌بندی، صدک بندی اتفاق خواهد افتاد؛ به این معنی که هر دهک خود به ۱۰ قسمت تقسیم خواهد شد و این مسئله نیز با هدف شناسایی بهتر در دستور کار قرار گرفته است.

مفهوم تغییر دسته‌بندی جامعه چیست؟

بر اساس آنچه دولت اعلام کرده در شرایط کنونی ۹ دهک از ۱۰ دهک در جامعه ایران یارانه دریافت می‌کنند . این بدان معناست که تنها ۱۰ درصد از مردم ایران به لحاظ طبقه‌بندی مالی، نیازی به دریافت یارانه ندارند و ۹۰ درصد از مردم کشور یارانه‌بگیر هستند . همان گونه که سخنگوی دولت گفته است قرار نیست در این راستا یارانه‌ی افزایش یابد اما طبقه‌بندی با ضریب خطای پایین‌تر و رصد دقیق‌تر مالی مردم بدان معناست که شمار یارانه‌بگیران می‌تواند دستخوش تغییر شود و به عنوان مثال کسانی که در دهک نهم هستند اما تفاوت جزئی با دهک ده دارند، با این تصمیم، مشمول قطع یارانه شوند .

بر اساس اعلام مقامات رسمی حدود ۷۸ میلیون نفر از ایرانیان یارانه‌بگیر هستند. برخی هم در صف بررسی و ثبت‌نام برای دریافت یارانه هستند. از سوی دیگر به گفته علی عسگری، سرپرست سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که به این افراد یارانه ماهانه پرداخت می‌شود و یارانه دارو و نان هم اختصاص می‌یابد.

از ابتدای هفته جاری دهک‌های شش و هفت هم مشمول یارانه تشویقی شده‌اند که به این ترتیب تعداد کل مشمولان به ۶۱ میلیون نفر می‌رسد.

با اضافه شدن دهک‌های ششم و هفتم به طرح کالابرگ الکترونیک، حالا ۶۱ میلیون ایرانی مشمول یارانه تشویقی شده‌اند. پیشتر و در دولت قبل، محاسباتی که انجام شده بود خبر از این می‌داد که ۶۰ میلیون ایرانی باید سبد معیشتی دریافت کنند.

با این وصف به نظر می‌رسد با دقیق شدن شیوه‌ی بررسی وضعیت مالی خانوارها گام اول برای تغییر در دهک‌بندی و فهرست مشمولان یارانه برداشته شود کما اینکه روزنامه نزدیک به دولت، همشهری نیز از احتمال حذف یارانه برخی از افرادی که در دهک‌های بالا قرار دارند، با تغییر شیوه طبقه ندی از دهک به صدک خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

                  یارانه دهک ششم و هفتم، 120 هزار تومان افزایش یافت

                  یارانه‌بگیران بخوانند/ این گروه مشمول دریافت یارانه ۱۲۰ هزار تومانی شدند + جزییات

۲۲۳۲۲۳

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا