سرور مجازی
اقتصادی

برنامه جدید عرب‌ها برای اثرگذاری بر بازار نفت / جزییات را ببینید

برنامه جدید عرب‌ها برای اثرگذاری بر بازار نفت / جزییات را ببینید

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: پالایشگاه جدید دقم که جوینت ونچر میان عمان و کویت است، صادرات نخستین محموله‌های محصولات پالایش شده را آغاز کرده است. معامله گران انتظار دارند این تاسیسات با ظرفیت ۲۳۰ هزار بشکه در روز، تا ابتدای سال ۲۰۲۴، به ظرفیت کامل تولید برسد.

بحرین هم پالایشگاه سیترا را توسعه داده و ظرفیت این پالایشگاه نفت ۸۷ ساله را از حدود ۲۶۷ هزار بشکه در روز، به حدود ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. به گفته منابع آگاه، این پروژه‌ها، واحدهایی که قادرند سوخت جت و دیزل منطبق با استانداردهای اروپایی را تولید کنند را مدرنیزه خواهند کرد. این پروژه‌های توسعه تا پایان سال ۲۰۲۴، تکمیل خواهند شد.

این دو پالایشگاه باعث محدودتر شدن صادرات نفت خاورمیانه شده و بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز از نفتی که صادر می‌شود را دریافت می‌کنند. نفت مورد استفاده این پالایشگاه‌ها، معمولا به پالایشگاه‌ها در آسیا صادر می‌شده است. تولید بیشتر دیزل احتمالا به اروپا صادر خواهد شد.

نفت در بازار لندن از ژوئن که عربستان سعودی کاهش تولید اضافی علاوه بر محدودیت عرضه اوپک پلاس را به اجرا گذاشت، بیش از ۲۰ درصد رشد کرده و به بیش از ۹۰ دلار در هر بشکه رسیده است. حاشیه سود هم برای پالایشگاه‌ها در آسیا، بالا مانده و خریداران این منطقه برای نفت خاورمیانه که مناسب پالایشگاه‌هایشان است، رقابت می‌کنند.

به علاوه، کویت هم پالایشگاه الزور به ظرفیت ۶۱۵ هزار بشکه در روز را امسال راه اندازی کرده است. این پالایشگاه هم در صادرات کمتر نفت این کشور به آسیا نقش داشته است. کویت برای پالایشگاه دقم هم نفت تامین می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بحرین نفت صادر نمی‌کند و این کشور عمده نفت مورد نیاز خود را از طریق خط لوله از عربستان سعودی دریافت می‌کند.

٢٢٣٢٢٣

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا