سرور مجازی
رمز ارز

فهرست مطالب

  • نگاهی به ویژگی‌های استیبل کوین تتر
  • عوامل مؤثر بر قیمت و آینده تتر
  • تفاوت های قیمت تتر در ایران و خارج از کشور
  • بررسی سناریوهای احتمالی برای آینده قیمت تتر در سال ۱۴۰۳
  • تتر بخریم یا دلار؟
  • سخن پایانی

زمان مطالعه: 9 دقیقه

تتر یکی از ارزهای محبوب برای سرمایه‌گذاری است و بسیاری خرید آن را به دلار و دیگر ارزها ترجیح می‌دهند که علت آن کارمزد پایین و انتقال آسان‌تر آن نسبت‌به دلار است؛ البته امتیازات تتر نسبت ‌به دلار و موارد مشابه، بیشتر از اینها است. تتر در دیگر کشورها قیمتی همواره ثابت دارد اما در ایران به ‌دلیل محاسبه قیمت تتر به تومان و نوسانات بازار ارز، دارای نوسان قیمت است. برای موفقیت در بازار سرمایه‌گذاری تتر باید پیش‌بینی درستی از آینده این ارز داشته باشید. در ادامه، آینده تتر در سال ۱۴۰۳ و تغییرات احتمالی قیمت آن را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به ویژگی‌های استیبل کوین تتر

تتر (Tether) نوعی از ارزهای دیجیتال است که در ابتدا مبتنی ‌بر بلاک‌چین بیت‌کوین بود اما در حال‌ حاضر، از پروتکل‌هایی مانند Omni، اتریوم و… برای صدور استفاده می‌کند. این رمز ارز نوعی استیبل کوین است که اشاره به نرخ ثابت و مشخص آن دارد. برخلاف رزمرارزهایی مانند بیت کوین که نوسان بالای قیمت آن باعث سردرگمی معامله‌گران می‌شود، تتر با نرخ ثابت، به انجام معاملات امن کمک زیادی می‌کند. از طرفی، نوسانات قیمتی پایین این ارز موجب می‌شود که هزینه‌های جانبی تبدیل ارز و انتقال آن نیز به ‌سادگی انجام شود و کاربران از این نظر هم سود زیادی می‌کنند. قیمت و ارزش تتر را عرضه و تقاضا مشخص نمی‌کنند که این موضوع یک ویژگی مناسب است. تنها عامل مؤثر بر نوسان قیمت تتر در دنیا، قیمت ارز فیات دلار آمریکا است.

Ramzarzبا ۱۰ هزار تومان ترید رو شروع کن!
تو ارزپلاس میتونی فقط با ۱۰ هزار تومان و با کارمزد صفر، همه ارزهای دیجیتال رو ترید کنی!


شروع

تراکنش‌های انجام‌شده با تتر (USDT) پایدار، شفاف و با کارمزد پایین هستند. به‌ علاوه، سرمایه‌گذاری روی تتر یک سرمایه‌گذاری تضمین‌شده است؛ زیرا ثبات قیمت آن نگرانی افت ناگهانی را کاهش می‌دهد.

عوامل مؤثر بر قیمت و آینده تتر

تتر به ‌عنوان یک ارز دیجیتال با قیمت ثابت و بدون نوسان تا به امروز عملکرد مطلوبی داشته و در بازار رمزارزها به محبوبیت بالایی دست یافته است. با ‌این ‌حال، ثبات قیمت آن در سال‌های آینده، دغدغه افراد بسیاری است که معامله با این ارز را به دیگر ارزهای دیجیتالی ترجیح داده‌اند.

با این ‌وجود، احتمال اینکه مسائل مختلف بر آینده تتر تأثیر بگذارند و موجب نوسان قیمت آن شوند نیز وجود دارد. ازجمله مسائلی که بروز آنها ممکن است در نهایت منجر به نوسان در قیمت تتر شود، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قانون‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال؛
  • تقاضا در بازار که احتمال تأثیر آن کم، اما ممکن است؛
  • میزان پذیرش تتر در دنیا که با کاهش آن، احتمال نوسان در قیمت این ارز دیجیتال وجود دارد؛
  • شفافیت و اعتماد؛
  • نوسانات بازار، به ‌خصوص دلار؛ با وجود اینکه قیمت رمز ارز تتر تنها به دلار فیات وابسته‌ است؛
  • استیبل‌ کوین‌های رقیب که روزبه‌روز تعداد آنها بیشتر می‌شود اما ویژگی دامیننس تتر موجب شده که هنوز به اندازه این رمز ارز شناخته‌شده نباشند؛
  • وضعیت اقتصاد کلان دنیا و معاملات در سطح جهانی و انبوه که احتمال اثرگذاری در قیمت این رمزارز را دارند.

تفاوت های قیمت تتر در ایران و خارج از کشور

نرخ تتر در دنیا ثابت است و نوسانی ندارد اما معامله‌گران ایرانی می‌دانند که باید پیش‌بینی نوسان قیمت این ارز را برای خریدوفروش در داخل کشور داشته باشند. در واقع، برخلاف دیگر کشورها که قیمت تتر در آنها ثابت است و معاملات با میزانی مشخص انجام می‌شوند، در ایران قیمت این ارز دیجیتال دائماً نوسان دارد. با توجه‌ به اینکه قیمت تتر تا حد زیادی به دلار وابسته است، علت اصلی نوسان قیمت آن، تفاوت ارزش دلار در کشور است. به‌ عبارت دیگر، زمانی که ارزش دلار در ایران بالا برود، تتر هم با قیمت بیشتری خریدوفروش می‌شود. در واقع، می‌توان گفت قیمت دلار وابسته به تومان است که در نهایت تتر هم تحت تأثیر تومان دچار نوسان قیمت می‌شود. عوامل زیادی بر قیمت تتر و دلار در کشور ما تأثیر دارند که به شرح زیر هستند:

میزان تورم

اصلی‌ترین عامل مؤثر بر قیمت ارزهای دیجیتال در ایران را می‌توان تورم دانست. تغییرات نرخ تورم، نمودار قیمتی دلار و تتر را تعیین می‌کند و باعث کم و زیاد کردن نرخ نهایی آنها می‌شود.

عدم پیشرفت اقتصادی

در صورتی‌ که وضعیت اقتصادی کشور پیشرفتی نداشته باشد و نقدینگی به مقدار کافی در کشور موجود نباشد، احتمال اینکه قیمت تتر و دلار باز هم افزایش پیدا کند، وجود دارد. به‌ منظور اطلاع از این موضوع باید وضعیت اقتصادی را دائماً رصد کرد.

نرخ بهره

سود و بهره پایین بانک‌ها برای پس‌انداز موجب می‌شود که افراد سرمایه خود را در بازارهای خارجی، به ‌خصوص ارز دیجیتال که دسترسی به آن راحت‌تر است، وارد کنند. این موضوع با خروج نقدینگی باعث بالا رفتن قیمت تتر و دلار خواهد شد.

همچنین ببینید: نحوه خرید تتر بدون احراز هویت + چگونه بدون KYC تتر بخریم؟

میزان صادرات و واردات

از دیگر عوامل مؤثر در تغییرات قیمت تتر می‌توان به میزان صادرات و واردات کشور اشاره کرد. بالاتر بودن قیمت کالاهای وارداتی موجب می‌شود که دولت به‌ دنبال ارز بیشتری برای خرید کالا باشد و اگر صادرات قیمتی به همان نسبت نداشته باشد، ارزش پول ملی پایین می‌آید و در نتیجه، تتر و دلار نیز افزایش قیمت خواهند داشت.

بررسی سناریوهای احتمالی برای آینده قیمت تتر در سال ۱۴۰۳

در بازار جهانی، قیمت تتر و دلار تقریباً مشابه هستند و هر ۱ دلار با ۱ تتر برابری می‌کند؛ به همین دلیل تغییرات قیمت دلار نسبت‌ به تومان، در نرخ تتر برای معامله در داخل ایران نیز تأثیرگذار خواهد بود و به همان نسبت افزایش یا کاهش خواهد داشت. طبق نظر تحلیلگران بازارهای مالی و با نگاهی تکنیکال به شاخص‌ دلار در ماه‌های اخیر می‌توان گفت که نرخ این ارز در ابتدای سال ۱۴۰۳ تغییر چندانی نخواهد داشت و حدود ۵۲ هزار تومان است و تتر نیز قیمتی مشابه خواهد داشت.

در اولین مرحله اما قیمت دلار تا ۵۳ هزار تومان افزایش می‌یابد و بعد از آن به ۵۵ هزار تومان خواهد رسید و قیمت تتر نیز به همان نسبت روند افزایشی خواهد داشت. سناریو احتمالی قیمت تتر در سال ۱۴۰۳ به نقل از تحلیلگران، رسیدن نرخ این رمز ارز به ۶۰ هزار تومان تا نیمه اول سال ۱۴۰۳ است که درصورت ورود ارزهای جدید به کشور اتفاق نخواهد افتاد.

تحلیل تکنیکال تتر به تومان

به نقل از پرهام نوربخش تحلیلگر تکنیکال و برجسته بازار کریپتوکارنسی در صرافی بیت پین، با بررسی نمودار قیمت تتر به تومان در تایم فریم ۳ روزه و بازه زمانی میان‌مدت، می‌بینیم که قیمت تتر در صرافی بیت پین توانسته از سقف و محدوده عرضه خود در ناحیه ۶۰ هزار تومان عبور کند و این محدوده را به یک ناحیه حمایتی قدرتمند تبدیل کند. همان‌طور که در تصویر نمودار قابل مشاهده است، قیمت تتر در پی انتشار اخبار تنش‌های خاورمیانه، به سرعت رشد داشت و تا ناحیه ۷۴ هزار تومانی صعود کرد. پس از فروکش کردن ناآرامی‌ها و کاهش تنش‌ها، قیمت با افزایش عرضه همراه بود و به سمت مبدأ حرکت صعودی خود، یعنی ناحیه ۶۴ هزار تومان، اصلاح کرد. در حال حاضر روند ریزشی که تتر درگیر آن است بسیار ضعیف‌تر از روند اصلاحی پیشین به نظر می‌رسد و این رفتار قیمت می‌تواند استراحتی برای ادامه حرکت صعودی باشد. در اصلاح قبل، قیمت به‌ صورت متوالی و شارپ به سمت مبدأ حرکت اصلاح انجام داد و ۲۶ درصد ریزش را تجربه کرد اما اصلاح کنونی از قدرت کمتری برخوردار است و تنها ۱۱ درصد ریزش، از بالاترین قیمت ثبت‌شده، انجام داده است.

مهم‌ترین نواحی برای تتر به تومان

با توجه ‌به نمودار تتر به تومان در تایم فریم روزانه، می‌توانیم نواحی مهمی را برای تتر مشخص کنیم که قیمت می‌تواند پس از برخورد به این نواحی، واکنش‌های خوبی داشته باشد. همان‌طور که در تصویر قابل مشاهده‌ است، مهم‌ترین ناحیه‌ حمایتی برای تتر در محدوده ۶۰ الی ۶۱ هزار تومان است. تتر اکنون بالای این محدوده تقاضا قرار گرفته است و تاکنون موفق به نفوذ به زیر این ناحیه نشده است. درصورتی‌که حمایت گفته‌شده شکسته نشود، قیمت می‌تواند حرکت صعودی‌اش را ادامه دهد. همچنین اگر این ناحیه حمایتی شکسته شود، قیمت تتر می‌تواند به سمت حمایت بعدی خود (در نمودار مشخص شده است) حرکت کند و پس از افزایش تقاضا و جمع‌آوری نقدینگی در این ناحیه، به سمت نواحی بالاتر حرکت کند.

در حال حاضر می‌توانیم چند ناحیه مهم مقاومتی برای تتر در نظر داشته باشیم که عبارت‌اند از:

۱. مهم‌ترین محدوده عرضه و مقاومت واقع در ۶۷ الی ۶۸ هزار تومان

۲. ناحیه هدف و مقاومت‌ در سطح ۷۲ هزار تومان و هدف بلندمدت در قیمت ۸۳ هزار تومان

همچنین نواحی مهمی که می‌توان به‌ عنوان محدوده‌های حمایتی برای تتر در نظر داشت عبارت ‌است از:

  • محدوده تقاضا و حمایت اول در قیمت ۶۳ الی ۶۴ هزار تومان
  • محدوده تقاضا و حمایت دوم در قیمت ۵۸ الی ۶۰ هزار تومان

رصد دامیننس تتر؛ سهم تتر در بازار ارزهای دیجیتال

دامیننس تتر (Tether Dominance) به معنی سهم بازار تتر از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. این شاخص نشان می‌دهد که چه درصدی از ارزش کل بازار کریپتو به تتر تعلق دارد و عموماً به عنوان نشان‌دهنده ثبات و اعتماد در بازار تلقی می‌شود. توصیه می‌کنیم قبل از خرید و فروش تتر با مراجعه به آدرس bitpin.ir/academy/what-is-usdt-dominance شاخص دامیننس تتر را بررسی و تحلیل و سپس اقدام به معامله کنید.

دامیننس تتر با تقسیم مارکت کپ تتر بر مارکت کپ کل بازار ارزهای دیجیتال و ضرب در ۱۰۰ محاسبه می‌شود.

تتر بخریم یا دلار؟

تصمیم‌گیری در مورد خرید تتر یا دلار امری شخصی است و به مسائل مختلفی بستگی دارد. اما چیزی که مشخص است، نوسان بیشتر قیمت دلار نسبت ‌به تتر است. در واقع، شاید در نگاه اول خرید دلار با توجه‌ به روند صعودی آن به‌صرفه‌تر باشد اما هر لحظه این امکان وجود دارد که این موضوع با شیبی تند روند نزولی پیدا کند و قیمت دلار کاهش یابد. این در حالی است که قیمت جهانی تتر در هر شرایطی ثابت خواهد ماند.

سخن پایانی

برخلاف دیگر کشورها که قیمت تتر نوسانی ندارد و مقداری ثابت است، این ارز در ایران قیمت‌ متفاوتی را تجربه می‌کند و دچار نوسان است. این موضوع دلایل زیادی دارد که مهم‌ترین آن، محاسبه قیمت این ارز به تومان است و دلایل دیگری مانند تورم، نقدینگی، میزان صادرات و واردات و … نیز در این موضوع تأثیرگذار هستند. جهت دریافت راهنمایی در مورد تغییرات تتر و پیش‌بینی صحیح آینده این ارز برای معامله و سرمایه‌گذاری می‌توانید به صرافی بیت پین مراجعه کنید. قیمت تتر در صرافی بیت پین دائماً به‌روزرسانی می‌شود و این امکان برای شما فراهم می‌آورد که با اطلاعات کامل به معامله این ارز بپردازید.

در صفحه قیمت لحظه ای تتر می‌توانید قیمت USDT و نمودار آن را مشاهده کنید.

حتما بخوانید :

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا