سرور مجازی
اقتصادی

 سریال ادامه‌دار رجیستری آیفون/ آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نخواهد شد!

 سریال ادامه‌دار رجیستری آیفون/ آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نخواهد شد!

قرار است امروز سه شنبه ۲۱ شهریورماه ساعت ۲۰ به وقت ایران، اپل از سری جدید آیفون ۱۵ رونمایی کند. در حالی طرفداران این مدل از گوشی در سراسر جهان منتظر رونمایی از محصول جدید اپل هستند که در کشور ما در واردات و رجیستری آیفون ۱۴ ممنوع شد و آیفون ۱۳ آخرین مدلی بود که قانونی و بدون حواشی عجیب در اختیار مردم قرار گرفت.

در حالی واردات و رجیستری آیفون ۱۴ از اول اسفند سال گذشته ممنوع شد و دلایل مختلف برای آن ذکر شد که گوشی‌های سامسونگ هم‌رده قیمتی آیفون وارد و به فروش می‌رسید. همچنین این ممنوعیت با ایجاد التهاب در بازار سبب شد تا آیفون ۱۳های موجود در بازار به دو برابر قیمت واقعی به فروش برسد.

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل درخصوص ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به اقتصادآنلاین گفت: به دلیل شرایط تحریمی، کمبود ارز و ارزبر بودن آیفون‌ها حاکمیت به این نتیجه رسیده است که اساسا واردات آیفون را بسته نگه دارد.

عبقری افزود: ضمن این که نباید از تاثیر مسائل دیگر در این موضوع چشم‌پوشی کنیم. آمریکا واردات فرش و پسته ایران را تحریم کرده است و اجازه واردات نمی‌دهد، تصمیم ایران در ممنوعیت واردات آیفون به نوعی عملکرد تقابلی در جهت این اقدام بوده است.

وی با اشاره به این که خریدارن آیفون ۱۴ با استفاده از اقسام روش‌ها و تقلب‌های ممکن از جمله استفاده از دانگل اینترنت این گوشی‌ها را فعال و در حال استفاده از آن هستند، گفت: یکی از دغدغه‌های انجمن این بود که ادامه این روند باعث شود طرح موفق رجیستری به حاشیه و بیراهه رود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: البته «همتا» معتقد است که می‌تواند با این روش‌ها مقابله کند و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم همین موضوع را متذکر شد که تمام این موارد قابل شناسایی است و از این جهت مشکلی وجود ندارد.

عبقری تصریح کرد: گوشی‌های آیفون ۱۴ به چند روش وارد کشور شده، یک مدل گوشی برای مسافر واقعی بوده و تا قبل از اول اسفند و نامه ممنوعیت گمرک، قانونی وارد کشور و در سامانه احراز شده است. به نظرم بابت این موضوع شاید دولت یک تدبیر جدید داشته باشد و نیاز به یک تعدیل است تا وضعیت این افراد مشخص شود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل گفت: یکی از تقاضاهای ما در سال گذشته این بود که اگر قرار است رویه مسافری آزاد باشد رویه تجاری هم فعال شود چرا که رویه تجاری کاملا شفاف است و بازرگان، نوع و کیفیت کالا، مبدا واردات و خدمات پس از فروشش مشخص است. از تاریخ اول اسفند ماه به بعد اساسا هر گوشی آیفونی که در سطح بازار واگذار شود، کالای قاچاق است. آیفون ۱۴ و ۱۵ رجیستر نخواهد شد و وادرات‌اش قانونی نیست.

۲۲۰

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا