سرور مجازی
فضای مجازی

3.2 میلیون تن جو اضافه به دلیل کمبود تولید در دولت قبل باید وارد کنیم

– اخبار اقتصادی –

عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت : علوفه ای که در مراتع به طور معمول وجود دارد و دامداران هر ساله برای چرای دام های خود به صورت رایگان استفاده میکردند امسال به دلیل کمبود بارندگی ها خشک شده است و وجود ندارد.

وی افزود: بر این اساس 4 میلیون تن علوفه ای که سالانه به صورت چرای دام استفاده میشد امسال وجود ندارد و از طرفی قرار بود 3 میلیون و 700 هزار تن جو در کشور تولید شود اما طبق برنامه عمل نشد و میزان تولید این محصول در وضعیت خوشبینانه به 2 میلیون و 500 هزار تن میرسد و باعث شد که با کمبود نهاده های دامی مواجه شویم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: میزان خرید تضمینی جو و حتی گندم نسبت به سال قبل خود نصف شده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط لازم باید دام بیشتری به بازار عرضه شود که این اتفاق نیز افتاده است همچنین واردت علوفه بیشتر شود.

عباسی معروفان گفت: بر این اساس در حالی که قرار بود 3 میلیون تن جو وارد کنیم اکنون باید 5 میلیون و 200 هزار تن جو به کشور وارد کنیم.

عباسی معروفان گفت: شرکت پشتیبانی امور دام همچنین پیشنهاد داده است که یک میلیون تن یونجه از کشورهای آسیای میانه وارد کنیم و در صورت اختصاص ارز به کشور وارد میشود.

وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی قبلی قرار بود برای تامین نیاز 6 میلیون و 700 هزار تنی جو ، 3 میلیون و 200 هزار تن وارد میکردیم اما اکنون با توجه به کاهش تولید باید 5 میلیون و 200 هزار تن وارد کنیم.

وی البته وضعیت تامین ذخایر استراتژیک را مطلوب دانست و گفت: وضعیت ذخایر استراتژیک مناسب است اما به صورت 100 درصدی که در قانون اشاره دارد، تامین نشده زیرا 30 درصد از این ذخایر در چرخش است و باید محصولات جدید جایگزین شود.

وی تاکید کرد: در مجموع می توان گفت که مشکلی برای تامین کالاهای اساسی وجود ندارد و در حال تکمیل 100 درصدی ذخایر کالاهای اساسی هستیم.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا