سرور مجازی
اقتصادی

جزییات عرضه اولیه فغدیر/ چه کسانی این عرضه اولیه را بخرند؟

به گزارش دیتاسنتر من، طبق اطلاعیه فرابورس قرار است امروز سهام شرکت یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های فولادی عرضه اولیه شود. برهمین اساس شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با نماد فغدیر برای عرضه اولیه وارد فرابورس خواهد شد.

این شرکت با سرمایه ۱.۲ هزار میلیارد تومانی ۳۰۰ میلیون سهم معادل ۲٫۵ درصد سهام کل شرکت با کف قیمتی یک هزار و ۴۵۰ تومان عرضه می‌کند.

ارسال سفارش صرفا از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان پذیر خواهد بود. همچنین ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه نخواهد داشت.

درواقع عموم مردم در این عرضه هم امکان مشارکت ندارند و سهام شرکت مذکور فقط به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه می‌شود. منظور از سرمایه‌گذاران واجد شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

درباره عرضه اولیه فغدیر

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با همکاری ایمیدرو و با مشارکت شرکت‌های سرمایه گذاری غدیر، چادرملو و فولاد آلیاژی ایران در سال ۸۵ تاسیس شد. کارخانه احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر ۸۰۰ هزار تن که برای افزایش ظرفیت تا ۱.۲ میلیون تن در سال نیز اقدام شد. هدف آن تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های فولادسازی استان یزد و سایر فولادسازی‌ها در ۲۵ کیلومتری اردکان در استان یزد و همجوار گندله سازی چادرملو احداث شد.

بر همین اساس سه شرکت چادرملو، فولاد آلیاژی ایران و شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر از این عرضه اولیه سود خواهند برد.

فغدیر ۱۲ ماهه منتهی به اسفند به ازای هر سهم ۲۱۴ تومان سود تعیین کرده که رشد ۷۶ درصدی را نسبت سال اخیر نشان می‌دهد.

نامک چیست؟

کارگزاری‌ها واسطه بین معامله‌گران و بورس اوراق بهادار هستند. سفارشات مشتریان خود را از طریق مکان های معاملاتی (ایستگاه‌های معاملاتی) که با سامانه معاملات بورس در ارتباط هستند انجام می‌دهند. هر کارگزاری با توجه به تعداد مشتریان خود ممکن است از ایستگاه‌های بیشتری استفاده کند. هر ایستگاه با یک کد، شناسایی می‌شود که آن کد ایستگاه معاملاتی است.

ظرفیت سامانه معاملات بازار سرمایه ۶۰۰ تراکنش در هر ثانیه بود این عدد بعدها به ۳ هزار تراکنش در ثانیه افزایش یافت. در نهایت در تابستان ۹۹ با همکاری مهندسان ایرانی این ظرفیت به ۲۰ هزار تراکنش رسید. سقف عضویت سالانه شرکت های کارگزاری در بورس به بخش ثابت ۲۰ میلیون تومان در سال و بخش متغیر به میزان ۵ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات کارگزاری‌ها شامل می‌شود.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا