سرور مجازی
رمز ارز

پولبک (Pullback) در ترید ارز دیجیتال به چه معنا است؟

پولبک (Pullback) در ترید ارز دیجیتال به چه معنا است؟

فهرست مطالب

  • پولبک (Pullback) چیست؟
  • تفاوت بین برگشت و پولبک چیست؟
  • چگونه از پولبک برای ورود به بازار استفاده کنیم؟
  • نحوه استفاده از پولبک در ترید ارز دیجیتال
  • ریسک‌های استفاده از پولبک در ترید ارز دیجیتال
  • خلاصه مطلب

زمان مطالعه: 8 دقیقه

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حوزه کریپتو همیشه به دنبال راه‌هایی برای یک ورود قوی به بازار هستند و به دنبال شاخص‌هایی می‌گردند که امکان کسب سود بیشتر را برای آنها فراهم کند. برای این منظور، آنها روندهای بازار و نوسانات قیمت یک دارایی را تجزیه و تحلیل می‌کنند. وقتی قیمت یک دارایی به سرعت در حال افزایش است، بسیاری ممکن است احساس کنند که فرصت را از دست داده‌اند. با این حال، در این‌ گونه روندها نیز فرصت‌هایی برای ورود و خرید پیدا می‌شود که از اصلاحات کوتاه‌مدت بازار در چهارچوب یک روند گسترده‌تر ناشی می‌شود. در چنین فرصت‌هایی که تحت عنوان پولبک (Pullback) شناخته می‌شود، معامله‌گران می‌توانند وارد بازار شوند. اما پولبک در ترید ارز دیجیتال چیست و چگونه می‌توان از آن برای کسب سود استفاده کرد؟ با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به این سؤالات پاسخ دهیم.

پولبک (Pullback) چیست؟

پولبک در ترید ارز دیجیتال به معنای توقف روند یا اصلاح موقت ارزش در روند کلی یک دارایی است. به عبارتی، پولبک زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت قبل از اینکه روند اصلی خود را از سر بگیرد، از اوج اخیر (در یک روند صعودی) یا کف اخیر (در یک روند نزولی) عقب‌نشینی کند. Pullback بخشی طبیعی از پویایی بازارهای مالی است و می‌تواند ناشی از برداشت سود، تغییر در احساسات بازار یا عدم تعادل موقت بین خریداران و فروشندگان باشد.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!


شروع

در بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال، پولبک به دو صورت اتفاق می‌افتد:

پولبک در یک روند صعودی

در این حالت، ارزش دارایی در حال افزایش است و به اوج می‌رسد. سپس، روند متوقف می‌شود یا ارزش آن دارایی کاهش می‌یابد، ولی در نهایت به روند صعودی اولیه خود باز می‌گردد.پولبک در ترید ارز دیجیتال

پولبک در یک روند نزولی

در این حالت، ارزش دارایی در حال کاهش است. سپس، روند نزولی متوقف می‌شود یا ارزش آن کمی به سمت بالا می‌رود، ولی در نهایت دوباره به روند نزولی اولیه خود بازمی‌گردد.پولبک در ترید ارز دیجیتال

بنابراین، پولبک می‌تواند هم در یک روند صعودی و هم در یک روند نزولی اتفاق بیفتد.

پول‌بک در یک روند صعودی اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک دارایی رفتار صعودی داشته باشد و سرمایه‌گذاران تصمیم بگیرند که سود خود را برداشت کنند؛ یا زمانی که در نتیجه اخبار منفی، اعتماد به دارایی به صورت لحظه‌ای از بین می‌رود. در چنین سناریوهایی، معامله‌گران بسیاری ممکن است به فکر فروش بیفتند که این کار، باعث توقف روند یا کاهش ارزش دارایی می‌شود. با این حال، تا زمانی که دارایی در یک روند صعودی ثابت باقی بماند، ارزش آن دوباره شروع به افزایش خواهد کرد. بنابراین، پولبک‌ها اغلب به عنوان یک فرصت خرید عالی در نظر گرفته می‌شوند.

همچنین ببینید: استراتژی گرید تریدینگ (Grid Trading) یا معاملات شبکه ای چیست؟

در اغلب موارد، ورود به بازار در زمان پولبک‌ها به خوبی جواب می‌دهد و نسبت ریسک به پاداش خوبی را برای معامله‌گران ارائه می‌کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که پولبک‌ها می‌توانند معاملات پرریسکی هم باشند. برای مثال، ممکن است به نظر برسد که ارزش یک دارایی در یک روند صعودی مداوم، یک Pullback را تجربه می‌کند، اما در واقع در حال برگشت یا معکوس کردن روند (Reversal) است. در این صورت، اگر یک معامله‌گر مبلغ قابل‌توجهی را برای خرید اختصاص دهد و پولبک به یک معکوس شدن روند تبدیل شود، آن معامله‌گر ضرر قابل‌توجهی را متحمل خواهد شد.پولبک در ترید ارز دیجیتال

تفاوت بین برگشت و پولبک چیست؟

پولبک به معنای توقف یا معکوس شدن روند ارزش دارایی به صورت موقت است. به این معنی که قبل از ازسرگیری رفتار اولیه، روند ارزش دارایی فقط برای مدت کوتاهی متوقف می‌شود یا کاهش/افزایش می‌یابد. در مقابل، برگشت یا Reversal، همان‌طور که از نام آن مشخص است، به معنای معکوس شدن روند کلی است؛ یعنی تبدیل روند صعودی به نزولی، یا نزولی به صعودی. برگشت‌ها اغلب در سطوح حمایت و مقاومت کلیدی اتفاق می‌افتند و می‌توان آنها را با استفاده از الگوهای نموداری یا شاخص‌های تکنیکال خاص شناسایی کرد.

توانایی تشخیص اینکه کدام یک از این دو حالت در نمودار در حال رخ دادن است، می‌تواند سود و زیان بزرگی را برای معامله‌گر به همراه داشته باشد. برای تشخیص درست، معامله‌گران باید قبل از هر گونه تصمیم‌گیری، تحقیقات کاملی را انجام دهند تا اطمینان حاصل کنند که چه چیزی باعث افزایش یا کاهش ارزش دارایی می‌شود: آیا شرکت/ پلتفرم توسعه‌دهنده آن دارایی تغییرات یا به‌روزرسانی‌های جدیدی را منتشر کرده است؟ عوامل خارجی بر قیمت دارایی تأثیر می‌گذارند یا خیر؟ یافتن پاسخ این سؤالات می‌تواند به معامله‌گر کمک کند که بداند روند قیمت دارایی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و بر این اساس، چه زمانی باید به بازار وارد یا از آن خارج شود.

همچنین ببینید: شکست جعلی (Fake Breakout) چیست؟ روش تشخیص فیک بریک اوت

چگونه از پولبک برای ورود به بازار استفاده کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، هدف از استفاده از Pullback در ترید ارز دیجیتال، معامله در جهت روند اصلی، با کمترین ریسک ممکن است. برای انجام این کار، معامله‌گر باید مشخص کند که کجا باید وارد شود. استراتژی‌های معاملاتی زیادی برای زمان پول‌بک وجود دارد که رایج‌ترین آنها، استفاده از اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci retracement) برای ترسیم نسبت‌های فیبوناچی و شناسایی سطوح مقاومتی و حمایتی است که قیمت ممکن است از آنها برگردد. سطوح کلیدی فیبوناچی، سطوح ۳۸٫۲، ۵۰ و ۶۱٫۸ درصد هستند، اما استفاده از این سطوح به قدرت روند و میزان پولبک بستگی دارد (در روندهای قوی‌تر، قیمت پولبک کمتری دارد.)

نحوه استفاده از پولبک در ترید ارز دیجیتال

برای استفاده از پولبک در ترید ارز دیجیتال و شناسایی زمان ورود به معامله، می‌توان چند مرحله کلیدی را دنبال کرد:

۱. با استفاده از خطوط روند یا میانگین‌های متحرک، یک روند صعودی را شناسایی کنید که با یک سری از اوج‌ها و کف‌‌های بالاتر مشخص می‌شود. توجه داشته باشید که برای تعیین روند کلی، استفاده از بازه‌های زمانی بالاتر ضروری است.پولبک در ترید ارز دیجیتال

۲. پس از آن، به بازه زمانی کوچک‌تر (برای مثال، یک ساعته) بروید و منتظر یک پولبک در برابر روند صعودی باشید.پولبک در ترید ارز دیجیتال

۳. جدیدترین اوج بالاتر و کف اخیر (قبل از پولبک) را شناسایی کنید و اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی را بین آن دو قرار دهید.پولبک در ترید ارز دیجیتال

۴. وقتی قیمت به جایی بین سطوح ۵۰ تا ۶۱٫۸ درصد فیبوناچی اصلاحی رسید، می‌توانید نسبت به خرید/ورود به بازار اقدام کنید. این به شما بستگی دارد که به محض رسیدن به سطح ۵۰ درصد خرید کنید یا منتظر بمانید که قیمت به سطح ۶۱٫۸ درصد برسد. این تصمیم‌گیری با گذشت زمان و با تمرین آسان‌تر خواهد شد.

۵. در این روش، می‌توانید سفارش استاپ لاس و برداشت سود خود را نیز بر اساس نمودار زیر تعیین کنید.پولبک در ترید ارز دیجیتال

نکته: توضیحات بالا، نمونه‌ای از معامله خرید در زمان پولبک است. برای معامله فروش نیز می‌توانید از همان قوانین استفاده کنید اما به صورت برعکس (شکل زیر).پولبک در ترید ارز دیجیتال

ریسک‌های استفاده از پولبک در ترید ارز دیجیتال

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، استفاده از استراتژی پولبک در ترید ارز دیجیتال در کنار پتانسیل سوددهی خود، ریسک‌هایی هم دارد؛ از جمله:

سیگنال‌های نادرست

گاهی بازار ممکن است یک معکوس موقت را نشان دهد که به نظر می‌رسد یک Pullback است، اما ممکن است در ادامه برخلاف روند اصلی به حرکت خود ادامه دهد. معامله‌گران باید محتاط باشند و از علائم تأییدکننده برای افزایش شانس موفقیت خود استفاده کنند.

خستگی معامله‌گران

هنگامی که یک روند شتاب خود را از دست می‌دهد یا به نقطه‌ای از خستگی می‌رسد، ممکن است پولبک رخ دهد. در چنین مواردی، روند ممکن است برنگردد و قیمت به طرز چشمگیری معکوس شود. در نتیجه، معامله‌گرانی که انتظار ادامه روند را دارند، ضرر خواهد کرد.

در صفحه تحلیل تکنیکال ارز های دیجیتال می‌توانید تحلیل بیش از ۲۰۰ رمزارز را به همراه نمودار عقربه‌ای و نمودار تکنیکال آنها مشاهده کنید.

شناسایی زمان ورود

زمان‌بندی نقطه ورود برای معامله هنگام پول‌بک نیز می‌تواند دشوار باشد. در چینی شرایطی، معامله‌گران باید زمان رکود و شروع از سرگیری روند را تعیین کنند. این امر مستلزم تجزیه و تحلیل ماهرانه است و گاهی ممکن است به فرصت‌های از دست رفته یا ورود عجولانه به معاملات منجر شود.

خلاصه مطلب

در این مقاله به معرفی مفهوم Pullback و نحوه استفاده از پولبک در ترید ارز دیجیتال و کسب سود پرداختیم. پول‌بک بخشی عادی از نوسانات ارزش یک دارایی است و رویدادی است که اگر به درستی درک و استفاده شود، می‌تواند سودآوری زیادی به همراه داشته باشد. این مورد هم در بازار دارایی‌های سنتی و هم در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما به دلیل نوسانات بیشتر دارایی‌های رمزارزی، معامله‌گران باید توجه داشته باشند که نوسانات این دارایی‌ها به معنای پولبک‌های طولانی‌تر و عمیق‌تر است. بنابراین، هنگام تصمیم‌گیری در مورد پولبک یا برگشت بودن آن، باید محتاط‌تر باشند. در این میان، معامله‌گران می‌توانند از استراتژی‌ها و ابزارهایی مانند اندیکاتور فیبوناچی اصلاحی استفاده کنند تا سودآورترین تصمیم را بگیرند.

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا