سرور مجازی
اقتصادی

قیمت آیفون ۱۵ در ایران مشخص شد/ جزییات

قیمت آیفون ۱۵ در ایران مشخص شد/ جزییات

قیمت آیفون ۱۵ در ایران به یکی از پرسش‌های موبایل‌بازان پس از رونمایی از نسل جدید گوشی‌های شرکت اپل تبدیل شده است.

طبق روال قبل این شرکت نسخه جدید شروع قیمت گوشی‌های آیفون در مدل معمولی ۱۲۸ گیگابایتی ۷۹۹ دلار، مدل پرو ۱۲۸ گیگابایتی ۹۹۹ دلار و پرومکس ۲۵۶ گیگابایتی ۱۱۹۹ دلار خواهد بود.

فرمول تعیین قیمت آیفون ۱۵ در ایران

آن‌طور که محمدرضا عالیان، دبیر کنگره موبایل ایران، می‌گوید: از آن‌جایی که واردات نسل جدید گوشی‌های اپل به ایران ممنوع به هر روش گمرکی و مسافری ممنوع است، احتمالا از هفته اول مهر آیفون ۱۵ قاچاق به‌راحتی در بازار یافت شود. از این رو درمحاسبه قیمت این گوشی‌ها دیگر هزینه‌هایی نظیر تعرفه گمرکی، ریجستری و … اضافه نمی‌شود.

وی ادامه داد: بدین ترتیب قطعا قیمت این مدل هم از نرخ روز آیفون ۱۳ پایین‌تر خواهد بود. برای به‌دست‌آوردن قیمت آیفون ۱۵ در بازار موبایل ایران کافی است قیمت جهانی آن ضرب در نرخ روز دلار در ایران شود. احتمالا فروشندگان حداکثر ۲۰ درصد هم سود فروش روی آن بکشند.

او یادآور شد: البته در ابتدای ورود پرچم‌دار جدید بازار که تب آن داغ است، احتمالا شاهد نرخ‌گذاری‌های عجیب و غریب هم باشیم، ولی پس از فروکش تب بازار و افزایش رقابت فروش، بعید است که آیفون ۱۵ پرومکس قیمتی بالاتر از ۶۰ میلیون تومان پیدا کند. این گوشی را فعلا باید رقیب آیفون ۱۴ دانست و همچنان این آیفون ۱۳ است که از لحاظ قیمتی بدون رقیب مانده است.

آیفون ۱۵؛ ۸۵ میلیون تومان

بر اساس فرمولی که عالیان به آن اشاره کرد، اگر مبنای قیمت دلار را نرخ رسمی اعلامی امروز، جمعه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۲، در نظر بگیریم، در حال حاضر این ارز در بازار آزاد ۴۹ هزار و ۹۳۱ تومان قیمت دارد.

طبیعی است که به دلیل ممنوعیت واردات آیفون ۱۵ به ایران، ارز ترجیحی و نیمایی به آن تعلق نگیرد و با نرخ ارز آزاد به صورت قاچاق وارد ایران شود.

بدین ترتیب قیمت آیفون ۱۵ معمولی که در بازار جهانی ۷۹۹ دلار قیمت خورده، با توجه به نرخ دلار در ایران و اضافه کردن سود ۲۰ درصدی فروش به آن، احتمالا در بدو ورود به ایران در محدوده ۴۸ میلیون تومان قیمت بخورد.

قیمت آیفون ۱۵ پرو ۹۹۹ دلاری نیز به طور تقریبی بین ۵۸ میلیون تا ۵۹ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

پیش‌بینی‌ها از قیمت آیفون ۱۵ پرومکس در ایران نیز در ابتدای امر بالاتر از ۸۰ میلیون تومان و در در حدود قیمتی ۸۵ میلیون تومان است.

با این حال با توجه به اینکه در حال حاضر قیمت آیفون ۱۴ پرومکس در بازار ایران حدود ۶۰ میلیون تومان است، پیش‌بینی می‌شود که این مدل رفته‌رفته محبوبیت خود را از دست دهد و قیمت آن کاهش یابد و قیمت آیفون ۱۵ پرومکس به محدوده ۶۰ میلیون تا ۶۵ میلیون تومان کاهش یابد.

واکنش بازار موبایل ایران به رونمایی از آیفون ۱۵

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اولین واکنش بازار موبایل ایران به رونمایی از آیفون ۱۵ طبق معمول گرانی بود. آیفون ۱۳ یک ترابایت که پیش از این ۹۴ میلیون تومان قیمت داشت پس از رونمایی از پرچم‌دار جدید اپل تا ۱۱۰ میلیون تومان هم پیش رفت.

البته مدل A۲۴۱۲ که ارزان‌ترین آیفون ۱۳ پرومکس بازار شناخته می‌شود، واکنش خاصی نشان نداد با همان قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا