سرور مجازی
فضای مجازی

تجربه حس غواصی بدون رفتن زیر آب با این ربات!

یک ربات که در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا ساخته شده است که می‌تواند به سمت کشتی‌های غرق شده و هواپیما‌های غرق شده غواصی کند به گونه‌ای که انسان نمی‌تواند. این ربات که با نام OceanOneK شناخته می‌شود، به اپراتور‌های خود اجازه می‌دهد تا احساس کنند کاوشگر زیر آب هستند.

به گزارش CNN، این ربات از جلو شبیه یک انسان غواص است، با بازوها، دست‌ها و چشمانی که دید سه بعدی دارند و دنیای زیر آب را با رنگ کامل به تصویر می‌کشند همچنین پشت ربات دارای چند کامپیوتر و ۸ رانشگر چند جهته است. هنگامی که یک اپراتور در سطح اقیانوس از کنترل‌ها برای هدایت OceanOneK استفاده می‌کند، سیستم بازخورد لمسی ربات باعث می‌شود که فرد (اپراتور) مقاومت آب و همچنین خطوط مصنوعات را احساس کند.

قابلیت‌های دید واقعی و لمس OceanOneK باعث می شود تا مردم بدون خطرات یا فشار شدید زیر آب که یک انسان غواص تجربه می‌کند احساس کنند در حال غواصی در اعماق اقیانوس هستند. اوساما خطیب، استاد روباتیک دانشگاه استنفورد و دانشجویانش با باستان شناسان برای مطالعه اعماق دریا همکاری کردند و در ماه سپتامبر شروع به ارسال ربات برای غواصی کردند. این تیم به تازگی یک سفر زیر آبی دیگر را در ماه جولای به پایان رساند.

ربات دانشگاه آکسفورد

OceanOneK تاکنون یک هواپیمای غرق شده به نام Beechcraft Baron F-GDPV، کشتی بخار ایتالیایی Le Francesco Crispi، یک کشتی رومی قرن دوم، یک هواپیمای P-۳۸ Lightning جنگ جهانی دوم و یک زیردریایی به نام Le Protée را کاوش کرده است.

عملیات‌های ربات در زیر آب

خطیب گفت که مهم‌ترین چالش ایجاد OceanOneK به این دلیل بود که ربات بتواند محیط زیر آب و فشار بسیار زیاد در اعماق مختلف را تحمل کند. OceanOne اولین کار خود را در سال ۲۰۱۶ با کاوش در کشتی شکسته پادشاه لوئیس چهاردهم La Lune انجام داد که ۱۰۰ متر زیر دریای مدیترانه بود و در ۳۲ کیلومتری جنوب فرانسه قرار داشت. کشتی غرق شده از سال ۱۶۶۴ دست نخورده باقی مانده بود.

ربات یک گلدان در کشتی پیدا کرد و خطیب زمانی که OceanOne گلدان را لمس کرد قبل از قرار دادن آن در یک سبد بازیابی، احساساتی را به وسیله ربات احساس کرد. ایده OceanOne ناشی از تمایل به مطالعه صخره‌های مرجانی در دریای سرخ یا در اعماق فراتر از محدوده طبیعی برای غواصان بود. تیم استنفورد می‌خواست رباتی بسازد که تا حد امکان به یک انسان غواص نزدیک شود و هوش مصنوعی، رباتیک پیشرفته و بازخورد لمسی را ادغام کند.

ربات غواص

این ربات حدود ۱.۵ متر طول دارد و مغز آن می‌تواند ثبت کند که با چه دقتی باید با یک شیء بدون شکستن آن برخورد کند. یک اپراتور می‌تواند ربات را کنترل کند، اما خود ربات نیز به حسگر‌هایی مجهز شده و با الگوریتم‌هایی کار می‌کند تا بتواند به طور مستقل عمل کند و از برخورد جلوگیری کند.

یک تور مدیترانه‌ای که در سال ۲۰۲۱ آغاز شد، شاهد غواصی OceanOneK به اعماق این اقیانوس بود، اما این ماموریت بدون مشکل نبود. تیم ساخت ربات مجبور شدند یکی از بازو‌های ناتوان ربات را بر روی عرشه قایق خود در شب هنگام طوفان تعمیر کنند.

خطیب، استاد علوم کامپیوتر، این تجربه را «سفر باورنکردنی» نامید. او گفت: “این اولین بار است که یک ربات قادر است به چنین عمقی برود، با محیط تعامل داشته باشد و به اپراتور انسانی اجازه دهد آن محیط را احساس کند. در ماه ژوئیه، ربات کشتی رومی و کریسپی را دوباره بازدید کرد. ربات با دقت یک دوربین بوم را در داخل بدنه شکسته کریسپی قرار داد تا از مرجان‌ها و مناطق زنگ‌زده فیلم بگیرد، در حالی که باکتری‌ها روی آهن کشتی حرکت می‌کنند. “

ربات غواص آکسفورد

سفرهای دور و دراز پیش پای OceanOne

پروژه‌ای که از یک ایده در سال ۲۰۱۴ متولد شد، آینده‌ای طولانی از سفر‌های برنامه ریزی شده به شهر‌های گمشده زیر آب، صخره‌های مرجانی و خرابه‌های عمیق دارد. نوآوری‌های OceanOne همچنین زمینه را برای پروژه‌های مهندسی ایمن‌تر زیر آب مانند تعمیر قایق ها، اسکله‌ها و خطوط لوله فراهم می‌کند.

در یکی از ماموریت‌های آینده این ربات یک قایق بخار غرق شده در دریاچه تیتیکاکا در مرز پرو و ​​بولیوی را کاوش خواهد کرد. اما خطیب و تیمش رویا‌های بزرگتری برای این پروژه دارند و آن فضا است. خطیب گفت آژانس فضایی اروپا به این ربات ابراز علاقه کرده است. یک دستگاه لمسی در ایستگاه فضایی بین المللی به فضانوردان اجازه می‌دهد تا با ربات تعامل داشته باشند. خطیب گفت: «ما می‌توانیم با ربات در عمق آب تعامل داشته باشیم و این شگفت‌انگیز خواهد بود همچنین ما می‌توانیم انجام این کار را در یک سیاره یا ماه شبیه‌سازی کنیم».


بیشتر بخوانید

  • توسعه ربات‌های کاوشگر برای کشف حیات در اقیانوس سیارات بیگانه

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا