سرور مجازی
اقتصادی

ثروت خانوارهای ایرانی بیشتر از ۱۴۰ کشور دنیا/ ایرانی‌ها ۳ برابر مردم ترکیه دارایی دارند

ثروت خانوارهای ایرانی بیشتر از ۱۴۰ کشور دنیا/ ایرانی‌ها ۳ برابر مردم ترکیه دارایی دارند

موسسه خدمات مالی و بانکی سوئیس در گزارشی به بررسی ثروت خانوارها در ۱۶۹ کشور دنیا از جمله ایران پرداخته است.

این موسسه اروپایی ایرانی ها را در میان ۳۰ ملت ثروتمند در دنیا قرار داده است . خالص دارایی های مالی و غیرمالی خانوارهای ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۳۰۳۴ میلیارد دلار برآورد شده که این رقم تنها از دارایی ۲۱ کشور کمتر بوده است.

ثروت خانوارهای آمریکایی در جهان بیشتر از سایر کشورها بوده و بالغ بر ۱۳۹ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ برآورد شده است. چین با ۸۴.۴ تریلیون دلار و آلمان با ۱۷.۴ تریلیون دلار به ترتیب در رتبه های دوم و سوم از این نظر قرار دارند.

این موسسه در بخش دیگری از گزارش خود رتبه کشورها از نظر سرانه ثروت خانوارها را اعلام کرده و ایران را از این نظر در رتبه ۲۹ قرار داده است.

سرانه ثروت خانوارها در ایران طی سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۱۱۴۷ دلار محاسبه شده است که این رقم بیشتر از ۱۴۰ کشور دنیا بوده است .

به لحاظ سرانه ثروت خانوارها،‌ رتبه اول جهان در اختیار سوئیس قرار گرفته است. سرانه ثروت خانوارهای سوئیسی ۶۸۵ هزار دلار است که این رقم از هر کشور دیگری در جهان حتی آمریکا بیشتر است. آمریکا با سرانه ۵۵۱ هزار دلاری در رتبه دوم و هنگ کنگ با ۵۵۰ هزار دلار در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

از جمله کشورهایی که سرانه ثروت کمتری نسبت به ایران دارند می توان به روسیه، برزیل، مصر، هند، اندونزی، اردن،‌ مالزی، عمان، پرو، رومانی، آفریقای جنوبی، صربستان، تایلند و ترکیه اشاره کرد.

خانوارهای ترکیه ای یک سوم خانوارهای ایرانی در سال ۲۰۲۲ ثروت داشته اند. سرانه ثروت خانوارها در ترکیه طی این سال ۱۷۵۰۰ دلار بوده که حدود یک سوم سرانه ثروت ۵۱ هزار دلاری خانوارهای ایرانی می باشد.

نکته دیگر آن است که کشورهای نفتی حوزه خلیج فارس برخلاف انتظار، فاصله از زمین تا آسمان نسبت به ایران از نظر ثروت سرانه خانوارها ندارند. برای مثال عمان با سرانه ثروت ۴۸ هزار دلاری، حتی پایین تر از ایران در رده بندی جهانی قرار گرفته است.

سرانه ثروت خانوارها در عربستان نیز ۹۰ هزار دلار محاسبه شده که کمتر از دو برابر این رقم در ایران است. سرانه ثروت خانوارها در بحرین نیز ۸۴ هزار دلار، امارات ۱۵۲ هزار دلار، قطر ۱۶۴ هزار دلار و کویت ۱۷۵ هزار دلار محاسبه شده است.

میزان سرانه ثروت خانوارها در برخی کشورهای دیگر که بالاتر از ایران در رده بندی جهانی قرار گرفته اند عبارت است از: لهستان ۵۲ هزار دلار، چین ۷۵ هزار دلار، ژاپن ۲۱۶ هزار دلار، ایتالیا ۲۲۱ هزار دلار، و اسپانیا ۲۲۴ هزار دلار.

۲۷۲۲۰

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا