سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

آستون مارتین والهالا سوپر خودرو هیبریدی با ۹۳۷ اسب بخار قدرت رونمایی شد

استون مارتین والهالا پسر خلف پرچمدار استون مارتین والکری با قوای محرکه V8 پلاگین هیبریدی و سیستم تعلیق الهام گرفته از خودروهای فرمول ۱ از سال ۲۰۲۳ میلادی بر روی خط تولید این شرکت قرار خواهد گرفت.

آستون مارتین والهالا

آستون مارتین والهالا با طراحی خیره کننده به جنگ رقیب اصلی خود یعنی فراری SF90 Stradale خواهد رفت. گرچه در بخش قوای محرکه، استون مارتین والهالا از موتور ساخت مرسدس AMG استفاده کرده اما در بخش شاسی و تعلیق به طور کامل توسط مهندسین شرکت استون مارتین طرحی شده است.

استون مارتین والهالا

این اولین محصول جدید استون مارتین زیر نظر مدیرعامل جدید آن یعنی توبیاس مورس، مدیر سابق بخش AMG مرسدس بنز است. استون مارتین قرار است بیش از ۱۰ مدل کاملا جدید تا سال ۲۰۲۴ میلادی رونمایی کند.

از مهم ترین مدل ها نیز می‌توان به ۳ سوپرخودرو موتور وسط در بازه قیمتی متفاوت اشاره کرد که شامل همین مدل والهالا، مدل ارزان قیمت تر ونکوئیش و محصول پرچمدار این شرکت یعنی والکری می‌شود.

استون مارتین والهالا

بیشترین تاثیر ممکن را بر روی والهالا، تیم جدید فرمول ۱ استون مارتین گذاشته است.

لارنس استرول میلیاردر کانادایی با خرید تیم ریسینگ پوینت در مسابقات فرمول ۱، نام استون مارتین را به طور رسمی و جداگانه از تیم ردبول وارد مسابقات فرمول ۱ کرد.

این رونمایی نیز به مناسبت بازگشت تیم فرمول ۱ استون مارتین پس از ۶۱ سال دوری از جایزه بزرگ انگلستان صورت گرفته است.

آستون مارتین والهالا

پیش از این قرار بود استون مارتین والهالا از یک موتور V6 مجهز به ۲ توربوشارژر نیرو بگیرد که به طور کامل توسط خود آستون مارتین طراحی و ساخته شود.

اما با تغییر مدیریت و مالک استون مارتین، این پروژه به طور کامل کنار گذاشته شد و استون مارتین حتی مجبور به بازنشستگی موتور V12 دو توربو خود شده است.

در نتیجه استون از موتور V8 دو توربو به حجم ۴ لیتر ساخت مرسدس AMG در هر دو مدل والهالا و DB11 استفاده کرده است.

آستون مارتین والهالا

این موتور قادر به تولید ۷۴۰ اسب بخار قدرت در حداکثر دور موتور ۷۲۰۰ rpm است. این نیرو توسط گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه اتوماتیک به چرخ های عقب ارسال می‌شود.

این موتور مشابهت های زیادی با مدل مورد استفاده در مرسدس AMG GT Black Series دارد. به طور مثال این موتور از میل لنگ تخت بهره می‌برد. سیستم اگزوز به طور اختصاصی طراحی شده است و دو خروجی آن همانند پورشه ۹۱۸ اسپایدر در بخش بالایی موتور قرار دارد. همچنین با استفاده از یک فلپ امکان تنظیم میزان تولید حجم صدای موتور وجود دارد.

آستون مارتین والهالا

علاوه بر موتور احتراق داخلی این مدل از ۲ موتور الکتریکی دیگر که هر کدام بر روی دو محور جلو و عقب قرار گرفته بهره می‌برد.

در مجموع این دو موتور ۲۰۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و حداکثر قدرت خروجی را با ۹۳۷ اسب بخار می‌رساند که در حدود ۴۹ اسب بخار از رقیب اصلی این استون مارتین یعنی فراری SF90 Stradale کمتر است.

والهالا برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به تنها ۲.۵ ثانیه زمان احتیاج دارد و حداکثر سرعت آن نیز به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

آستون مارتین والهالا

استون مارتین ثبت زمان ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه‌ای را در پیست نوربرگ رینگ آلمان هدف گذاری کرده است.

همانند SF90، والهالا تنها از موتور الکتریکی جلو برای به حرکت در آوردن خودرو در حالت تمام برقی استفاده می‌کند.

در حالت رانندگی عادی اما نیروی تولید شده به طور مشخص بین هر چهارچرخ تقسیم می‌شود.

آستون مارتین

همچنین خبری از دنده عقب در گیربکس نیست و موتور الکتریکی با چرخش معکوس وظیفه عقب رفتن خودرو را بر عهده می‌گیرد.

گیربکس به یک دیفرانسیل محدود کننده لغزش الکتریکی کوپل شده تا امکان انتقال قدرت در بهینه ترین حالت موجود فراهم شود. به گونه‌ای که گیربکس امکان تعویض ۲ دنده در لحظه را برای موتور الکتریکی و احتراق داخلی فراهم می‌کند.

استون مارتین برای کاهش هرچه بیشتر وزن از شاسی تمام فیبرکربنی تیوب استفاده کرده است. هدف مهندسین رساندن وزن خشک والهالا تا ۱۵۵۰ کیلوگرم بوده است که از این نظر در کلاس خود پرچمدار است. با استفاده از کانال های ونتوری در بخش زیرین خودرو و اسپیلتر و بال عقب فعال، والهالا توانایی تولید نیروی رو به پایین به میزان ۶۰۰ کیلوگرم در حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را دارد.

سیستم تعلیق در جلو از نوع «پوشراد» و در عقب اتصال چندگانه موسوم به مولتی لینک است. این سیستم تعلیق از فنر و کمک فنر داخلی برای کاهش جرم فنربندی نشده استفاده می‌کند. همچنین قابلیت تغییر ارتفاع را نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

بدنه این استون مارتین به گونه‌ای طراحی شده است که دیگر نیازی به ورودی و خروجی هوای اضافی همانند مدل والکری ندارد. در نتیجه می‌توان طراحی بدنه والهالا را ساده و شکیل تر از مدل مفهومی که ۲ سال پیش رونمایی شده بود دانست.

تنها اجزایی که همانند مدل مفهومی والهالا هستند، اسکوپ ورودی هوای سقف، درب های خفاشی، بال عقب یک تکه است.

پرچمدار استون مارتین؛ مدل والکری

اما در نمای جلو، بقل و عقب از طراحی جدیدی بهره گرفته شده تا مشابه با دیگر مدل های شرکت استون مارتین شود.

جلو پنجره مجهز به خطوط افقی کلاسیک محصولات استون مارتین، چراغ های LED گرد با ابعاد بزرگ‌تر، دیفیوزر عقب با طول کمتر، ورودی هوای طراحی شده در کنار بدنه با زاویه بیشتر و اضافه شدن آینه های جانبی از مهم ترین تغییرات به نسبت مدل مفهومی است.

رقیب اصلی استون مارتین والهالا؛ فراری SF90 Stradale

همچنین از لاستیک میشلن پایلون اسپرت کاپ به ابعاد ۲۰ اینچ در جلو و ۲۱ اینچ در عقب استفاده شده است.

در حال حاضر تصاویر از طراحی داخلی اتاق منتشر نشده است اما استون مارتین اعلام کرده است که در داخل اتاق نیز از زبان طراحی جدیدی استفاده کرده که فضای بیشتری به نسبت مدل والکری دارد. در داخل اتاق از سیستم اطلاعات و سرگرمی مجهز به نمایشگر لمسی با قابلیت پشتیبانی از اپل کار پلی و اندروید اتو بهره گرفته شده است. دوربین دید عقب، سیستم تهویه مطبوع دو منطقه‌ای و سیستم های کمک راننده پیشرفته از دیگر تجهیزات این مدل است.

در حال حاضر قیمت نهایی این مدل مشخص نیست اما انتظار می‌رود که به راحتی برچسب قیمتی ۱ میلیون دلاری داشته باشد و از این نظر قیمت بیشتری به نسبت رقیب اصلی خود یعنی فراری SF90 Stradale دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا