سرور مجازی
تکنولوژی

معرفی انواع نان اصیل ایرانی؛ کدام نان‌ها ایرانی هستند؟

نان همیشه یکی از مهم‌ترین اعضای سفره ایرانی بوده است. بعضی از انواع نان ایرانی مانند لواش از همان ابتدا در کشور پخته می‌شدند و برخی دیگر مانند نان بربری از کشورهای همسایه وارد ایران شده‌اند، شیوه طبخ‌شان رایج شده و ماندگاری پیدا کرده‌اند. از روزهایی که در تنورهای گِلی خانگی نان می‌پختیم تا این روزها خیلی چیزها عوض شده است. برای مثال، با سفارش آنلاین نان ایرانی می‌توانیم همیشه نان تازه را ساده و راحت همنشین غذاهای مختلف کنیم. بیایید باهم مرور کنیم که کدام نان‌ها را سر سفره ایرانی‌ها بیشتر می‌بینیم و اصالت بیشتری دارند.

انواع نان ایرانی ؛ خرید نان تازه از میان نان‌های اصیل و پرآوازه 

بیشتر انواع نان ایرانی ترکیباتی مشابه دارند. برای پختن آنها از آرد گندم، جو و آرد سفید در همراهی با آب،روغن، نمک و مایه خمیر استفاده می‌کنند. کنجد، زیره، دانه سیاه و سبزیجات خشک هم گاهی بر سطح انواع نان پاشیده می‌شوند و عطر و طعم جالبی به آنها می‌دهند. 

به‌واسطه سلیقه‌های متفاوت و عادت‌های غذایی متنوع، نان‌های متنوعی در ایران پخته می‌شوند. شکل‌وشمایل نان‌ها هم با یکدیگر فرق می‌کند. علاوه بر نان لواش، تافتون، سنگک و بربری که ستاره‌های نانوایی‌های ایرانی‌اند، در روستاها و شهرهای مختلف، انواع نان محلی با طعم‌های جذاب و دلربا هم طبخ می‌شود. 

نان مشهدی خورده‌اید؟ کِلیچه‌نون شمالی‌ها را چطور؟ تنوع نان در نقاط مختلف ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نان عنصر جذاب و مهمی است که از فرهنگ، امکانات، سلایق و اقلیم هر منطقه می‌گوید. اما اجازه بدهید که نگاهی به انواع نان معروف و اصیل ایرانی داشته باشیم. 

نوشته های مشابه

۱. نان سنگک 

نان سنگک

سنگک از اصیل‌ترین نان‌های ایرانی است. می‌گویند که قدمت پختش به جایی در روزهای سلطنت صفویان در تاریخ می‌رسد. سنگک خوشمزه را در تنورهایی پُر از سنگ‌ریزه‌های داغ می‌پزند. این روزها تنورهای صنعتی به‌میان آمده‌اند اما طعم و عطر نانشان با نان‌های تنورپز فرق می‌کند. 

کارشناسان معتقدند که سنگک سالم‌ترین نان ایرانی است. برای دستگاه گوارش ضرر ندارد و پخت آن با آرد گندم کامل برای سلامتی مفید است. اگر در آردش سبوس هم باشد که گزینه‌ای مقوی برای همه و  به‌ویژه، مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است. همراهی نان سنگک با کباب و آبگوشت هم که به تمام دنیا توصیه می‌شود. 

۲. نان بربری 

نان بربری

نان‌های بربری در زمان قاجار از سوی قوم بربر به ایران وارد شدند. در واقع، این نان ریشه در سرزمین افعانستان دارد. این نان خوشمزه و تقریبا ۷۰سانتی‌متری معمولا با آرد تصفیه‌شده درست می‌شود و بافت جالبی دارد. درون نان حالت پوک و نرم دارد و بافت رویی آن برشته و تُرد است. 

روی آن که کنجد می‌پاشند هم جان می‌دهد برای لقمه‌گرفتن با پنیر سنتی و گردوهای خوشمزه ایرانی. البته اگر بیماری‌های گوارشی داشته باشید یا رژیم غذایی برای کم‌کردن وزن در برنامه‌تان باشد، نان بربری بهترین انتخابتان نخواهد بود. در هر حال، طعم بی‌نظیر این نان، به‌ویژه در حالت داغ و تازه رویایی است. 

با سفارش آنلاین نانایرانی هم می‌توانید لذت خوردن بربری را با طعم لایه‌ای کره و یک قاشق مربا روی آن تکمیل کنید. جالب است؛ اگر به هر دلیل به نانوایی نمی‌روید، می‌توانید نان‌های سنتی مختلف نظیر بربری را به‌روشی مدرن و جالب از اپلیکیشن بخرید و درب خانه تحویل بگیرید. 

سفارش نان داغ و تازه و تحویل درب منزل

۳. نان لواش

نان لواش

لواش ظریف‌ترین و نازک‌ترین از میان انواع نان ایرانی است. این نان در انواع تنورهای گِلی و صنعتی پخته می‌شود. لواش با هر غذا و وعده غذایی در هماهنگی است. البته برای نوش‌جان‌کردن غذاهای سنتی آبکی بهتر است که به‌سراغ انواع دیگر نان بروید. 

لواش فقط در ایران مصرف نمی‌شود، کشورهای همسایه هم به آن علاقه زیادی دارند. اگر به ترکیه، آذربایجان یا ارمنستان هم سری بزنید، این نان را در کنار غذاهایشان زیاد مشاهده خواهید کرد. یکی از جذاب‌ترین کارکردهای نان لواش زمانی است که در قابلمه تبدیل به ته‌دیگ می‌شود. 

۴. نان تافتون 

تافتون از آن نان‌های سبکی است که در پختش معمولا از جوش‌شیرین استفاده نمی‌کنند. اگر بخواهیم از قدمت حضور این نان سالم و رژیمی بگوییم، به شاهنامه فردوسی می‌رسیم. نام نان تافتون در این اثر ارزشمند پارسی هم آمده است. 

اگر کمی دقت کنید، متوجه می‌شوید که ریشه نام این نان به واژه تفتان می‌رسد. تفتان هم که یعنی سوزان و داغ‌شده از حرارت آتش. روی نان هم دانه‌ها و تخمه‌های مقوی می‌پاشند و برای میل‌کردن با انواع غذاها مناسب است. به نوعی از نان تافتون که در تنورهای زمینی پخته می‌شود، تافتون آذری و زنجانی می‌گویند. 

۵. نان شیرمال 

انواع نان ایرانی منحصر به چهار موردی نمی‌شود که پیش‌تر گفتیم. نان‌های سنتی و محلی نقاط مختلف ایرانی به سفره‌های اقوام و مردمان هر نقطه از این سرزمین صفا می‌دهند. برای مثال، نان شیرمال در نقاط مختلف ایران زیاد پخته می‌شود. شرح کیفیت این نان از روی نامش پیدا است؛ به‌جای آب در ترکیب آن از شیر استفاده می‌کنند. 

عطروطعم خوشمزه آن مدیون وجود هِل، زعفران و گلاب هم هست. البته شیرمال‌ها هم انواع مختلفی دارند ولی پایه اصلی‌شان از همین مواد درست می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که نمونه نان شیرمال در کشورهای دیگری مانند پاکستان، هند و مغولستان هم پرطرفدار و پرمصرف است. 

نان‌های فانتزی 

با تغییر سبک زندگی و توسعه ارتباطات، پای نان‌های دیگری از ملل مختلف هم به سفره‌های ایرانی باز شده است. این‌روزها، انواع دیگری از نان هم به‌وفور در میان ایرانیان مصرف می‌شود. نان‌های فانتزی در قالب نان فرانسوی، نان تست، نان‌های رژیمی حجیم و … طرفداران زیادی دارند. 

نان باگت با آن بافت خوشمزه نمادی از کشور فرانسه است. نمادی که به کشورهای مختلف راهی شده و افسانه‌های مختلفی هم درباره‌اش می‌گویند. برای مثال،  اینکه درست‌کردن نانی با این شمایل از دستوران ناپلئون بوده است. به دستور او، نان را با قدوقامتی کشیده می‌پختند تا سربازان به‌راحتی بتوانند آن را درمیان وسایلشان جای بدهند و راهی میدان‌های نبرد و… شوند. برخی هم باگت را نان آزادی و برابری می‌دانند. چرا؟ چون مصرف آن برای فقرا و اغنیا ممکن بوده است. 

انواع دیگر نان فانتزی مانند نان رژیمی طبخ‌شده با آردهای سبوس‌دار یا در قالب نان تست هم برای طرفداران زندگی سالم مناسب و محبوب است. این‌روزها، دسترسی به همه این‌ها با خرید آنلاین نان راحت‌تر از هر زمان دیگری به‌نظر می‌رسد. 

در آخر 

نان سنگک و آبگوشت، لقمه‌گرفتن کباب‌ ناب ایرانی با آن یا همراهی سرشیر و عسل با نان بربری به مذاق مهمانان خارجی در ایران هم خوش می‌آید؛ چه برسد به ایرانی‌ها که نان همیشه بخش مهمی از سفره‌هایشان بوده است. نان‌های لواش و تافتون و همراهی بی‌نظیرشان با انواع وعده‌های غذایی هم ارزشمند است. با تغییر سبک‌وسیاق زندگی، مصرف نان‌های فانتزی هم که بیشتر از گذشته‌ها به‌چشم می‌خورد. همه این‌ها را هم می‌توان با سفارش آنلاین خریداری کرد. جالب نیست؟ نان‌های متنوع و رنگارنگ را به روش‌های تازه سر سفره بیاورید. نظرتان چیست؟ 

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا