سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

طولانی‌ترین تونل آزادراهی جنوب غرب آسیا را افتتاح می‌کنیم

در حالی که متوسط ساخت آزادراه در کشور سالانه ۸۰ کیلومتر بود سال گذشته ۲۲۱ کیلومتر یعنی حدود ۳ برابر متوسط سالانه، آزادراه ساخته و بهره برداری شد. همچنین آزادراه‌های اراک-خرم آباد، شیراز- اصفهان، منجیل-رودبار، منطقه دو آزادراه تهران-شمال، تبریز-صوفیان، مراغه-هشترود و گرمسار-سمنان تا پایان امسال به بهره‌ برداری می‌رسند.

طولانی‌ترین تونل آزادراهی جنوب غرب آسیا را افتتاح می‌کنیم [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰

خیرالله خادمی درباره جزییات پروژه‌هایی که روز پنجشنبه مصادف با عید غدیر با فرمان رییس جمهوری به افتتاح می‌رسد؛ اظهار داشت: «یکی از پروژه‌هایی که روز پنجشنبه افتتاح می‌شود راه آهن یزد – اقلید است که بخشی از کریدور شمال شرق به جنوب غرب کشور محسوب می‌شود و می‌تواند استان فارس را به یزد و خراسان رضوی و از آنجا به جاده بافق – طبس متصل کند.»

وی ادامه داد: «راه آهن یزد – اقلید می‌تواند برای مسافرانی که از استان فارس، بوشهر، کهگلیویه و بویراحمد به سمت مشهد مقدس تردد می‌کند مسیر میانبری باشد.
همچنین در این مناطق معادن سنگ آهن بسیار زیادی وجود دارد که مسیر تردد سنگ آهن از شمال شرق کشور به سمت مسیرهای مرکزی است و بنابراین راه آهن یزد – اقلید می‌تواند مسیر میانبری برای انتقال بار و مسافر باشد.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول راه آهن یزد – اقلید ۲۷۱ کیلومتر است ادامه داد: «یزد – اقلید مسیر ریلی که از اصفهان به سمت فارس می‌رود و یک کریدور شمالی جنوبی در مرکز است را به کریدور یزد – بندرعباس – بافق را از عرض متصل می‌کند.»

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل ونقل با اشاره به ارزش این پروژه گفت: «تاکنون برای راه آهن یزد – اقلید ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است اما ارزش به روز پروژه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.»

خادمی افزود:«از دیگر پروژه‌هایی که ریل گذاری آن به اتمام رسیده است راه آهن بوستان آباد به تبریز است که تا ۴۰ روز آینده امکان مسافر از این خط وجود دارد اما به دلیل این که مسیر تنظیم خط دارد، فعلا از آن بهره برداری نمی‌شود اما ما با تعهدمان عمل کردیم و ریل گذاری این مسیر به پایان رسیده است.»

وی با اشاره به اتمام ریل گذاری راه آهن خاش – زاهدان گفت: «از پروژه ملی راه آهن چابهار – زاهدان، ریل گذاری مسیر خاش به زاهدان به طول حدود ۱۵۰ کیلومتر به اتمام رسیده و ایستگاه آن هم ساخته شده است اما باید کمیته‌های سیر و حرکت ایمنی این مسیر را تایید کند و در نهایت حداکثر تا دو ماه آینده امکان حرکت قطار در این مسیر ریلی وجود خواهد داشت.»

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به شرط تامین مالی پروژه راه آهن چابهار به زاهدان تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد گفت: «روز پنجشنبه اولین فاز این پروژه را به طول ۱۵۰ کیلومتر افتتاح می‌کنیم که برای آن ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.»

خادمی گفت: «راه آهن سنندج هم در حال اتمام است و ایستگاه آن ساخته شده و ۴۰ کیلومتر آن باقی مانده که تلاش می‌شود تا دو ماه آینده این پروژه ریلی هم به اتمام برسد.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل با بیان اینکه از دیگر افتتاح‌های روز پنجشنبه پروژه تونل البرز در منطقه ۲ آزاده راه تهران – شمال است اظهار داشت: «تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومترطولانی ترین تونل جاده کشور و همچنین طولانی ترین آزادراهی در جنوب غرب آسیا محسوب می شود که طول این تونل با مسیرهای دسترسی به ۹ کیلومتر می‌رسد.»

خادمی بیان کرد: «این تونل پایان هفته جاری افتتاح می‌شود و امکان تردد از آن وجود دارد اما از آنجایی که طولانی ترین تونل کشور است فعلا به صورت آزمایشی در برخی از ساعات پرتردد و ترافیک، به تشخیص پلیس این تونل زیر بار ترافیک می رود و بهره برداری از آن به صورت پله پله انجام خواهد شد تا با ایمنی بالا در تمام ساعات شبانه روز زیر بار ترافیک برود.»

وی با بیان اینکه باند رفت این تونل با فرمان رییس جمهوری زیر بار ترافیک می‌رود تاکید کرد: «باند برگشت آن از جاده قدیم کندوان صورت می‌گیرد و این تونل می‌تواند ۶ کیلومتر مسیر موجود را کوتاهتر کند و در حالت عادی مدت زمان سفر ۲۰ دقیقه و در روزهای پرترافیک مدت زمان سفر ۱.۵ ساعت کمتر می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «ارزش روز تونل البرز فقط در مسیر رفت ۴ هزار میلیارد تومان است.»

خادمی با بیان این که به دلیل محدودیت های مالی منطقه دوم آزادراه تهران – شمال به ۳ قطعه تقسیم شد گفت: «فاز اول این پروژه احداث تونل البرز و جاده‌های دسترسی به آن طول ۹ کیلومتر بوده که فردا به افتتاح می‌رسد فاز دوم آن بهره برداری از کل باند رفت منطقه ۲ آزاد راه تهران – شمال است که احتمالا تا پایان سال و یا اوایل سال آینده از این مسیر بهره برداری می‌شود.»

وی افزود: «فاز سوم این مسیر، ساخت کل منطقه ۲ به صورت چهارخطه آزادراهی است که به شرط تامین منابع مالی سال ۱۴۰۲ به صورت کامل به احداث می‌رسد.»

هفت آزادراه تازه در شرف تکمیل قرار گرفتند؛ بهبود ایمنی در حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور [به روز رسانی] – مرداد ۱۴۰۰

خیراله خادمی، مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور می‌گوید، در پاسخ به این که با توجه به تاخیر در افتتاح برخی محورهای آزادراهی کدام آزادراه‌های در حال ساخت کنونی تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید؟ اظهار کرد: «در بین آزادراه‌هایی که در حال ساخت هستند بر آن‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری داشته و در شبکه حمل‌ و نقل تاثیر بیشتری دارند تمرکز بیشتری داریم و امیدواریم در سال جاری به بهره ‌برداری برسد که تعداد آن‌ها به هشت آزادراه می‌رسد.»

دولت نیز منابع اعتباری بودجه‌ای برای این آزادراه‌ها اختصاص داده است و با این روند تا پایان سال ۷ محور آزادراهی دیگر به بهره برداری می‌رسد.

وی در این میان آزادراه‌هایی که مراکز استان‌ها را به هم متصل می‌کند در اولویت هستند، افزود: «آزادراه‌های اراک-خرم آباد، شیراز- اصفهان، منجیل-رودبار، منطقه دو آزادراه تهران-شمال، تبریز-صوفیان، مراغه-هشترود و گرمسار-سمنان تا پایان امسال به بهره‌ برداری می‌رسند و البته دو محور آزادراهی کنار گذر جنوبی تهران و کنار گذر شرقی اصفهان نیز به بهره‌ برداری رسیدند.»

آزادراه کشور

مدیرعامل شرکت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: «اگر این آزادراه‌ها در پایان امسال به بهره‌ برداری برسند مجموعا به ۶۴۵ کیلومتر می‌رسد که البته تا کنون ۲۲۱ کیلومتر آزادراه در سال جاری به بهره‌ برداری رسیده و هفت آزادراه دیگر نیز در برنامه کاری امسال قرار دارند.»

خادمی با بیان این که افتتاح آزادراه‌های مذکور نیاز به منابع مالی زیادی دارد، گفت: «آزادراه‌های در حال ساخت امسال ۴۲۴ کیلومتر است و مجموعا متوسط پیشرفت فیزیکی آن‌ها حدود به ۷۵ درصد می‌رسد. آزادراه اراک- خرم آباد یکی از این محورهاست که نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی افتتاح خواهد شد. دیگر آزادراه‌ها هم مانند شیراز-اصفهان ۸۹ درصد، منجیل-رودبار ۷۰ درصد، منطقه دو تهران-شمال ۶۳ درصد، تبریز-صوفیان ۵۰ درصد، ۳۵ کیلومتر از مراغه- هشترود ۷۶ درصد و گرمسار-سمنان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند روی آن‌ها متمرکز شده‌ایم که تا پایان امسال زیر بار ترافیکی بروند.»

با توجه به این که ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه در سال گذشته به بهره برداری رسید، این توسعه در همه استان‌های کشور از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان غربی در حال اجرا است، امسال ۱۲۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید نیز به بهره برداری خواهد رسید.

عمده هزار و ۲۰۰ کیلومتر بزرگراهی که امسال به بهره برداری خواهد رسید در کریدورهای بزرگراهی شرقی – غربی و شمالی – جنوبی کشور و در اغلب استان‌ها قرار دارند و گشایش مطلوبی در توسعه حمل و نقل بار و ترانزیت و جابه جایی مسافر ایجاد خواهند کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا