سرور مجازی
تکنولوژی

اولین اهداف جیمزوب: ابَرزمین پوشیده از اقیانوس‌های گدازه‌ای و سیاره فراخورشیدی سوزان

پس از سفر موفقیت جیمزوب تا نقطه «L2» و تراز شدن آینه‌های شش ضلعی طلایی، تنها چند هفته تا شروع به کار این تلسکوپ قدرتمند باقی مانده است. در این مرحله ناسا در حال تهیه فهرستی از اهداف است و در روز پنجشنبه اولین اهداف تلسکوپ جیمزوب را اعلام کرد: یک جفت سیاره زمین مانند که شبیه به جهان‌های «Star Trek» هستند. یکی از آن‌ها پوشیده از اقیانوس‌های گدازه‌ای و دیگری فاقد جو است. دیگری یک سیاره فراخورشیدی سوزان در ناحیه‌ میان ستاره‌ای است.

دانشمندان با استفاده از دوربین‌های مادون قرمز «NIRCam» و «MIRI» به بررسی این سیارات می‌پردازند.

«لورا کریدبرگ» از موسسه نجوم «ماکس پلانک» گفت: « این سیارات دیدگاه‌های جدید و فوق‌العاده‌ای را در مورد سیارات مشابه زمین به ما می‌دهند و به ما می‌آموزند که زمین در دوران اولیه خود – که بسیار داغ بوده – چگونه بوده است.»

Cancri e 55، در لیست اهداف تلسکوپ جیمزوب

ناسا سیاره فراخورشیدی «Cancri e 55» را ابَرزمین فوق داغ می‌نامد. این سیاره با حدود 40 سال نوری فاصله از زمین، 8.63 برابر زمین جرم دارد و مطالعه آن جز اولین اهداف تلسکوپ جیمزوب است.

نوشته های مشابه

Cancri e 55 به دور ستاره‌ای شبیه به خورشید می‌چرخد و پیوند آن‌ها همانند پیوند زمین و خورشید، اجتناب‌ناپذیر است. اما Cancri e 55 تنها با خورشید خود کمتر از 1.5 میلیون مایل فاصله دارد و همین فاصله کم باعث می‌شود تا بسیار داغ باشد – فاصله زمین تا خورشید 95 میلیون مایل است. به همین دلیل است که اخترشناسان عقیده دارند سنگ‌های سطح این سیاره همانند گدازه‌های ذوب است.

«رنیو هو» از آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در جنوب کالیفرنیا گفت: « حدس می‌زنیم Cancri e 55 دارای یک جو غلیظ باشد که از اکسیژن و نیتروژن ساخته شده است.»

دانشمندان حدس می‌زنند وضعیت Cancri e 55 به نوعی است که همواره یک قسمت از آن رو به ستاره سوزان است و نیم دیگری از آن در برابر تابش ستاره قرار نمی‌گیرد. همچنین برخی از اخترشناسان عقیده دارند Cancri e 55 نه تنها خانه اقیانوس‌های گدازه‌ای است، بلکه باران‌های گدازه‌ای نیز در آن وجود دارد.

جیمزوب وارد می‌شود!

هو و همکارانش قصد دارند تا با کمک دوربین‌های مادون قرمز «NIRCam» و «MIRI» به بررسی سطح سیاره بپردازند و تا بتوانند وضعیت آن را به طور دقیق‌تر مشخص کنند.

سیاره فراخورشیدی LHS 3844 b

کمی دورتر از Cancri e 55 در فاصله 48 سال نوری، سیاره فراخورشیدی LHS 3844 b وجود دارد. این سیاره حدود 2.25 برابر زمین جرم دارد و به دور یک ستاره کوتوله قرمز به نام «LHS 3844» می‌چرخد. اما چرا هوا ندارد؟

ناسا تا شروع به کار جیمزوب پاسخی برای این سوال ندارد.

دوربین NIRCam ممکن است به دلیل کمبود جو نتواند اطلاعات دقیقی جمع‌آوری کند، اما MIRI می‌تواند وجود ترکیبات مختلفی مانند گرانیت یا بازالت و حتی گاز آتشفشانی در این سیاره فراخورشیدی را تشخیص دهد – به کمک این اطلاعات می‌توان در مورد فعالیت آتشفشانی این سیاره نظر داد. همچنین می‌توان فعالیت جو آن را در صورت وجود ترکیبات گازی خاصی بررسی کرد.

در هر صورت، اخترشناسان برای شروع به کار جیمزوب لحظه‌شماری می‌کنند تا بتوانند با تحلیل داده‌های آن به سوالات متعدد خود پاسخ دهند.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا