سرور مجازی
اقتصادی

جزئیات جدید از ریزش ساختمان متروپل آبادان/ اعلام چگونگی شناسایی حسین عبدالباقی


به گزارش دیتاسنتر من، عملیات آواربرداری از ساختمان برج‌های دو قلوی متروپل در آبادان که روز دوشنبه دوم خردادماه فروریخت، همچنان ادامه دارد.

سه‌شنبه ۱۰ خرداد

ساعت ۱۶

رئیس بانک اطلاعات هویت ژنتیک ایران:
ایسنا نوشت، با طرح برخی شایعات و ابهامات درخصوص متوفی حسین عبدالباقی که هویت وی از طریق بررسی‌های انجام شده و از جمله روش‌های بیومتریک (اثر انگشت) به انجام رسیده بود، لزوم انجام آزمایش ژنتیک مطرح و اقدامات لازم انجام شد.

 با بررسی پیکر و عدم مشاهده تخریب بافتی، نمونه‌گیری طبق دستورالعمل‌های موجود سازمان از بافت‌های عمقی (عضله) انجام شد و با توجه به اولویت تعیین هویت متوفی، آزمایش به صورت خارج از نوبت انجام و پروفایل ژنتیکی استحصال و فرآیند مقایسه تطبیقی با پروفایل ژنتیکی مادر و ۳ فرزند وی توسط نرم افزار اختصاصی انجام شد.

براساس محاسبات آماری، احتمال صحت روابط مذکور در هر ۴ مورد، بین متوفی با مادر بیولوژیک و فرزندانش، ۹۹.۹۹۹۷ % به دست آمد؛ لذا هرگونه شبهه‌ای در مورد صحت این پاسخ و احراز هویت متوفی رد می‌شود.

با توجه به استحصال پروفایل ژنتیکی منسوبین درجه یک مفقودین اعلامی در این حادثه، تا کنون دو نفر از این عزیزان از طریق آزمایش ژنتیک شناسایی شده‌اند.

به نقل از تسنیم، از محل ریزش ساختمان متروپل، هم‌اکنون ۲ جسد دیگر کشف شد تا تعداد جانباختگان این حادثه به ۳۶ نفر برسد.

ساعت ۱۵

به نقل از ایسنا، استاندار خوزستان در خصوص وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل گفت: بر اساس نظر کارشناسان، باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد و امکان پایدارسازی آن وجود ندارد.

صادق خلیلیان در حاشیه بازدید از ساختمان متروپل در خصوص آخرین وضعیت این ساختمان اظهار کرد: از ابتدای فرو ریختن ساختمان متروپل، تقسیم کار انجام شد. در ابتدا سعی بر نجات افرادی بود که در زیر آوار احتمال زنده ماندن آن‌ها وجود داشت.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در ادامه، تجهیزات وارد کار شدند و از نقاطی که احتمال می‌دادیم افراد زیر آوار هستند، کار آغاز شد و اکنون کار با سرعت در چهار جبهه در حال انجام است.

استاندار خوزستان گفت: دو بخش کار توسط نیروهای آتش‌نشان انجام می‌شود. این نیروها تجربه پلاسکو را دارند و از تهران عازم شده‌اند. نیروهای استان خوزستان نیز پای کار هستند. جمعیت هلال احمر کشور نیز در کنار همه این نیروها حضور دارد و نقش خود را ایفا می‌کند.

خلیلیان عنوان کرد: دو جبهه کاری نیز توسط نیروهای قرارگاه خانم‌الانبیا در بخش شرقی ساختمان فعال است تا کار آواربرداری به سرعت انجام‌ شود.

وی ادامه داد: عملیات حساس متروپل از روز دوم آغاز شد. به دلیل احتمال ریزش ساختمان، به نیروهای مردمی گفته شد که باید نیروهای متخصص کار آواربرداری را انجام دهند و در این مسیر شرایط بسیار حساسی را پشت سر گذاشتیم.

استاندار خوزستان گفت: تاکنون در این حادثه ۳۴ فوتی و ۳۷ مجروح داریم. عمده مجروحان از بیمارستان ترخیص شده‌اند. همه مراحل کار حساس است و ما به انتهای مرحله‌ای رسیده ایم و برای پیدا کردن پیکرهای باقی‌مانده بر اساس اعلام خانواده‌ها در خصوص مفقودین، در تلاش هستیم تا این افراد را از زیر آوار خارج کنیم.

خلیلیان در خصوص وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل گفت: بر اساس نظر کارشناسان، باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد و امکان پایدارسازی آن وجود ندارد.

وی در خصوص آمار مفقودین حادثه متروپل افزود: در بدو شروع کار، آماری که دستگاه‌های مختلف به ما اعلام کردند در مجموع ۳۸ مفقودی بود. از این تعداد، تاکنون ۳۴ پیکر از زیر آوار خارج کرده‌ایم که سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. در عین حال ممکن است افرادی مراجعه و عنوان کنند عزیزانی دارند که از روز حادثه مفقود شده‌اند. این مساله راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت تایید به دنبال آن‌ها خواهیم گشت.

ساعت ۱۴

به نقل از آخرین‌خبر، روایت جدید دو کارگر حاضر در ساختمان متروپل در روز حادثه؛ ده‌ها کارگر دیگر در داخل ساختمان گیر کرده‌اند. احتمالا داخل رمپ‌ها و راه‌پله‌ها هستند که ما هنوز به آن‌ها نرسیده‌ایم.

ریزش اندکی از نمای برج

به نقل از تسنیم، ظهر امروز در حالی که امدادگران در حال آواربرداری بودند قسمت اندکی از نمای ساختمان متروپل فروریخت که البته بسیار ‌جزئی و اندک بود.

با وجود این ریزش اما امداگران در حال آواربرداری برای کشف چند جسد باقی‌مانده هستند تا طبق گفته معاون عمرانی وزیر کشور ظرف ۷۲ ساعت آینده عملیات اوراربرداری به اتمام برسد.

ساعت ۱۱

احداث ساختمان متروپل قبل از دریافت پروانه ساخت

به نقل از خبرنگاران‌جوان، رئیس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: متاسفانه سازمان نظام مهندسی برای نظارت و بررسی متروپل صورت رسمی در این چرخه نبوده است.

حمزه شکیب گفت: در حال حاضر هزار ساختمان بلند داریم، اما متاسفانه از آن‌ها به صورت مناسب و درست نگهداری نمی‌شود و باید دستورالعملی آماده مکانیزم ریزش در نظر گرفته شود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، ایران در حوزه علم ساختمانى جزو ۵ کشور اول جهان است، اما چنین علم و دانشی اجرا و پیاده سازی نمی‌شود، ما باید به سمت استاندارد سازی حرکت کنیم؛ آمار می‌گوید ۳۰ درصد هزینه‌ها برای اسکلت ساختمان به کار می‌رود و ۷۰ درصد باقی مانده صرف هزینه‌های دیگر می‌شود.

او گفت: احداث ساختمان متروپل قبل از دریافت پروانه ساخت بوده است و متروپل به صورت عجیبی ساخته شده این فرد آنقدر قدرت داشته که بعد از ساخت و ساز اقدام به دریافت پرونده کرده است. این ساختمان پرونده ندارد و نفوذ به قدری بوده که درباره این پروژه بزرگ اصلا پرونده آن در معاونت مربوطه مشاهده نشده است.

ساعت ۹

به نقل از تسنیم، تعداد جانباختگان متروپل به ۳۴ نفر رسید.

احسان عباسپور فرماندار آبادان صبح امروز در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل اظهار داشت: با تلاش گروه‌های جست‌وجو پیکر یکی دیگر از شهروندان حادثه متروپل از زیر آوار بیرون کشیده شد.

سخنگوی حادثه ساختمان متروپل آبادان تعداد کشته شدگان در حادثه متروپل را تا صبح سه شنبه ۳۴ نفر عنوان  کرد و ادامه داد: ‌ تلاش برای یافتن تمامی پیکرهای زیر آوار توسط گروه‌های امدادی ادامه دارد.

فرماندار ویژه آبادان گفت: همچنین ۳۷ نفر از شهروندان در این حادثه مصدوم شدند که ۳۵ نفر پس از مداوا از بیمارستان مرخص و دو نفر نیز برای مداوای بیشتر در بیمارستان بستری هستند.

ساعت ۸

به نقل از صداوسیما، طبق آخرین آمار حادثه متروپل آبادان ۳۳ نفر جان باختند و ۳۷ نفر مصدوم است.

دوشنبه ۹ خرداد

به نقل از صداوسیما، شمار جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ۳۲ نفر رسید.

استاندار خوزستان:

با خارج کردن یک پیکر از زیر آوار آمار جانباختگان حادثه متروپل آبادان به ۳۲ نفر افزایش یافت.

 

وزیرکشور:
ساختمان متروپل باتخلف ساخته شده است.

قرار بود متروپل ۶ طبقه باشد اما در دو مرحله به ۱۰ طبقه رسیده است.

ساخت این پروژه سال ۹۶ شروع شده و چندسال در حال ساخت بوده است.

شرایط متروپل از پلاسکو پیچیده‌تر است.

رئیس جمهور در خصوص حادثه متروپل:
بدون هیچ رودربایستی با ساخت و سازهای ناایمن برخورد شود.

ساختمان‌های خطرساز به سرعت شناسایی و ترمیم شود.

متروپل پروانه ساخت نداشت

فرماندار ویژه آبادان در یک برنامه تلویزیونی در شبکه افق صداوسیما گفت: متروپل پروانه ساخت نداشت اما طبقه همکف آن درحال بهره‌برداری بود.

وی ادامه داد: ۵ شهردار قبلی و شهردار فعلی آبادان بازداشت شده‌اند و افراد دیگری هم که در این فضا دخیل بوده‌اند، بازداشت شده‌اند.

 

تعداد جانباختگان به ۳۱ نفر رسید

به نقل از ایرنا، در پی ریزش این ساختمان تیم‌های عملیاتی به محل حادثه اعزام شده و در حال ریزش‌برداری و عملیات جست و جو برای یافتن افراد احتمالی گرفتار در زیر آوار هستند و عملیات آواربرداری با حساسیت و شتاب بیشتر ادامه دارد.

اخبار این حادثه در پرونده خبری حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان قابل دسترسی است.

خبرنگاران از آخرین وضعیت امدادرسانی و رسیدگی به حادثه گزارش می‌دهند که آخرین رویدادهای روز هشتم در ادامه می آید:

۸:۱۹ خشت اضافی در ساختمان، به قیمت جان دیگران

۱:۲۵ تعداد جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۳۱ نفر رسید

۰:۴۴ نماینده مجلس: مسببان فاجعه متروپل آبادان به اشد مجازات محکوم شوند

۰:۰۳ استاندار بوشهر: ایران مدیون آبادان و خرمشهر است

۰:۰۳ حادثه آبادان باید درس عبرت برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث شود

یکشنبه ۸ خرداد

اعلام ۳۸ نفر مفقودی

استاندار خوزستان اظهار کرد: بر اساس آمار اولیه و بنا به اعلام خانواده‌ها، ۳۸ نفر به ما اعلام مفقودی شده است.

صادق خلیلیان گفت: تاکنون پیکر ۲۹ نفر از زیر آوار خارج شده است. از این ۲۹ نفر، سه پیکر مجهول‌الهویه هستند. همچنان در حال جست‌وجو برای پیدا کردن باقی پیکرها هستیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا درخواست آخرین خانواده‌ای که ادعا دارد فردی بر اساس مستندات در زیر آوار هست را پیگیری و پیکرها را خارج کنیم.

روند آواربرداری افزایش خواهد یافت

به نقل از تسنیم، رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور گفت: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری تسنیمآبادان، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور شنبه شب با خانواده جلیلیان که چهار نفر از اعضای خود را در حادثه متروپل از دست دادند دیدار کرد.

‌‌رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور در جمع خانواده جلیلیان ضمن تسلیت به این خانواده گفت: گروه‌های جستجوگر هلال‌احمر از همان دقایق نخست در محل حادثه اقدام به یافتن افراد زیر آوار مانده کردند.متاسفانه در این حادثه تاکنون ‌۲۹ نفر شهروند از جمله چهار نفر از خانواده جلیلیان جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه قطعا با متخلفان این حادثه برخورد قاطعانه خواهد شد تا حقی از خانواده‌های آسیب دیده این حادثه ضایع نشود، افزود‌: مقام معظم رهبری تاکید فراوانی به رسیدگی به این حادثه دارند و قطعا دولت کنار خانواده حادثه دیدگان خواهد بود.

کولیوند با بیان اینکه مردم شریف آبادان در چند روز اخیر با تلاش خود در شتاب بخشی عملیات آواربرداری و امدادرسانی کمک شایانی به گروه‌های امداد و نجات کردند، ادامه داد: به جرات می‌توان گفت این روحیه جهادی در هیچ جای دنیا دیده نمی‌شود و مردم آبادان همانند هشت سال دفاع مقدس در امدادرسانی و کمک به نیروهای عمل کنند در آواربرداری جهادی عمل کردند.

رئیس سازمان جمعیت هلال احمر کشور با بیان اینکه نیروهای مردمی از همان دقایق نخست این حادثه تلخ بدون تجهیزات پای کار آمدند و با دل و جان برای شهروندانشان که زیر آوار بودند کار کردند، خانطرنشان کرد: از همه مردمی که کنار نیروهای امدادگر بودند قدردانی می‌کنم و قطعا این گزارش به رهبر معظم انقلاب اسلامی خواهد رسید.

کولیوند با اشاره به ادامه عملیات امدادرسانی گفت: اکنون عملیات امدادرسانی و آواربرداری از چهار جبهه ساختمان در حال انجام است. با توجه به تغییر تاکتیکی که امروز در روند آواربرداری داده شد سرعت عملیات افزایش یافته و اگر خطری در جریان کار تهدید نکند روند آواربرداری افزایش خواهد یافت.

تکذیب بیرون آوردن یک نفر زنده از زیر آوار متروپل

به نقل از ایسنا، فرماندار آبادان گفت: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

احسان عباسپور فرماندار ویژه آبادان بامداد یکشنبه ۸ خردادماه اظهار کرد: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

شنبه ۷ خرداد

در بعد از ظهر روز شنبه ۷ خرداد ماه، وزیر کشور از کشف یک جسد دیگر خبر دارد. او گفت: تا این لحظه نزدیک به ۲۹ پیکر پیدا شده است. همچنان تعدادی دیگر از اجساد عزیزان‌مون در این منطقه مشاهده شده که آنها هم بیرون آورده خواهند شد.

کشف اجساد تا سه روز آینده به پایان می‌رسد

به نقل از تسنیم، قدرت‌الله محمدی فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان با بیان اینکه میزان حادثه و نوع جغرافیای آن به‌شکلی است که عملیات آواربرداری و امدادرسانی را سخت کرده است، اظهار داشت: این حادثه در زمینی به‌مساحت ۲هزار مترمربع اتفاق افتاده است و گسترده بودن و ناپایدار بودن باقیمانده سازه عملیات آواربرداری را قدری با مشکل مواجه کرده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران که از سوی وزیر کشور به‌عنوان فرمانده میدان حادثه متروپل آبادان تعیین شده است، گفت: وجود انواع مصالح سنگینی که در ساختمان به‌کار رفته است و احتمال ریزش باقی‌مانده سازه باعث شده است با احتیاط بیشتر کار را پیش ببریم.

عملیات انفجار متروپل منتفی شد

به نقل از ایرنا، معاون ایمنی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: جلسات متعدد کارشناسی با حضور مهندسین و متخصصین حوزه انفجارات برگزار شد و آن ها پس از بررسی شرایط این سازه و موقعیت حساس منطقه، انفجار درجا را منتفی دانستند و عملیات آواربرداری با طرح‌های دیگری در حال انجام است.

در نهایت قرارگاه خاتم با همکاری قرارگاه کربلا، ارتش و سپاه خوزستان در منطقه مستقر شد و تخریب چند منزل مسکونی را برای ایجاد راه دسترسی بهتر ماشین آلات به ساختمان متروپل آغاز کرد.

آمار جانباختگان متروپل به ۲۸ نفر رسید

به نقل از  تسنیم، احمد وحیدی در حاشیه بازدید از مخل حادثه متروپل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در هیچ حادثه‌ای در کشور این میزان ماشین‌آلات متنوع و متعدد مهیا نشده است.

وزیر کشور افزود: تقریبا تمام تجهیزات لازم شامل انواع جرثقیل‌ها، بیل مکانیکی، برش پلاسمایی، کاتر و… به منظور آواربرداری به محل اعزام شده است و بیش از این تعداد، مکان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان گنجایش حضور ماشین‌آلات را ندارد.

وی افزود: اکنون گروه‌های آتش‌نشانی و امدادی در حال جست‌وجو و شناسایی جانباختگان در محل حادثه هستند.

وزیر کشور گفت: در حال حاضر دو پیکر دیگر از جانباختگان حادثه متروپل از زیر آوار خارج شد که برای تشخیص هویت به دانشگاه علوم پزشکی آبادان انتقال یافتند و براین اساس تعداد جانباختگان حادثه متروپل به ۲۸ نفر افزایش یافت.

جمعه ۶ خرداد

توضیحات مخبر درباره آخرین وضعیت متروپل آبادان؛ به نقل از ایرنا، معاون اول رئیس‌جمهور گفت:

با دستور کتبی رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، بسیج امکانات از همان لحظه اول اتفاق افتاده است.

تمام مسئولین استانی و کشوری در صحنه حضور دارند.

تاکنون ۲۴ فوتی داشتیم و احتمال اینکه افرادی زیر آوار باشند وجود دارد.

امیدواریم ظرف یک الی دو روز آینده تکلیف همه چیز روشن شود البته کار بسیار پیچیده است.

فساد گسترده‌ای بین پیمانکار، سازنده و هم دستگاه‌هایی که مجوز داشتند وجود دارد و به وظایف خود عمل نکردند که با جدیت باید رسیدگی شود و این اتفاقات تکرار نشود.

 

فرماندار آبادان از افزایش تعداد جانباختگان متروپل به ۲۴ نفر خبر داد.

احسان عباسپور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات، تعداد جانباختگان حادثه متروپل تاکنون به ۲۴ نفر رسیده است.

به نقل از ایسنا، وی افزود: تعداد مصدومان حادثه ۳۷ نفر است که از این تعداد ۳۴ نفر به آغوش خانواده بازگشته‌اند.

تعداد فوتی‌ها به ۲۲ نفر رسید

بر اساس فیلم‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی امروز پیکر بیست‌ودومین فرد جان‌باخته نیز از زیر آوار بیرون کشیده شد. موضوعی که مورد تائید فرماندار آبادان هم قرار گرفت. بر این اساس تا ساعت ۱۰ روز جمعه، ششم خرداد ۱۴۰۱، تعداد فوتی‌های حادثه ریزش ساختمان متروپل به ۲۲ نفر رسید.

۲۱ فوتی و ۴۸ مصدوم

به نقل از تسنیم، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان: با تلاش‌های شبانه‌روزی و بدون وقفه تیم‌های جستجو و نجات، آواربردار، آنست، آتش نشان‌ها و نیروهای مردمی تا صبح امروز جمعه ۶ خردادماه پیکر ۲۱ شهروند از زیر آوارها شناسایی، رهاسازی و به آرامستان آبادان انتقال یافت. در این حادثه تاکنون شمار مصدومان به ۴۸ نفر رسیده است.

حضور نیروهای امدادی در زیرزمین برج متروپل؛ ریزش برج صحت ندارد.

پنجشنبه ۵ خرداد

عملیات جستجو، آواربرداری و امدادرسانی برای نجات شهروندان زیر آوار مانده حادثه متروپل ادامه دارد. در حال حاضر تعداد جان‌باختگان این حادثه تا این لحظه به ۱۹ نفر رسیده است.

چهارشنبه ۴ خرداد

ساعت ۱۶ عصر

به نقل از فارس، سید عبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز پنجشنبه ۵ خرداد ماه را برای کل استان عزای عمومی اعلام کرد.

وی همچنین در پیامی دیگر ضمن تسلیت این رخداد غم‌بار به خانواده‌های مصیبت دیده حادثه، خواستار پیگیری سریع و بدون ملاحظه عوامل و موجبان حادثه، از سوی مسئولان ذیربط شد.

ساعت ۱۵ عصر

به نقل از صداوسیما، وزیر کشور گفت:
حساسیت‌های آواربرداری متروپل آبادان بالاست و در حال حاضر به دلیل احتمال ریزش برخی از سازه‌های مجاور، آواربرداری برای مدتی متوقف شده است.

این حادثه ۱۶ نفر فوتی و ۳۷ نفر زخمی داشته است که ۳۴ نفر از آسیب‌دیدگان خوشبختانه از بیمارستان مرخص شده‌اند.

به نقل از خبرنگاران‌جوان، نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران:

مهمترین علت کندی کار این است که احتمال می دهیم افرادی در لایه های زیرین وجود دارند.

اگر بخواهیم ساختمان را تخریب کنیم به طور حتم فشار بیشتری بر لایه ها پایین خواهد آورد.

امروز طبقه همکف ساختمان کناری و طبقه سوم و پنجم تقویت خواهد شد.

ساعت ۱۱ صبح

به نقل از ایلنا، وزیر کشور گفت: در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود.

احمد وحیدی امروز چهارشنبه ۴ خردادماه در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت به مردم آبادان و خانواده درگذشتگان حادثه متروپل آبادان، اظهار کرد: در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود.

وی عنوان کرد: به‌طورجدی خواهشمندم مردم عزیز در محدوده‌ای که اعلام خطر شده حاضر نشوند.

وزیر کشور در پایان تصریح کرد: احتمال ریزش مجدد سازه با ریسک بالایی وجود دارد، مردم با خروج از این محل اجازه کار را به ماشین‌آلات و نیروها بدهند.

ساعت ۹ صبح

به نقل از تسنیم، اولین ویدیو منتشر شده از لحظه ریزش متروپل از نمای پشت ساختمان.

 

سه‌شنبه ۳ خرداد

براساس آخرین گزارش‌ها، در این حادثه تاکنون ۱۴ نفر جان باخته‌اند و ۳۲ نفر مصدوم شده اند و بیش از ۳۵ نفر زنده از زیر آوار نجات یافته‌اند‌ و به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد.‌

ساعت ۱۴

به نقل از ایرنا، اعلام هشدار برای شروع عملیات اصلی در اطراف ساختمان متروپل.

 

به نقل از صداوسیما، رئیس جمعیت هلال احمر گفت: عملیات آواربرداری در ۱۰ طبقه فوقانی به اتمام رسیده، اما دسترسی به زیرزمین مهیا نشده است و از آمار دقیق محبوس شدگان اطلاعی نداریم.

ساعت ۱۳

اعلام عزای عمومی در آبادان و خرمشهر

به نقل از صداوسیما، در پی حادثه اندوه بار ریزش ساختمان متروپل آبادان موسوی‌فرد در پیامی ضمن تسلیت درگذشت جان باختگان حادثه به مردم شهرستان های آبادان و خرمشهر اعلام کرد: فردا، چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱ در آبادان و خرمشهر عزای عمومی خواهد بود.

وی روز گذشته در پیامی رخداد غم‌بار ریزش ساختمان متروپل آبادان که منجر به فوت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان شد را به خانواده‌های مصیبت دیده تسلیت گفت و برای مصدومان حادثه آرزوی شفای عاجل کرد.

موسوی فرد در این پیام، پی‌گیری سریع و بدون ملاحظه عوامل و موجبان حادثه را از سوی مسئولان ذی ربط ضروری خواند و تاکید کرد: شناسایی موارد مشابه چه در استان و چه در سایر نقاط کشور برای پیشگیری از تکرار این حوادث تلخ مطالبه عمومی است که امید است به تسویف و فراموشی سپرده نشود.

ساعت ۱۱ صبح

احتمال محبوس بودن ۵۰ نفر در زیرزمین متروپل

به نقل از مهر، شاهدان عینی می‌گویند که ۵۰ نفر زیر آوار محبوس شدند، با توجه به سابقه ما در حادثه پلاسکو، احتمال زنده ماندن برخی از این افراد وجود دارد و عملیات برای پیدا کردن افراد همچنان ادامه دارد.

به نقل از ایسنا، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از رسیدن تعداد جان‌باختگان متروپل به ۱۱ نفر خبر داد و گفت: حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

وی ادامه داد: تلاش شده که نظمی بر انجام کار حاکم شود و گروه‌های پای کار و تجهیزات مورد استفاده قرار گرفته شده، با نظم خاصی کار را آغاز کرده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره روند تخلیه ساختمان‌های اطراف متروپل، گفت: تخلیه ساختمان‌های اطراف صورت گرفته است و تمام تلاش بر این است که از کوچه کنار ساختمان، بتوانیم به طبقه زیرزمین برسیم.

نامی در پاسخ به اینکه پیش‌بینی می‌شود چند نفر زیر آوار باشند؟ عنوان کرد: هنوز نمی‌توان آماری با دقت بالا اعلام کرد زیرا کسی آماری ندارد. حدس می‌زنیم تعدادی در زیرزمین متروپل گرفتار باشند و در تلاش هستیم هر چه زودتر به قسمت زیرزمین برسیم.

وی که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص آخرین آمار جان‌باختگان این حادثه گفت: تعداد جانباختگان ۱۱ نفر است و ۳۲ نفر نیز تاکنون در این حادثه مصدوم شده‌اند.

ساعت ۹ صبح

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از افزایش شمار جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ تن خبر داد.

مهدی ولی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به حادثه‌دیدگان ساختمان متروپل در آبادان گفت: اجساد سه نفر دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف شده و به این ترتیب متاسفانه تاکنون شمار کشته‌شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است.

به نقل از  ایلنا، رییس هلال‌احمر گفت: امدادگران سرعت عملیات در ساختمان متروپل آبادان را بیشتر کرده‌اند تا سریعتر به زیرزمین برسیم. ساختمان مجاور نیز شرایط پایداری ندارد؛ ممکن است هر لحظه مخاطراتی برای ما ایجاد کند.

دستگیری ۱۰ نفر از عوامل دخیل در حادثه متروپل

به نقل از صداوسیما، دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در بین افراد دستگیر شده هستند.

صادق جعفری چگنی افزود: شناسایی سایر عوامل مقصر در حادثه ریزش برج متروپل آبادان ادامه دارد.

برج ۱۰ طبقه متروپل آبادان حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه دیروز دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ به صورت ناگهانی فرو ریخت.

تاکنون در این حادثه ۸ نفر جان باخته و ۳۲ نفر مصدوم شده اند.

روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل طی نشده بود

به نقل از ایسنا، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستونهای پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.

کوروش خواجوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.

وی توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند.

بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.

تا سال ۹۹ به ما اجازه ورود ندادند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تاکید کرد: بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه ای صادر نشد. دیدگاه ما این است که مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد.

تا اینکه از خرداد سال ۱۳۹۹ ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.

خواجوی یادآور شد: من در آن زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده نداشتم ولی دیدگاه سازمان همواره این بوده که در هر مرحله که بتوان با ورود به یک ساخت و ساز، جلوی حوادث را گرفت باید اقدام کرد. کما اینکه در بسیاری از پروژه‌های نیمه‌ساز این مداخله صورت گرفته و ثمرات خوبی داشته است.

شهرداری هم همکاری مناسبی صورت داده و مالک، نواقص را برطرف کرده است. ولی در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به موارد هشدار عمل می‌شد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شده است گفت: یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

سازمان نظام مهندسی اجازه برخورد ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ گفت: در قانون نظام مهندسی مصوب مجلس و آیین نامه اجرایی قانون که توسط هیات دولت تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده، این وزارتخانه را مکلف کرده که مقررات ملی را صادر کند که ۲۳ مبحث است.

در هیچ جای قانون اختیاری فراتر از تذکر به مهندس ناظر داده نشده است. در واقع سازمان نظام مهندسی اختیاری مبنی بر برخورد و اجرای تذکرات ندارد. این اختیار و امکان به شهرداری داده شده که در مواردی مثل پروژه متروپل باید به موقع ورود و آن را متوقف کند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است.

خواجوی تصریح کرد: من هنوز با مسئولان شهرداری در خصوص برج متروپل صحبتی نکرده‌ام. شاید آنها هم اخطار لازم را به مالک داده‌اند و او بدون اذن شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کارها را پیش برده است.

همانطور که گفتم در عمده مواردی که به شهرداری گزارش می‌شود شهرداری‌ها ساخت و سازهای ناایمن را تا رفع نقص متوقف می‌کنند ولی مواردی هم مثل این پروژه دیده می‌شود که کارها ادامه پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بر اساس نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال ۱۳۹۶ برای پروژه متروپل تهیه کرده‌اند ظاهرا این ساختمان ۹ سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش بعضی از ستونها بوده است.

وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می‌شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف شود تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایشهای لازم را انجام دهد.

فعلا امداد و نجات در اولویت ما است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه پس از پایان آواربرداری، کمیته‌ای از سوی استانداری برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل می‌شود گفت: ما توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی، گزارشی را تهیه و همه ابعاد موضوع را تا جایی که به ما مربوط است گزارش می‌کنیم. پیگرد قضایی بر عهده کارشناسان دادگستری است که بر اساس مدارک و شواهد اقدام می‌کنند.

فعلا امداد و نجات در اولویت است که ما نیز به سهم خود مشاوره‌های فنی را درخصوص آواربرداری به تیم امداد و نجات ارایه می‌دهیم. این اولویت ما تا چند ساعت آینده خواهد بود.

به نقل از ایسنا گزارشی در این خصوص ببینید.

دوشنبه ۲ خرداد

ساعت ۲۳/۳۶ دقیقه

رئیس دادگستری خوزستان گفت: تعداد بازداشت شدگان حادثه متروپل آبادان به ۸ نفر رسید که به غیر از مالک و پیمانکار این طرح ۶ نفر دیگر از نیروهای شهرداری آبادان و ناظران این طرح در بین احضار شدگان حضور دارند.

با تمامی عواملی که ترک فعل یا نظارت ناقص داشته باشند برخورد خواهیم کرد و پس از بررسی دقیق نتایج به آن به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.(ایرنا)

ساعت ۲۳/۰۳ دقیقه

فرماندار ویژه آبادان گفت: با توجه به شرایط محل حادثه متروپل و سازه‌ای که متاسفانه غیرپایدار است و هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد، از مردم تقاضا داریم که از تجمع و حضور در محل حادثه جداً خودداری کنند. (ایسنا)

ساعت ۲۲/۴۱ دقیقه

وحید شعبانی بیان کرد: آواربرداری از طبقات زیرین ساختمان به دلیل حساسیتی که وجود دارد به سختی در حال انجام است.

وی گفت: آواربرداری به آرامی در حال انجام است و از مردم خواستاریم آرامش خود را حفظ کنند و از محل حادثه دور شوند.

شعبانی اظهار کرد: ۱۲ آمبولانس هلال احمر در محل حادثه برای خدمات رسانی به مصدومان مستقر است.

شعبانی گفت: تا زمانی که احتمال وجود فردی در زیر آوار باشد عوامل امدادی در محل حضور خواهند داشت، خوشبختانه تجهیزات برای امدادرسانی مناسب است.(ایرنا)

ساعت ۲۰/۲۸ دقیقه

عارف شرهانی اصل در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه متروپل در شهر آبادان، تعداد جان‌باختگان این حادثه به شش نفر افزایش یافت.

وی افزود: تعداد مصدومان نیز به ۳۲ نفر رسیده است.

ساعت ۱۸/۳۷ دقیقه

بر اساس گزارش ایسنا، صادق خلیلیان امروز دوشنبه ۲ خردادماه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: در پی نخسین ساعات اطلاع از حادثه ساختمان متروپل آبادان در محل حاضر شدیم، هم اکنون گروه‌های امداد و نجات مشغول کار هستند.

استاندار خوزستان یکی از علت‌های ریزش ساختمان متروپل را عدم رعایت استانداردهای لازم در سازه این ساختمان بیان و عنوان کرد: در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شد در این راستا از رئیس دادگستری استان و قوه قضائیه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد کند برهمین اساس تاکنون ۲ نفر دستگیر شدند.

خلیلیان با بیان اینکه گروه‌های امدادرسانی در محل حادثه به صورت جدی فعال شده‌اند، افزود: چندین نفر از هموطنانمان در ساختمان گیر افتاده‌اند و عملیات جستجو برای یافتن آن‌ها در جریان است.

ساعت ۱۸٫۳۰ دقیقه 

۳۲ نفر از افرادی که در ساختمان حبس شده بودند نجات پیدا کردند. ولی پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: ۳۲ نفر از گرفتارشدگان از آوار ریزش ساختمان متروپل آبادان نجات یافتند و ۲۷ نفر هم به مراکز درمانی شهرستان آبادان منتقل شدند.

۱۷ تیم امدادی از شهر‌های آبادان، اهواز، دشت آزادگان، خرمشهر، شادگان و ماهشهر برای انجام عملیات تخلیه و ایمن سازی محل حادثه اعزام شده‌اند.

تا این لحظه گزارش قطعی مصدوم شدن ۲۷ نفر و پنج فوتی در حادثه ریزش ساختمان در آبادان اعلام شده است.

ساعت ۱۷ 

طبق گفتگو عباس‌پور، فرماندار آبادان با شبکه خبر صداوسیما آمار جان‌باختگان این حادثه تا این لحظه ۵ نفر و تعداد ۲۷ نفر مصدوم اعلام شد.

عباس‌پور همچنین گفت: حدود ۴۰ درصد از برج متروپل تخریب شده است.

بر اساس گزارش ایسنا، مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز حوالی ساعت ۱۵:۱۵ اعلام کرد که تاکنون چهار تن جان‌ باختند و ۲۵ نفر مصدوم شدند. امدادرسانی همچنان ادامه دارد.

مجتبی خالدی به ایرنا گفت: با اعلام ریزش ساختمان ۱۰ طبقه اداری تجاری در آبادان اتوبوس و آمبولانس برای انتقال مصدومان به محل اعزام شد و تاکنون ۴ مصدوم به مراکز درمانی انتقال یافتند.

خالدی اظهار کرد: تاکنون یک فوتی دراین حادثه داشتیم. برای پوشش امدادی و انتقال به موقع مصدومان بیشتر و احتمالی نیز تیم‌های امدادی از اهواز به محل حادثه در آبادان در حال اعزام هستند.

مهدی ولی‌پور رئیس سازمان هلال احمر نیز گفت: ۴ تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند و عملیات تخلیه و ایمن‌سازی محل آغاز شد. تیم های آنست(سگ‌های زنده یاب) سریع استان نیز به محل اعزام شدند.

ولی‌پور افزود: یک بالگرد، ۷ خودروی ست نجات، تیم‌های واکنش سریع و ۵ تیم تخصصی جست‌وجو و نجات و سگ‌های زنده‌یاب برای امدادرسانی اعزام شدند. همچنین برای این حادثه بالگرد و تیم‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر نیز به محل اعزام شدند.

در جدیدترین خبر، ۲ فوتی و بیش از ۱۶ نفر از زیر آوار خارج شدند. ۱۰۰ الی ۱۵۰ نفر در ساختمان حضور داشتند.

برنا خبر داد، علیرضا زاکانی شهردار تهران در صفحه توییتر خود نوشت: تیم زبده و حرفه‌ای امداد و نجات آتش نشانی شهرداری تهران با همراهی اعضای محترم شورا آماده کمک و اعزام به آبادان است.

ایسنا گزارش داد، محمد مخبر، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، برای بسیج امکانات جهت کمک به مصدومان و مجروحان این حادثه دستورات لازم را صادر کرد. مخبر ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

این خبر در حال به روز رسانی است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا