سرور مجازی
اقتصادی

بازار سهام دوباره به عقب برمی‌گردد؟

به گزارش دیتاسنتر من، با توجه به خروج مبلغی حدود ۱۳۰۰ میلیارد‌تومان پول از بازار سهام می‌توان به بازگشت بازار امیدوار بود؟

امیرعلی امیرباقری، فعال بازار سرمایه معتقد است روندهای نزولی یا صعودی را باید در بازه زمانی مشخص مورد بررسی قرار داد و بدون مشخص کردن چارچوب زمانی، نباید از نزولی یا صعودی بودن روندها صحبت کرد.

او در گفتگو با «دنیای‌‌‌‌‌‌‌‌‌اقتصاد» توضیح می‌دهد: روندهای نزولی یا صعودی بازار سرمایه زمانی معنادار می‌شود که در بازه زمانی بررسی شوند.

با توجه به رشدی که تا به امروز شاخص‌کل بورس داشته و همچنین برخورد با مقاومت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تکنیکی، به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مقداری دست‌‌‌‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌‌‌‌دست شوند و درجا بزنند.

چنین اتفاقی هم کاملا طبیعی است و نمی‌توان از آن به‌عنوان روند نزولی بازار تعبیر کرد.

این کارشناس بازار سهام یادآور می‌شود: البته با توجه به چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز تورمی در کشور و نظر فعالان بازار سرمایه و  فضای رکودی اقتصاد، نباید انتظار اختلاف بازده چشمگیر میان بازارهای مختلف داشت.

امیرباقری می‌افزاید: تجربه چند ساله نشان می‌دهد تمامی بازارها در میان‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت به‌طور آماری بازدهی نسبتا مشابهی داشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند؛ در نتیجه سهامدارانی که دید سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری دارند نباید نگرانی داشته باشند.

روند مثبت بازار تا آخر سال

عباسعلی حقانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌نسب، کارشناس بازار سرمایه نیز بر این باور است بازار وارد روند نزولی نشده و تا یک سال‌آینده بورس وضعیت مناسبی خواهد داشت.

او با تاکید بر اینکه «بازار وارد روند نزولی نشده و نمی‌شود می‌گوید: ساختار بازار سرمایه به‌گونه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که سهم مردم عادی در آن زیاد شده است؛ به‌ویژه تکنیکال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کارهای تازه‌‌‌‌‌‌‌‌‌کاری که یک روند را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند به همین دلیل به برخی اخبار و اتفاقات واکنش هیجانی نشان می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه به یکی دیگر از عواملی که بورس در سال‌های اخیر به‌شدت به آن وابسته شده، اشاره می‌کند و می‌گوید‌‌‌‌‌‌‌‌‌: بالا و پایین‌شدن نرخ دلار و ارز به‌شدت بر بازار اثرگذار شده است، بنابراین یکی از دلایلی که بازار در روزهای اخیر افت داشته همین موضوع بوده است.

با این‌حال نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که نباید فراموش شود این است که شواهد نشان می‌دهد حتی اگر برجام احیا شود نیز قیمت دلار ریزش چندانی نخواهد داشت.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا