سرور مجازی
اقتصادی

جاماندگان یارانه بخوانند/ چگونه یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی بگیریم؟

به گزارش دیتاسنتر من، پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام سه‌شنبه شب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از سامانه my.gov.ir  برای ثبت‌نام جاماندگان از یارانه‌های قبلی رونمایی کرد. این گروه همچنین می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* از وضعیت یارانه‌ای خود مطلع شوند.

طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری افراد جامانده که کد ملی آن‌ها به عدد زوج ختم می‌شد فرصت ثبت‌نام مجدد داشتند. امروز و فردا نیست نوبت افرادی است که یکان کد ملی آن‌ها فرد است. اما افرادی هم که در این چهار روز فرصت ثبت‌نام را از دست می‌دهند طی شنبه و یکشنبه هفته پیش رو می‌توانند برای ثبت‌نام وارد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوند.

کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ازجمله اطلاعاتی است که این سامانه درخواست می‌کند. ثبت‌نام‌کنندگان در صورتی که واجد شرایط شناخته شوند بر اساس دهک اعلام یارانه ۳۰۰ هزار یا ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

مبنای دهک‌بندی یارانه‌ها چیست؟

بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی در دهک‌های یک تا سه قرار می‌گیرند و مشمول دریافت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی می‌شوند. همچنین کسانی که طی شش ماه اخیر خودرو بالای ۳۰۰ میلیون، گردش مالی احتمالاً بیشتر از ۳۰۰ میلیون و پرواز خارجی داشته‌اند در دهک دهم قرار می‌گیرند و از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند. سایر افراد نیز بر مبنای دو عامل ارزش خودرو و گردش مالی سالانه بین دهک‌های چهار تا ۹ قرار می‌گیرند که دولت به آن‌ها یارانه ۳۰۰ هزار تومانی می‌پردازد.

کارپردازان و بیماران خاص منتظر بمانند

افراد برای اعتراض به دهک‌بندی‌ها می‌توانند از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir اقدام کنند. بیماران خاص و کارپردازان ادارات و شرکت‌ها ازجمله افرادی هستند که به دلیل گردش مالی بالا به دهک‌بندی‌ها اعتراض دارند. طی روزهای آینده به سامانه مذکور گزینه‌ای برای این افراد اضافه می‌شود که آن‌ها با انتخاب این گزینه می‌توانند مشکل خود را برطرف سازند.

همچنین با توجه به حجم اعتراض شهروندان احتمال دارد یکی از معیارهای دهک‌بندی که خودروست حذف شود و یا حداقل قیمت معیار از ۳۰۰ میلیون به قیمت‌های بالاتری تغییر کند. البته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که معیار مسکن هم به دهک‌بندی‌ها اضافه می‌شود. این در حالی است که به دلیل ضعف و ناکافی بودن بانک اطلاعاتی، سال‌هاست وزارت راه و شهرسازی در شناسایی خانه‌های خالی بی‌نتیجه مانده است. حال مشخص نیست بر چه مبنایی خانه مشمولان یارانه قرار است شناسایی شود!

کوتاهی در به‌روزرسانی اطلاعات خودرویی

علاوه بر این، طی روزهای اخیر افراد بسیاری بوده‌اند که وقتی اطلاعات خود را دریافت کرده‌اند، متوجه شده‌اند خودرویی که ماه‌هاست فروخته‌اند، همچنان جزو لبست اموال آن‌ها به حساب می‌آید. به نظر می‌رسد در این زمینه هم پلیس راهور اطلاعات خود را به‌روز نکرده است. همین نابسامانی‌ها و ناهماهنگی‌ها باعث حذف بسیاری از خانوارها از فهرست یارانه‌بگیرها پس از تغییر نظام یارانه‌ای کشور شد.

جاماندگان یارانه چه کسانی هستند؟

اما شاید پرسش دیگر این باشد که به چه کسانی جا مانده می‌گویند؟ جاماندگان افراد و خانواری هستند که یا از ابتدای هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه نقدی دریافت نکرده‌اند و یا پس از چند ماه و چند سال از این لیست حذف شده‌اند. این افراد باید از طریق سامانه my.gov.ir اقدام به ثبت اطلاعات جدید کنند.

چگونه به دهک‌بندی‌ها اعتراض کنیم؟

اما افرادی که تا فروردین امسال یارانه دریافت می‌کردند و ناگهان از اردیبهشت از فهرست یارانه‌بگیران خط خوردند نیازی نیست از این سامانه استفاده کنند. این گروه کافی است از طریق سامانه حمایت hemayat.mcls.gov.ir اعتراض خود را ثبت کنند.

جداسازی خانوار برای دریافت یارانه از چه طریقی است؟

در این میان افراد اعم از مجرد و متأهل که به هر دلیلی قصد جداسازی خانوار یا حذف یکی از اعضای خانوار را دارند صرفاً باید از طریق پلیس +۱۰ یا بخشداری‌ها اقدام کنند. البته طی این چند روز سامانه‌ها با کندی و اختلال مواجه بوده‌اند که به نظر می‌رسد بیشتر به دلیل ورود همزمان صدها هزار نفر به سامانه باشد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا