سرور مجازی
اقتصادی

مصرف عطر در کشور چقدر است؟/ برآوردی از قاچاق عطر در کشور

مصرف عطر در کشور چقدر است؟/ برآوردی از قاچاق عطر در کشور

حمیدرضا بنائی با بیان اینکه در حال حاضر واردات عطر به کشور ممنوع است، اظهار کرد: بنا بر این کالاهای سطح عرضه در این بخش، تولید داخل یا قاچاق هستند.

به گفته وی در عطرهای متوسط، یعنی محدوده قیمت ۳۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان نصف بازار در اختیار کالای قاچاق است. درباره عطرهای ارزان، یعنی زیر ۳۰۰ هزار تومان ۳۰ درصد بازار در اختیار کالای قاچاق و در بخش عطرهای بالای یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۴۰ درصد بازار را کالای قاچاق تشکیل می‌دهد.

عضو انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ادامه داد: بیشتر این کالاهای قاچاق، عطرهای اصل نیستند، بلکه تقلبی هستند و واردکنندگان برای اینکه بتوانند ماندگاری را بالا ببرند از نظر بهداشتی کارهای غیراستاندارد انجام می‌دهند.

بنائی با بیان اینکه ۲۰ درصد حجم بازار آرایشی، بهداشتی را عطریات تشکیل می‌دهد، گفت: به عبارت دقیق‌تر کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است که ۲۰ درصد آن، یعنی ۱۴ همت، را عطریات تشکیل می‌دهد. قسمت اعظم این بازار به ترتیب مربوط به پوست، مو و کالاهای آرایشی است.

او همچنین از فعالیت ۳۰ تا ۳۵ تولیدکننده دارای کارخانه در حوزه تولید عطر خبر داد و گفت که ۱۳۰ تا ۱۵۰ تولیدکننده نیز غیرکارخانه‌ای فعالیت می‌کنند.

گفتنی است از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، در پی محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت واردات بخش زیادی از کالاهای مصرفی، واردات بخش زیادی از لوازم آرایشی و بهداشتی، متوقف شد و در پی آن دست‌اندرکاران واردات این محصولات نسبت به افزایش قاچاق لوازم آرایشی هشدار دادند، چرا که به گفته آن‌ها تولید لوازم آرایشی در کشور پاسخگوی نیاز نیست و ممنوعیت واردات این محصولات باعث افزایش کالای تقلبی و قاچاق در بازار شده است.

البته در این مدت چندین بار قرار شد در این تصمیم تجدید نظر شود، اما به نظر می‌رسد هنوز تصمیم جدیدی در رابطه با کاهش محدودیت‌های واردات گرفته نشده است. آمارهای قبلی گمرک نیز نشان می‌دهد محصولات آرایشی و بهداشتی مراقبت از پوست و مو به مقدار ناچیزی وارد کشور می‌شود، اما واردات تعداد زیادی از این اقلام از قبیل کرم و صابون و لوازم آرایشی ممنوع است که به گفته مسئولان مربوطه، مبدأ ورود آن‌ها مناطق آزاد یا قاچاق هستند یا اینکه به صورت فله وارد کشور شده و با برندهای مختلف خارجی بسته‌بندی و در بازار عرضه می‌شوند.

بر اساس اظهارات اخیر اعضای انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران در نشست خبری، کل بازار مصرف لوازم آرایشی، بهداشتی و عطریات (به جز شوینده) در کشور ۷۰ همت است که از این میزان ۱۵ تا ۲۰ همت را کالاهای قاچاق و تقلبی تشکیل می‌دهد و تا ۱۰ همت به کشورهای عراق، تاجیکستان، روسیه و … صادر می‌شود و در حال حاضر بیشترین صادرات به روسیه است.

۲۱۷

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا