انقلاب در کره، مشخصات فنی نسل جدید کیا اسپورتیج اعلام شد
کمپانی کیا پس از انتشار چند تیزر، بالاخره از نسل پنجم اسپورتیج رونمایی کرد. همانگونه که از تصاویر جاسوسی نیز مشخص شده بود، این نسل از کیا اسپورتیج کاملا متحول شده و طراحی بسیار پیچیده و رادیکالی دارد، شدت تحول این نسل به حدی است که نمیتوان هیچ وجه اشتراکی بین آن و نسل قبلی پیدا کرد٬ همچنین به تازگی مشخصات فنی این مدل تازه نیز به شکل رسمی اعلام شدهاست که از پیشرفت فوق العاده کرهای ها در زمینه مسایل فنی حکایت دارد.
کلاس کراساوورهای کامپکت انباشته از مدلهایی است که چهرهای معمولی و عمدتا فارغ از جذابیت دارند. اما کیا اسپرتیج جدید به لطف خلاقیت کریم حبیب مشهور و هنر دپارتمان طراحی کیا، به یک مدل متمایز در این کلاس تبدیل شده؛ بد نیست اشاره کنیم این خودرو بر مبنای فلسفه طراحی «اتحاد تضادها» (Opposites United) خلق شده است.
بیشک چینش عجیب و غریب چراغهای اصلی و همچنین نوار بومرنگی شکل چراغهای LED روشنایی در روز را باید خاصترین ویژگی اسپورتیج جدید دانست. این چراغها در ترکیب با جلوپنجره عریض و تماما مشکی رنگ، اسپورتیج را کراساووری فضایی نشان میدهند!
در نمای عقب هم شاهد طراحی رادیکالی هستیم. بطور کلی اجزای این بخش بهویژه درب عقب و چراغها تا حدودی کراساوور برقی EV6 را در ذهن تداعی میکنند. طبق روال مرسوم این روزها چراغها ساختاری سرتاسری داشته و با یک نوار باریک به هم متصل هستند. ضربهگیرهای پلاستیکی سپر و سینی محافظ تزئینی از دیگر المانهای شاخص اسپورتیج در نمای عقب به شمار میروند.
نسل جدید کیا اسپورتیج در نمای جانبی نیز جذاب و متفاوت دیده میشود، اما میزان رادیکال بودن طراحی آن در این نما کمتر است. در مقایسه با نسل پیشین، این نسل فاقد حجمهای اغراقآمیز بوده و خطوط تیز در آن بیشتر به چشم میآیند. علاوهبر اینها، خط شانه در اسپورتیج ۲۰۲۲ اسپرتتر بوده و ترکیب زیبایی را با ستون D پدید آورده است؛ همچنین سقف نیز قوس خوشفرمی دارد و در صورت سفارش رنگ مشکی برای آن، تضادی جالب ایجاد میشود.
کسانی که به دنبال چهرهای متفاوتتر برای اسپورتیج هستند، میتوانند به سراغ نسخه X-Line بروند. این نسخه تازه، ویژگیهایی چون سپر اسپرتتر، قطعات مشکی بدنه و ریلهای سقفی شاخصتر دارد. در داخل کابین هم قطعات تزئینی و صندلیها به رنگ مشکی هستند.
کیا با مدلهای اخیر خود ثابت کرده که توجه ویژهای به طراحی داخلی محصولات خود دارد. این امر در نسل جدید کیا اسپورتیج هم به وضوح قابل مشاهده است. همانند نمای ظاهری در داخل کابین هم تغییرات زیادی رخ داده؛ داشبورد این نسل از اسپورتیج میزبان یک پنل عریض است که تا قسمت میانی امتداد پیدا کرده، این پنل نمایشگر سیستم اینفوتینمنت و نمایشگر پشت فرمان را در خود جای داده است. در سمت راست این پنل دریچه کاملا خاص تهویه مطبوع با طراحی سه بعدی قرار دارد.
در اسپورتیج ۲۰۲۲ به خاطر تحول کنسول میانی، خبری از اهرم تعویض دنده نیست و یک دکمه گردان وظیفه انتخاب وضعیت گیربکس را بر عهده دارد. روی این کنسول دکمههایی برای انتخاب حالت رانندگی و کنترل گرمکن و سردکن صندلی دیده میشود.
در رابطه با مشخصات فنی، فعلا کیا حرفی به میان نیاورده، اما به احتمال زیاد لیست پیشرانههای آن با نسل اخیر هیوندای توسان یکسان خواهد بود. تصاویر جاسوسی شکار شده در آلمان حکایت از آن دارند این کراساوور کامپکت با پیشرانه هیبریدی شارژی نیز عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی کیا اسپورتیج جدید
نیروبخش مدل پایه از کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ یک ۱.۶ لیتری چهار سیلندر TGDI خواهد بود. این موتور توانایی تولید ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۶۴ نیوتن متر گشتاور را دارا بوده و در همکاری با گیربکس هفت سرعته دو کلاچه خودکار یا گیربکس شش سرعته دستی چرخها را به حرکت وادار میکند.
موتور ۲ لیتری توربودیزل دیگر موتوری است که در اسپورتیج جدید به کار گرفته میشود. این موتور ۱۸۳ اسب بخار قدرت و ۴۱۶ نیوتن متر گشتاور تولید دارد و گیربکس هشت سرعته خودکار نیروی تولیدی آن را به چرخها منتقل میکند. کیا میگوید این گیربکس به پمپ روغن مدرنتری مجهز شده و نقشی مثبت در بهبود میزان مصرف سوخت دارد.
متاسفانه کیا لیست کامل پیشرانههای اسپورتیج پنجم را منتشر نکرده و مشخصات سایر موتورهای بنزینی و دیزلی را به آینده موکول نموده است. این شرکت تایید کرده کراساوور محبوب خود را در نسخههای هیبریدی و هیبریدی شارژی نیز به فروش خواهد رساند.
کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ بر مبنای پلتفرم N3 تولید شده است، به همین خاطر کرهایها ادعا میکنند تواناییهای آفرود این نسل در مقایسه با مدلهای پیشین بهتر خواهد بود. برای عملکرد بهتر در مسیرهای خارج جاده، یک حالت رانندگی جدید به نام Terrain Mode به اسپورتیج افزوده شده است. با فعال شدن این حالت، قسمتهای مختلف به شکلی خودکار برای عبور از مسیر تنظیم میشوند. این حالت برای رانندگی در مسیرهای برفی، گلی و شنی کاربرد دارد.
علاوهبر این، چهار حالت رانندگی دیگر برای رانندگی در جاده تعریف شده که عبارتند از راحت، اقتصادی، اسپرت و هوشمند. اسپورتیج ۲۰۲۳ به سیستم کنترل الکتریکی تعلیق (به اختصار ECS) نیز مجهز است که به واسطه آن کمکفنرها به صورت لحظهای برای جذب ضربات تنظیم میشوند.
کیا کراساوور کامپکت خود را با دستی پر از سیستمهای ایمنی راهی بازار میکند. دستیار پیشرفته راننده، سیستم اخطار برخورد از جلو، دستیار رانندگی در اتوبان و کروز کنترل هوشمند مبتنی بر مسیریاب برخی از این موارد هستند. ضمن اینکه این خودرو هم از سیستم پارک هوشمند از راه دور بهره میبرد.
در داخل کابین، اسپورتیج دو نمایشگر ۱۲ اینچی به هم چسبیده، بیش از هر چیز دیگر جلب توجه میکنند. همانطور که قابل حدس است، یکی از این نمایشگرها برای ارائه اطلاعات مورد نیاز راننده و دیگری برای کنترل سیستم اینفوتینمنت کاربرد دارد.
کنسول میانی در این نسل از اسپورتیج متحول شده و حالا گیربکس به وسیله مکانیسم تعویض از طریق سیم کنترل میشود. در این مکانیسم خبری از اهرم نیست و راننده با کمک دکمه وضعیت گیربکس را انتخاب میکند.
گفتنی است این نسل از اسپورتیج، امسال به عنوان مدل ۲۰۲۲ در بازارهای بینالمللی عرضه خواهد شد. البته آمریکاییها باید تا سال بعد منتظر بمانند، چرا که کیا در نظر دارد نسل پنجم اسپورتیج را در این کشور به عنوان مدل ۲۰۲۳ به فروش برساند.
گفتنی است نسل پنجم کیا اسپرتیج به عنوان مدل ۲۰۲۲ به فروش خواهد رسید. نسخه اروپایی این خودرو سپتامبر معرفی میشود و نسخه بازار آمریکای شمالی به عنوان مدل ۲۰۲۳ فروخته خواهد شد.