سرور مجازی
اخبار آی تی

ارائه گرنت‌های حمایتی برای هدایت محققان به پژوهش‌های علوم شناختی

به گزارش ایسنا، دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه باید در جهت توسعه تحقیقات در حوزه‌های نو که منجر به ارائه خدمات شناختی و بالینی شود همکاری‌کنیم، گفت: حوزه‌های سالمندی، درمان، پیشگیری و غیره همه زمینه‌های مناسبی برای همکاری هستند و باید ضمن ایجاد مشوق‌ و حمایت‌های همه جانبه، زیرساخت‌های آزمایشگاهی را در اختیار این تحقیقات قرار دهیم.

او افزود: ترجمان این تحقیقات باید به خدمات تبدیل شود و در مراکز درمانی و خانه‌های بهداشت ارائه شود تا مردم از آن بهره‌مند شوند.

نجفی در ادامه بر لزوم شکل‌گیری زبان مشترک میان دو وزارتخانه بهداشت و علوم اشاره کرد و گفت: وزارت علوم با بسیاری از رشته‌های ما در وزارت بهداشت آشنایی ندارد و همینطور برعکس. باید سمپوزیوم‌های مشترکی میان دو مجموعه برگزار شود؛ اساتید در هر دو حوزه تعامل کنند و ارتباطات و همگرایی میان دو وزارتخانه در لایه‌های زیرین برقرار شود تا در نهایت به یک زبان مشترک برسیم.

وی افزود: ضروری است گرنت‌ها و برنامه‌های حمایتی مختلف از جانب معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، موسسه نیماد و ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی به توسعه فعالیت‌ها در این حوزه اختصاص داده شود که آمادگی لازم از سوی وزارت بهداشت وجود دارد.

دکتر سیدکمال خرازی، دبیرستاد علوم و فناوری‌های شناختی نیز گفت: نیاز است نیروی انسانی را در نهادهای باثبات و غیروابسته به دستگاه‌های دولتی تربیت کنیم تا اکوسیستمی تعریف شود و در آن بخش‌های مختلف در کنار یکدیگر فعالیت کنند.

خرازی با بیان اینکه باید به ایجاد، ارزیابی، حفظ و ارتقای بازی‌های شناختی بر بستر رایانه و تلفن همراه توجه ویژه شود، افزود: برای مثال پیش‌بینی می‌شود این ابزارها آینده علوم شناختی و سلامت شناختی را تحت تاثیر قرار خواهند داد. باید دانشجویان برتر را به کار تحقیقاتی در امور شناختی ترغیب کنیم.

دکتر حق دوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه در کنار رشد جزیره‌ای به رشد توده‌ای هم باید توجه شود و فقط همه برنامه‌ها را برای افراد باهوش در نظر نگیریم، گفت: دو دهه آینده کشور افغانستان به روانپزشک و روانشناس احتیاج دارد در حالیکه اکنون بیشترین نیازشان به جراح و متخصص زنان است باید از امروز برای پرورش دانشجویان خارجی در این حوزه‌ها برنامه ریزی کنیم.

او با پیشنهاد اینکه علوم شناختی در محورهای المپیاد دانشجویی و جشنواره رازی وزارت بهداشت گنجانده شود، گفت: به طور معمول محورهای المپیادها برای دانشجویان جذاب است. برای مثال چندسالی است که فلسفه پزشکی را در محورهای المپیاد اضافه کردیم. با اینکه تعداد انگشت شماری از دانشجویان به این حوزه علاقه‌مند شدند ولی این برای ما کافی است.

بنا بر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، در پایان براساس تصمیم مدیران ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های شناختی و معاونین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار است موافقت‌نامه مشترک میان دو طرف منعقد و طرفین در بخش‌ها و زمینه‌های مختلف از جمله برگزاری فراخوان‌های مشترک‌، اجرای طرح‌های پژوهشی ، برنامه‌ریزی آموزشی، برپایی دوره‌های کوتاه‌مدت مهارتی با یکدیگر همکاری کنند.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا