نقش پررنگ مواد غذایی در تورم اردیبهشت/ روغن صدرنشین تورم خوراکیها
به گزارش دیتاسنتر من، بررسی گزارش جدید مرکز آمار از تورم ایران نشان میدهد در دو شاخص سالانه و نقطهای گروه خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات نقش پررنگتری نسبت به گروه غیرخوراکی دارند. اما در روند ماهانه که نرخ تورم با رشد ۰٫۲ درصدی به ۳٫۵ درصد رسید، کالاهای غیرخوراکی و خوراکی به ترتیب روی شاخص ۳٫۷ و ۳٫۳ درصد ایستادند.
همانطور که در نمودارهای زیر هم مشخص است، تورم نقطهای خوراکیها ۴۹٫۴ درصد و شاخص سالانه آن ۴۹٫۲ درصد است. بدین ترتیب شهروندان برای خرید مواد غذایی، نوشیدنی و دخانیات نسبت به اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بهطور میانگین باید ۴۹ درصد پول بیشتری بپردازند.
روغن؛ رکورددار افزایش قیمت
به گواه دادههای مرکز آمار در گروه «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به گروه «روغن و چربیها» مربوط میشود. چنانکه در اردیبهشت قیمت روغن نسبت به فروردین سال جاری رشد ۱۳٫۸ درصدی را تجربه کرد.
نکته جالب توجه به گروه سبزیجات بازمیگردد. این گروه که در روند ماهانه با افت ۲٫۸ درصدی قیمت مواجه شد، در روند سالانه رکورددار قیمتها به شمار میرود. سبزیجات با ثبت تورم ۷۴٫۲ درصدی، صدرنشین گرانی مواد غذایی در یک سال اخیر شناخته میشود. رشد قیمت نان و غلات نیز در این مدت چشمگیر بود و روی شاخص ۶۵٫۷ درصد ایستاد.
وقتی به مقایسه قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته میپردازیم باز هم سبزیجات با ثبت تورم نقطهای ۶۶٫۶ درصد، صدرنشین میشود. پس از این گروه، ماهیها و صدفداران در رده دوم قرار دارند.
همانطور که در جدول پایین هم مشخص است، بیشتر کالاهایی که در یک سال اخیر شیب ملایمتری داشتند، در روند ماهانه رکورددار شدند و بالعکس.
تأثیر خوراکیها بر تورم اردیبهشت
اتاق بازرگانی تهران نیز با استناد به گزارش مرکز آمار پژوهشی انجام داده که نشان میدهد گروه خوراکیها و آشامیدنیها با سهم ۱۶٫۷۹ درصدی بیشترین نقش را در تورم نقطهای اردیبهشت ۱۴۰۱ دارد.
نمودار زیر نقش هر یک از گروههای کالایی و خدماتی در این شاخص را نشان میدهد.
گرچه طبق دادههای مرکز آمار سبزیجات بیشترین تأثیر را در ضربه تورمی خوراکیها داشتهاند، اما یافتههای اتاق تهران از نقش بیبدیل نان و غلات در این شاخص حکایت دارد.
در میان اقلام خوراکی و آشامیدنی، سه گروه نان و غلات، سبزیجات و گوشت قرمز و ماکیان بیشترین نقش تورمی را ایفا کردهاند. طوریکه در مجموع حدود ۵۸ درصد از مشارکت ۱۶٫۸ واحد درصدی گروه خوراکیها در تورم ماه مورد بررسی را تشکیل دادهاند.
میزان مشارکت یا تاثیر افزایش قیمت نان، شیر، تخم مرغ و گوشت مرغ در این ماه بر افزایش تورم حدود ۸٫۳ واحد درصد بود که جزئیات آن در نمودار زیر مشخص است.
برای خبر قیمت روغن و لبنیات چقدر افزایش یافت؟ را بخوانید.