سرور مجازی
اقتصادی

اصلاح یارانه‌ای دولت به نفع جامعه است؟

به گزارش دیتاسنتر من، یک استاد اقتصاد ایرانی در دانشگاه ویرجینیا تک آمریکا معتقد است اصلاح یارانه‌ای دولت ابراهیم رئیسی به نفع اقشار مختلف جامعه است.

بر اساس گزارش ایسنا، جواد صالحی اصفهانی، یکی از اقتصاددانان برجسته ایرانی ساکن آمریکا در مقاله‌ای طرح دولت رئیسی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش یارانه نقدی را در کاهش شکاف طبقاتی و نرخ فقر در ایران بسیار مؤثر دانست.

صالحی اصفهانی، استاد اقتصاد در دانشگاه «ویرجینیا تک» و پژوهشگر ارشد در مؤسسه بروکینگز است. صالحی اصفهانی در مقاله‌ای با عنوان «اصلاح یارانه مواد غذایی در دولت رئیسی» به تحلیل وضعیت اقتصادی دهک‌های دهگانه درآمدی در ایران پس از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها پرداخت.

به اعتقاد صالحی اصفهانی در این مقاله‌ بیش از نیمی از مردم از این طرح سود می‌برند و درباره سایر دهک‌ها هم افزایش هزینه‌ها بسیار ناچیز خواهد بود.

این استاد دانشگاه نوشت: دولت پرداخت یارانه نقدی را برای دو ماه اعلام کرده است. فرض دولت بر این است که این پرداخت نقدی برای ادامه سال هم تداوم یابد. یک حساب ساده نشان می‌دهد که تقریبا نیمی از ایرانی‌ها از پرداخت نقدی یارانه‌ها منتفع می‌شوند.

طرح اصلاح یارانه‌ای به نفع کدام قشر جامعه است؟

جواد صالحی اصفهانی توضیح داد: برای برآوردهای دقیق‌تر از قیمت غذا و پرداخت‌های نقدی باید منتظر دور جدیدی از آمارهای بررسی درآمد و هزینه خانوار در سال ۲۰۲۲ (HEIS) بمانیم. این آمار قرار است یک سال دیگر منتشر شود یا اینکه در انتظار مدل‌های هوشمندانه‌تری از تقاضا برای غذا باشیم.

جدا از این آمارها بررسی‌های دوره آماری ۲۰۲۰ اطلاعات خامی را راجع به اینکه در برنامه دولت رئیسی چه کسی می‌برد، به ما نشان می‌دهد.

صالحی اصفهانی تأکید کرد: با این فرضیات به این نتیجه می‌رسیم که حدود نیمی از جمعیت کشور با اجرای این طرح سود می‌برند.

جدول زیر هم تغییر در درآمد و سرانه هزینه خانوار را به ریال در روز، قبل و بعد از پرداخت یارانه‌ها نشان می‌دهد.

بر اساس توضیحات وی افراد در چهار دهک اول سود می‌برند و وضعیت درآمدی و هزینه‌ای دهک‌های میانی تقریباً سربه‌سر می‌شوند.

همچنین آنهایی که در پنج دهک آخر (اقشار مرفه) قرار گرفتند تا حدودی ضرر می‌کنند که البته میانگین این ضرر بسیار کوچک و حدود ۲۰۰۰ تومان برای هر نفر در روز است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا