سرور مجازی
فضای مجازی

ربات ماکارونی شکلی که به کمک حرارت فعالیت می‌کند+ فیلم

یک ربات نرم بدون موتور و باتری می‌تواند بر روی طیف وسیعی از سطوح بچرخد و با برداشت انرژی گرمایی و تبدیل آن به حرکت، پیچ و خم‌های ساده ایجاد کند.

به گزارش، جی یین در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و همکارانش یک دستگاه مارپیچی شکل از مواد لاستیکی آغشته به کریستال‌های مایع ساختند. هنگامی که روی سطحی قرار می‌گیرد که حداقل تا دمای ۵۵ درجه سانتیگراد گرم شده است، نواحی ربات که سطح را لمس می‌کنند گرم شده و منبسط می‌شوند، در حالی که قسمت‌های دیگر ساکن می‌مانند. این باعث یک حرکت چرخشی می‌شود که دستگاه را با سرعت ۳.۸ میلی متر در ثانیه به امتداد می‌چرخاند.

اگرچه این ربات هیچ توانایی محاسباتی ندارد، اما می‌تواند به وظایف نسبتاً پیچیده‌ای مانند پیمایش در پیچ و خم‌ها دست یابد. هنگامی که ربات نرم به مانعی می‌رسد، جهت آن کمی تغییر می‌کند و گهگاه می‌تواند به حرکت خود ادامه دهد. در صورت عدم موفقیت، به فشار بر روی مانع ادامه می‌دهد تا زمانی که کشش دستگاه تغییر کند و باعث می‌شود که شکل آن به سرعت از یک قوس در یک جهت به یک قوس در جهت مخالف تغییر کند.

کد ویدیو

این دو توانایی به این معنی است که وقتی در یک پیچ و خم قرار می‌گیرند، هنگام برخورد با موانع، به طور مداوم تغییر جهت می‌دهند، از سطحی به سطح دیگر برخورد می‌کنند، و در نهایت با وجود نداشتن کنترل هوشمند، راه خود را پیدا می‌کنند. در آزمایشات، ربات نرم توانست روی سطوح صاف و همچنین ماسه و سنگریزه بغلتد.

یین می‌گوید که قابلیت‌های این ربات‌های نرم با «هوش مواد» محدود می‌شود. او افزود: این دستگاه شبیه یک ربات نیست، اما عملکرد آن مانند یک ربات است. ما نشان می‌دهیم که تنها با یک چرخش ساده می‌توانید به چنین چیز‌های جالبی دست پیدا کنید؛ و اگر این دستگاه را پیچیده‌تر کنید، مانند یک ساختار سه بعدی پیچیده تر، می‌تواند قابلیت‌های پیشرفته تری را ایجادکند. یین معتقد است که از این فناوری می‌توان برای ایجاد ربات‌های ارزان قیمتی استفاده کرد که می‌توانند محیط‌ها را کاوش کنند و حسگر‌ها را بخوانند، و حتی می‌توان آن‌ها را در مقیاس میکروسکوپی برای استفاده در بدن انسان ساخت.


بیشتر بخوانید

  • هوش مصنوعی در صنایع غذایی ظهور می‌کند

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا