سرور مجازی
اقتصادی

ایران، ارزان‌ترین مقصد گردشگری در میان کشورهای همسایه

به گزارش دیتاسنتر من، ایران در سال ۲۰۱۸ در میان ۶ کشور همسایه ارزان‌ترین مقصد گردشگری بوده و با جذب ۷٫۳۰ میلیون گردشگر در رتبه چهارم ایستاده است.

بر اساس گزارش زومیت، طبق آمار و ارقام منتشرشده در گزارش جامع گردشگری ایران که توسط فلایتیو ارائه شده، در سال ۲۰۱۸، در مجموع ۷٫۳۰ میلیون گردشگر به ایران سفر کرده و هر توریست به‌طور میانگین ۷۲۰ دلار در کشور خرج کرده است.

ترکیه، امارات، عربستان، قطر و عمان رقبای ایران در این گزارش هستند.

دولت‌های اخیر نیز برای رشد گردشگری و رقابت با کشورهایی همچون ترکیه و امارات در جذب گردشگر برنامه‌هایی را در دستور کار خود داشته‌اند. با بررسی آمار و ارقام مربوط به کشورهای همسایه پی می‌بریم ایران عملکرد مناسبی در این زمینه نداشته‌ است.

رتبه چهارم ایران در تعداد گردشگر ورودی

در میان ۶ کشور ایران، ترکیه، امارات، عربستان، قطر و عمان، در سال ۲۰۱۸ ، کشور ترکیه بیشترین تعداد ورود توریست را داشته است. در این سال بیش از ۴۶ میلیون گردشگر وارد ترکیه شده‌اند.

این رتبه‌بندی نشان می‌دهد امارات با ورود ۲۳ میلیون توریست در رتبه دوم و عربستان با ۱۷٫۵ میلیون توریست در رتبه سوم قرار دارد.

در سال ۲۰۱۸، تنها ۷٫۳۰ میلیون گردشگر به ایران سفر کرده‌اند و بدین‌ترتیب کشور از لحاظ تعداد گردشگر ورودی در رتبه چهارم ایستاده است. عمان و قطر به‌ترتیب با ۳٫۲۴ میلیون و ۱٫۸۲ میلیون توریست در رتبه‌های پنجم و ششم قرار دارند.

بخش دیگری از داده‌های گزارش فلایتیو نشان می‌دهد هر توریست‌های مسافر به ایران در سال ۲۰۱۸ به‌طور میانگین ۷۲۰ دلار در کشور خرج کرده‌اند.

در عین حال هر گردشگر در امارات به‌طور میانگین هزار و ۴۹۹ دلار، یعنی بیش از دو برابر رقم پرداخت‌شده در ایران، خرج کرده است.

در خصوص میانگین خرج گردشگران، کشور قطر با ۸ هزار و ۳۷۸ دلار در رتبه نخست ایستاده این جایگاه ایستاده است. هر گردشگر در عربستان به‌طور میانگین ۹۶۶ دلار و در عمان ۸۸۶ دلار خرج کرده است.

بدین‌ترتیب، ایران ارزان‌ترین کشور برای گردشگران در سال ۲۰۱۸ بوده است.

این مسئله از یک سو، ناشی از ارزش اندک پول ملی کشور است. از سوی دیگر نیز متاثر از ساختار یارانه‌ای اقتصاد کشور است که باعث می‌شود قیمت بسیاری از محصولات به نسبت دلار ارزان باشد.

علاوه‌براین، جاذبه‌های طبیعی ایران این فرصت را به گردشگران می‌دهد تا در اقامت‌گاه‌های ارزان‌قیمت مناطق دورافتاده که هزینه اندکی دارند، ساکن شوند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای همسایه اکثر توریست‌ها در هتل‌های لوکس و گران‌قیمت اقامت می‌کنند که باعث افزایش هزینه سفرشان می‌شود.

لزوم تغییر مدل گردشگری کشور

مجموع آمار و ارقام ارائه‌شده در صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد، کشور ما موفقیت چندانی در این صنعت نداشته و در میان کشورهای منطقه و برحسب معیارهای مختلف، رتبه قابل قبولی را کسب نکرده است.

اتخاذ سیاست‌های مطلوب در حوزه توریسم و توریست‌پذیری و تغییر مدل گردشگری می‌تواند منجر به تغییر وضعیت و بهبود شرایط این صنعت در کشور شود.

نگاه به تجربه موفق ترکیه در خصوص ارتقای وضعیت صنعت گردشگری این کشور در سال‌های اخیر که متأثر از تمرکز اهداف و برنامه‌های موجود در سند Vision 2023 بر توریسم بوده، نشان می‌دهد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری با هدف ایجاد تغییر و بهبود این صنعت می‌تواند راهگشا و مؤثر باشد.

تحلیل‌های فلایتیو از این سند نشان می‌دهد بهبود زیرساخت به‌صورت جمعی، طبیعی و پایدار؛ برندینگ مشخص برای هر نقطه از کشور از جمله برنامه‌ها و راهکارهای اساسی کشور ترکیه برای پیشرفت صنعت گردشگری‌اش بوده است.

این کشور به جای توسعه نقطه‌نقطه به سمت توسعه کلی شهرهای خود رفته و ساخت شهرهای مناسب گردشگر را جایگزین ایجاد نقاط توریستی کرده است.

ترکیه همچنین با روش‌های مختلفی برای هر یک از شهرهای خود هویت بصری خلق و معرفی کرده تا افراد را از سراسر دنیا به حضور در این کشور ترغیب و جذب کند.

این طرح‌ها که در حوزه برندینگ تعریف می‌شوند، می‎‌توانند برای کشور ما نیز مؤثر باشند.

به‌همین‌دلیل، فلایتیو با همکاری Feel Iran پروژه‌ای به نام فم تریپ ایران را اجرا کرده که درنتیجه آن موفق به جذب گردشگران ترکیه‌ای بیشتر به ایران شده است.

این پروژه در نظر دارد در نوبت دوم اجرا بر اروپا، آمریکا و آسیا تمرکز داشته باشد. چنین طرح‌هایی را می‌توان برای ایجاد و معرفی هویت بصری، معنوی و فرهنگی شهرهای مختلف ایران ادامه داد و دنبال کرد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا