سرور مجازی
فضای مجازی

شکست رکورد انتقال داده

۱.۸۴ پتابایت پهنای باند برای دانلود ۲۳۰ میلیون عکس در یک ثانیه کافی است.

یک تحقیق توسط محققان دانشگاه فنی دانمارک در کپنهاگ انجام شده است.

برای انجام این تحقیق از یک تراشه فوتونیک استفاده شده است. تراشه فوتونیک در حقیقت یک میکروتراشه حاوی ۲ یا چند بخش فوتونیک است که یک مدار کارآمد را تشکیل می دهند. این فناوری نور را ردیابی، تولید، منتقل و فرآوری می کند تا جریانی از داده را به هزاران کانال جداگانه تقسیم کند و آن ها را به طور یک جا در مسافت ۷.۹ کیلومتر بفرستد.

نشریه «نیوساینتیست» در این باره نوشته است:

محققان ابتدا جریان داده را به ۳۷ بخش تقسیم کردند که هرکدام از آن ها به هسته ای جداگانه از کابل فیبر نوری ارسال شدند. در مرحله بعد این کانال ها به ۲۳۳ قطعه داده تقسیم شدند که به شکل قطعات جداگانه از یک طیف الکترومغناطیسی وجود داشتند.

این«شانه فرکانس» از پره های نور با فاصله یکسان در سراسر طیف، امکان انتقال داده‌ها در رنگ‌های مختلف را به طور همزمان و بدون تداخل با یکدیگر فراهم کردند و ظرفیت هر هسته را به شدت افزایش دادند.

پیش از این محققان ۱۰.۶۶ پتابایت داده به ازای هر ثانیه را منتقل کرده بودند؛ اما این روند با کمک تجهیزات نارکارآمد و سنگین انجام شده بود.  تحقیق جدید رکوردی تازه در خصوص انتقال داده با استفاده از یک تراشه رایانشی به عنوان منبع نور ثبت کرده است.

با کمک این فناوری هزینه های انرژی به شدت کاهش و پهنای باند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

در این آزمایش به اندازه ای داده استفاده شده که هیچ رایانه ای در حال حاضر نمی تواند آن را ذخیره یا دریافت کند.

بنابراین محققان مجبور شدند داده های ساختگی را در تمام کانال ها منتقل و بازده هر کانال را به طور جداگانه آزمایش کنند تا تضمین شود تمام داده ها به شیوه کامل ارسال و احیا شده اند.

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا