سرور مجازی
فضای مجازی

اولین هواپیمای تمام الکتریکی ناسا برای پرواز آزمایشی آماده می‌شود

ناسا برای اولین پرواز آزمایشی هواپیمای آزمایشی X-۵۷ آزمایشی خود در اواخر امسال آماده می‌شود، هواپیمایی که نه با بنزین هوانوردی، بلکه با باتری‌های لیتیوم یونی کار می‌کند باتری که ممکن است در کامپیوتر و لپ تاپ‌ها نیز پیدا شود.

به گزارش independent، پروژه هواپیمای X-۵۷ در سال ۲۰۱۶ با هدف ساخت هواپیما‌های تمام الکتریکی به امید توسعه هواپیما‌های کارآمدتر و سازگار با محیط زیست راه اندازی شد. طبق گفته سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، هوانوردی حدود دو درصد از انتشار CO۲ جهانی را تشکیل می‌دهد، و ناسا خاطرنشان می‌کند که برخلاف بنزین خودرو، بنزین هوانوردی همچنان حاوی سرب است. مدل هواپیما‌های آزمایشی با نام X، به دهه ۱۹۴۰ بازمی‌گردد، زمانی که در تلاشی مشترک، نیروی دریایی ایالات متحده، ناسا و نیروی هوایی ایالات متحده، برنامه X-۱ را با محوریت هواپیمای “بل ایکس-۱” آغاز کردند و از آن برای شکستن دیوار صوتی استفاده کردند.

هواپیما‌های بعدی شامل مدل X-۱۵ در اواخر ۱۹۵۰ و X-۵۱ در سال ۲۰۱۰ بود که هر دو با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت پرواز کردند. هواپیمای “X-۵۷” به اندازه برخی از مدل‌های قبل عجیب نیست، اما ناسا با این وجود در حال آزمایش چندین فناوری پیشرفته با این هواپیما است. فناوری‌هایی که در این مورد به کار می‌روند نه برای پرواز در ارتفاع بالاتر یا سریع‌تر، بلکه برای پرواز‌های آرام‌تر و کارآمدتر ایجاد شده اند. این آژانس فضایی یک هواپیمای دو موتوره ساخت ایتالیا با نام “Tecnam P ۲۰۰۶ T” را که به صورت تجاری در دسترس بود را برگزید و سپس شروع به ایجاد تغییراتی بر روی آن کرد.

هواپیمای ناسا

موتور‌های دوقلو چهار سیلندر “Rotax ۹۱۲ S ۳” که در نزدیکی بدنه در امتداد بال نصب بودند، حذف شدند و با دو موتور الکتریکی ۶۰ کیلوواتی که پروانه‌هایی با قطر ۱.۵ متر دارند و در نزدیکی نوک بال‌ها قرار گرفته‌اند، جایگزین شدند. در امتداد لبه‌های جلویی بال‌ها، ۱۲ پروانه کوچک‌تر با موتور الکتریکی با قطر ۰.۵ متر نصب شدند. ناسا اندازه بال‌های “X-۵۷” را به ۴۲ درصد اندازه قبلی کاهش داد، طرحی که آژانس فضایی می‌گوید نیروی کشش را کاهش می‌دهد تا پرواز را کارآمدتر کند. ناسا زمان و تلاش زیادی را صرف کرد تا مطمئن شود باتری‌های لیتیوم یونی ۱۸۱ کیلوگرمی هواپیما بیش از اندازه گرم نمی‌شوند و آتش نمی‌گیرند.

اگر X-۵۷ بتواند قابلیت پرواز تمام الکتریکی را بر فراز صحرای کالیفرنیا در نزدیکی مرکز تحقیقات پرواز آرمسترانگ ناسا نشان دهد، می‌تواند راه را برای هواپیما‌های الکترونیکی ۴۰ درصد کارآمدتر از هواپیما‌های امروزی هموار کند؛ و بدون موتور‌های احتراقی، این پرواز‌ها می‌توانند ساکت‌تر باشند، اگرچه بی‌صدا نیستند حتی ملخ‌های برقی هم مانند هر کسی که پرواز یک پهپاد مصرفی را دیده است، سروصدا ایجاد می‌کنند.


بیشتر بخوانید

  • ناسا همکاری خود با اسپیس ایکس را ادامه می‌دهد

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا