سرور مجازی
اخبار آی تی

ثبت ۲۴۰۴ اختراع دارای گواهی ثبت در حوزه سلامت

به گزارش ایسنا، دکتر حامد جهانگرد در نشست معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در حوزه دارایی‌های فکر که امروز به صورت آنلاین برگزار شد، افزود: ما بر این اعتقاد هستیم که همه بازیگران حوزه دارایی‌های فکری باید در این حوزه حضور داشته باشند، بر این اساس دفاتر مالکیت فکری کلان مناطق آمایشی در مردادماه سال ۱۳۹۸ افتتاح و در بهمن ماه همان سال از آیین نامه ساختار و خط مشی مالکیت فکری و نوآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی رونمایی شد.

وی "تعیین سهم دانشگاه‌، پدید آورنده دارایی فکری و سایر ذی نفعان برای بهره مندی از حقوق مادی اختراع"، "شرح وظایف دفاتر مالکیت فکری"، "شرح وظایف کمیته مالکیت فکری و نوآوری دانشگاه"، "فرآیند تخصیص مالکیت حاصل از دارایی فکری" و "حل و فصل اختلافات پیش آمده میان دانشگاه، پدید آورنده دارایی فکری و سایر ذی نفعان" را از موارد مطرح در این آیین نامه دانست.

جهانگرد با اشاره به همکاری کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت با کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اظهار کرد: تفاهم نامه‌ای میان طرفین با تمرکز بر حمایت ۹۰ درصد از ثبت اختراعات خارجی از سوی هر دو طرف به امضا رسید.

وی در این باره توضیح داد: توسعه آموزش با محوریت آموزش مجازی از محورهای این تفاهم نامه است، ضمن آنکه در آن بر تجاری سازی اختراعات حوزه سلامت تاکید شده است و در این زمینه مقرر شد حمایت مالی بیش از ۹۰ درصد با سهم ۵۰ درصد از سوی هر یک از طرفین تفاهم نامه صورت گیرد.

دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: با این اقدامات بر اساس آخرین آمار بانک اطلاعاتی اختراعات ثبت شده داخلی و خارجی در سامانه اطلاعات توسعه فناوری تا کنون ۲۴۰۴ اختراع دارای گواهی ثبت در این سامانه به ثبت رسیده است که از این تعداد ۲۱۳۷ اختراع دارای گواهی ثبت از ایران، ۱۲۴ اختراع دارای گواهی ثبت از کشور امریکا، ۵۸ اختراع دارای گواهی ثبت از اتحادیه اروپا و ۲۱ اختراع دارای گواهی ثبت از کشور چین هستند.

به گفته وی تعداد اختراعات داخلی ثبت شده در این سامانه ۲۱۶۰ مورد و اختراعات بین المللی ثبت شده ۲۴۴ اختراع می‌شود.

جهانگرد با اشاره به رتبه بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر اساس تعداد اختراعات ثبت شده داخلی و خارجی، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران، انستیتو پاستور و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند و بعد از آن دانشگاه علوم پزشکی مازندران در جایگاه چهارم، دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رده پنجم و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رده ششم قرار گرفته است.

به گفته وی این رتبه بندی در حال به روز رسانی است که به زودی نتایج آن اعلام خواهد شد.

دبیر کمیته مدیریت دارایی‌های فکری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی "گسترش همکاری‌ها با مرکز مالکیت معنوی قوه قضائیه"، " آغاز به کار فعالیت کمیته مدیریت دارایی های فکری" و "ادامه همکاری ها با کانون پتنت" را از اقدامات آینده این کمیته عنوان کرد.

انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا