سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

ماژول روسی ایستگاه فضایی بین‌المللی باعث تغییر ارتفاع ایستگاه شد

دستگاه‌های کنترل پرواز ناسا و Roscosmos از بروز فاجعه بزرگی در ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری کردند. پس از اینکه ماژول روسی به ایستگاه فضایی متصل شد، موتورهای آن به طور کنترل نشده و ناخواسته روشن شد که می‌توانست فاجعه بزرگی را رقم بزند.

ماژول «Nauka» روز سه‌شنبه به ایستگاه فضایی متصل شد و فضانوردان روسی آماده باز کردن دریچه‌های کپسول برای ورود به ایستگاه شدند. اما در این بین ماژول روسی به طرز کاملا غیر منظره‌ای شروع به حرکت کرد و رد تنها چند دقیقه ایستگاه فضایی کنترل ارتفاع خود را از دست داد.

تغییر ارتفاع در ایستگاه فضایی می‌تواند منجر به اتفاقاتی شود که جبران آن‌ها سخت و یا غیر ممکن است. ایستگاه فضایی برای برقراری ارتباط با ماهواره‌های زمین‌ثابت و مرکز کنترل در زمین باید در ارتفاع خاصی قرار بگیرد، همچنین آرایه‌های خورشیدی این ایستگاه برای جمع‌آوری انرژی نیاز دارند تا در ارتفاع خاصی باشند. بنابراین هر تغییری در ارتفاع ایستگاه فضایی می‌تواند مشکلات بزرگی ایجاد کند.

مشکل بعدی تغییر جاذبه زمین روی اجزای ایستگاه فضایی است. تمام اجزای ایستگاه فضایی در محیط میکروگرانش به هم متصل شدند و به گونه‌ای طراحی شدند تا در جاذبه صفر کار کنند. بنابراین هر تغییری در نیروی وارد شده به ایستگاه می‌تواند دچار ترک خوردن ایستگاه فضایی و ایجاد مشکل در ساختار آن شود.

به همین دلیل دستگاه‌های کنترل پرواز در آمریکا و روسیه به سرعت واکنش نشان دادند و موقعیت ایستگاه فضایی را تغییر دادند. کنترل ارتفاع در ساعت ۱۱:۴۲ قبل از ظهر به وقت هیوستن از دست رفت. بالاخره بعد از حدود یک ساعت با دخالت مرکز کنترل در ساعت ۱۲:۲۹ بعد از ظهر به وقت هیوستن کنترل ارتفاع به دست آمد.

بعد از ظهر همان روز، مقامات ناسا در کنفرانسی خبری گزارشی خلاصه از اتفاقات را در اختیار عموم قرار دادند و اعلام کردند که همه چیز تحت کنترل است و مشکلات با موفقیت حل شدند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا