سرور مجازی
اقتصادی

عدم پرداخت مطالبات گندم‌کاران/ دلالان، رقیب دولت در خرید گندم

به گزارش دیتاسنتر من، نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران از افزایش نارضایتی گندمکاران از تاخیر یکماهه دولت در پرداخت مطالباتشان خبر داد و گفت: گزارش‌های کشاورزان حاکی از حضور دلالان در مزارع و تبدیل شدن آن ها به رقیب دولت در خرید گندم است.

علی‌قلی ایمانی، نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، در گفتگو با اقتصاد آنلاین با تاکید بر اینکه سطح نارضایتی گندمکاران از پرداخت مطالبات در حال افزایش است، اظهار کرد: از ۱۲ اردیبهشت ماه تا امروز دولت مطالبات گندمکاران را پرداخت نکرده است.

وی یادآور شد: در ابتدای فصل برداشت قرار بر این بود که، دولت بهای گندم کشاورزان را در خرید تضمینی حداکثر تا یک هفته پرداخت کند اما، با گذشت زمان فاصله پرداخت‌ها افزایش داشته است.

ایمانی با بیان اینکه در بودجه سالجاری نیز پرداخت به موقع مطالبات با منابع آن تاکید شده است، گفت: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ منابع اعتباری مورد نیاز خرید تضمینی گندم به طور عمده بانک و فروش آرد توسط شرکت بازرگانی دولتی هستند که، به نظر می‌رسد تامین مالی از این دو منبع اعتباری با اختلال مواجه شده است.

به گفته وی، امروز در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شده است، ایشان دستور به تخصیص ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت مطالبات گندمکاران تا روز پنجشنبه، داده است.

ایمانی نسبت به افزایش حضور دلالان در مزارع کشاورزان هشدار داد و افزود: گزارش‌های کشاورزان حاکی از حضور دلالان در مزارع گندم به ویژه در استان‌های شمالی کشور و تبدیل شدن آن‌ها به رقیب دولت در خرید گندم است.

وی دلیل افزایش حضور دلالان در مزارع کشاورزی نیاز شدید آن‌‌ها به نقدینگی برای تامین نیاز مخارج روزانه و آغاز کشت دوم عنوان کرد که فرصتی زیادی برای آغاز آن باقی نمانده است.

ایمانی با اشاره به نزدیک شدن به پیک برداشت گندم در کشور، اظهار کرد: مناطق معتدل برداشت گندم خود را آغاز کرد‌ه‌اند و با آغاز برداشت در این مناطق، به پیک تولید محصول می‌رسیم که به معنی حجم زیادی عرضه گندم برای فروش است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر دلالان برای جلب نظر کشاورزان قیمت بالاتر از نرخ دولتی پیشنهاد می‌کنند، اما با رسیدن به اوج تولید اگر دولت اقدام به پرداخت مطالبات نکند، کشاورزان حاضر به فروش محصول خود به قیمت زیر نرخ تضمینی می‌شوند.

ایمانی تدوام این روند را خطری بزرگ برای حفظ امنیت غذایی کشور در شرایطی دانست که آینده نامعلوم بر بازار جهانی گندم حاکم است.

ایمانی خاطر نشان کرد: هر چند بارش‌ها در سالجاری کم بود اما، به موقع اتفاق افتاد و دلیلی شد تا میزان تولید نسبت به سال گذشته بهبود یابد، در شرایطی که جهان با مشکل تامین گندم مواجه است، این فرصت را باید ارزش نهاد و اجازه نداد گندم از مسیر خرید دولتی و تامین ذخایر استراتژیک کشور خارج شود.

نایب رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، حجم خرید گندم توسط دولت تا امروز صبح را ۲ میلیون ۳۷۸ هزار تن اعلام کرد که ۶۵۰ هزار تن بیش از مدت مشابه سال گذشته است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا