سرور مجازی
اقتصادی

سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر بود؟/ فراز و فرود بازار سهام در نیمه اول سال

سود سرمایه‌گذاری در بورس چقدر بود؟/ فراز و فرود بازار سهام در نیمه اول سال

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عملکرد شاخص بورس نشان می‌دهد که بورس در این مدت در حدود ۸.۱ درصد مثبت شده است.

البته شاخص بورس در نیمه ابتدای سال رکوردهای جدیدی را هم ثبت کرده بود که فقط یک روز توانست روز خوشی را برای سهامداران به ارمغان آورد و از آن تاریخ، نزولی شد. یازدهم اردیبهشت‌ماه شاخص کل بورس وارد کانال ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد شد و پانزدهم اردیبهشت‌ماه عدد ۲ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۲۳۶ واحد را ثبت کرد.

پایین‌ترین نرخی هم که شاخص کل بورس در نیمه اول سال به خود دید، یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۲۵۳ واحد در روز سی‌ام مردادماه بود.

پیش‌بینی بازار ارز، طلا، سکه و مسکن در نیمه دوم سال/ سرمایه‌گذاران کدام بازار بیشترین زیان را دیدند؟

در حال حاضر کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که متغیرهای اصلی اثرگذار بر وضعیت اقتصادی و بازار سرمایه، تعیین‌کننده روند مثبت و رو به رشد بازار هستند.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره وضعیت بورس در نیمه دوم سال می‌گوید: همان‌طور که در شرایط تورمی انتظار داریم که نرخ ارز از ابتدا تا انتهای سال گران شود، ولی بعضا می‌بینیم نرخ ارز فریز یا کنترل و مدیریت می‌شود، این شرایط متاسفانه گریبان بورس را هم گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: به خصوص بعد از اردیبهشت‌ماه که حدود ۳۰ درصد شاخص کل بورس و ۴۹ درصد شاخص هم‌وزن رشد کرد، مسوولا سعی می‌کردند به نوعی نشان دهند که آثار تورم در اقتصاد کشور و نمونه بارز آن بورس، نشان نمی‌دهد که چنین تورمی داریم.

آقابزرگی تصریح می‌کند: اما جدای از عدم افزایش محسوس سود شرکت‌های بورسی که در حال حاضر بورس و فرابورس، روزی هزار میلیارد تومان سود دارند، انتظار نداریم این سود در کوتاه‌مدت افزایش پیدا کند.

وی متذکر می‌شود: با این حال، به دلیل سرایت تورم در اقتصاد کشور و در نتیجه درآمد حاصل از فروش شرکت‌ها، اغلب شرکت‌ها از ۱۰ سال پیش تاکنون گردش مالی سالانه‌شان حداقل ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. این در حقیقت ناشی از تسری تورم بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: بر این اساس، در مجموع سطح ارزندگی بازار سرمایه و بورس، به خصوص در مقایسه با مسکن، خودرو، ارز و طلا مدیریت می‌شود.

آقابزرگی تاکید می‌کند: من کماکان همان‌طور که از ابتدای سال پیش‌بینی کرده بودم، اعتقاد دارم که ارزندگی بازار سرمایه تا پایان سال تا آستانه ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد جای رشد دارد.

وی متذکر شد: به طور قطع بازار سرمایه جای رشد دارد و بخشی از برگشت بازار را در روزهای اخیر شاهد بودیم و انتظار رشد پیاپی شاید به صورت روزانه و کوتاه‌مدت اتفاق نیفتد، اما برآیند بازار تا انتهای سال، بازده مناسب نسبت به سایر بازارها به طور قطع محتمل است.

مشروح گزارش درباره وضعیت بازارها در نیمه اول و دوم سال ۱۴۰۲ را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا