فضای مجازی

سفر بین ستاره‌ای بدون سفینه‌های فضایی در آینده امکان پذیر می‌شود

در ۵ میلیارد سال آینده که خورشید به یک غول سرخ تبدیل می‌شود و زمین را می‌بلعد، چه اتفاقی برای زمین می‌افتد؟ مدت‌هاست که دانشمندان با این سوال دست و پنجه نرم می‌کنند. آیا این رویداد باعث انقراض نسل بشر از جهان می‌شود؟ یا راهی برای نجات گونه‌ها از این وضعیت وجود دارد؟ سفر بین ستاره‌ای، به سیاره‌ای مناسب که می‌تواند خانه بعدی انسان‌ها باشد، راهی فرضی برای نجات نوع بشر است. اما آیا در واقعیت امکان پذیر است؟ حتی اگر چنین سیاره‌ای را پیدا کنیم، سفر از طریق سفینه‌های فضایی به فضا صد‌ها و هزاران سال طول می‌کشد.

به گزارش gadgets360، این بدان معناست که انسان چندین نسل طول می‌کشد تا خانه جدیدی پیدا کند. با این حال، یک مقاله تحقیقاتی نشان می‌دهد که سفر بین ستاره‌ای ممکن است حتی بدون سفینه فضایی نیز امکان پذیر باشد. مقاله تحقیقاتی جدید منتشر شده در مجله بین المللی Astrobiology می‌گوید که تمدن‌های فرازمینی ممکن است برای سفر به منظومه ستاره‌ای، دیگر نیازی به سفینه فضایی نداشته باشند.

سفر به فضا

نویسنده ایرینا رومانوفسکایا، استاد فیزیک و نجوم در کالج اجتماعی هیوستون، در مقاله نوشت که طبق نظریه او، تمدن‌های فرازمینی و بیگانه می‌توانند از سیارات شناور آزاد به عنوان حمل و نقل بین ستاره‌ای برای بازدید، کاوش و آبادانی منظومه‌های سیاره‌ای استفاده کنند. این سیارات شناور آزاد به عنوان سیاره‌های سرکش نیز شناخته می‌شوند. رومانوفسکایا اضافه کرد که او تمدن‌های فرازمینی فرضی را برای مهاجرت و استعمار بین ستاره‌ای با استفاده از سیارات شناور آزاد پیشنهاد می‌کند.

به گفته نویسنده، سیارات سرکش قادر به ارائه گرانش سطح ثابت و مقادیر زیادی فضا و منابع هستند. در سال ۲۰۲۱، محققان ۷۰ تا ۱۷۰ سیاره سرکش را در یک منطقه از کهکشان راه شیری کشف کردند. در سال ۲۰۲۰، مطالعه‌ای وجود ۵۰ میلیارد سیاره سرکش را در کهکشان ما ارائه داد. باید اشاره کرد که سیاره سرکش در هیچ شرایطی یک اقامتگاه دائمی نیست و فقط مانند یک قایق نجات عمل خواهد کرد.