سرور مجازی
zoomit

آیفون ۱۴ پرو و پرومکس در میان پرچم‌داران فعلی چه جایگاهی خواهند داشت؟

اپل در رویداد Far Out که روز ۱۶ شهریور با افرادی محدود در پردیس Apple Park برگزار شد، سری جدید خانواده‌ی آیفون‌ها ۱۴، اپل واچ سری ۸ و اپل واچ اولترا را معرفی کرد. کوپرتینویی‌ها در دعوت‌نامه‌ی خود برای این رویداد از شعار Far Out به معنی «معرکه» استفاده کردند که به صورتی دو پهلو هم به تغییرات بزرگ جدیدترین محصولاتش و هم به استفاده از لنز تله‌فوتوی پرقدرت‌تر در آیفون ۱۴ پرو و ۱۴ پرو مکس اشاره دارد. نکته‌ی مهم در مورد خانواده‌ی آیفون ۱۴ این است که نسخه‌های غیر پرو (ساده و مکس) همچنان از طراحی قبلی استفاده کرده، ناچ‌ در آن‌ها حذف نشده‌ است، دوربین‌‌ها ارتقای چشمگیری نداشته و پردازنده‌ی آن‌ها نیز به نسل جدید تراشه‌ها‌ی سری A مجهز نیستند.

فهرست عناوینی که از مقایسه‌‌ی آیفون ۱۴ پرو مکس با پرچم‌داران فعلی بازار موبایل خواهید خواهند:

  • طراحی و نمایشگر

  • دوربین

  • عملکرد

  • باتری و شارژ

  • نرم‌افزار

  • جمع‌بندی


دقت داشته باشید که چرخه‌ی رونمایی از گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS با گوشی‌های اندرویدی متفاوت است و رقبای اصلی دو آیفون پرچم‌دار معرفی شده، در واقع گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ و پیکسل ۷ پرو گوگل هستند که در ماه‌های آینده معرفی می‌شوند؛ از سوی دیگر که دو گوشی آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به لحاظ قابلیتی با هم یکسان هستند و تنها به لحاظ ابعادی با هم تفاوت دارند، به همین دلیل در این مقاله، آیفون ۱۴ پرو مکس را با رقبای موجود در بازار، مانند گلکسی اس ۲۲ اولترا سامسونگ، میت ۵۰ پرو هواوی و شیائومی ۱۲ اس اولترا مقایسه‌ می‌کنیم تا ببینیم پرچم‌دار جدید اپل چه جایگاهی در میان دیگر گوشی‌های پرچم‌دار موجود در بازار فعلی دارد.

البته گوشی موتورولا موتو ایکس ۳۰ پرو هم مشخصاتی مشابه با گوشی‌های مذکور دارد، اما موتورولا هنوز نسخه‌ی گلوبالی از این گوشی را عرضه نکرده است و به همین دلیل ما در مقایسه‌ی آیفون ۱۴ پرو مکس با رقبا این گوشی را به‌عنوان رقیب در نظر نمی‌گیریم.

طراحی و نمایشگر

آیفون ۱۴ پرو مکس بدون ناچ به بازار عرضه شده و فیس آی دی (Face ID) آن نیز در حفره‌ای کپسولی شامل دوربین سلفی قرار دارد که به‌صورت پویا تنظیم می‌شود. در دو مدل پرو خانواده‌ی آیفون‌ ۱۴ پرو، نوتیفیکیشن‌ها با انیمیشن جدیدی نمایش داده می‌شوند و از دل حفره‌ی کپسولی بالای نمایشگر بیرون می‌آیند. این سیستم نوآورانه «جزیره‌ی پویا» یا Dynamic Island معرفی شد. اپل و سامسونگ طراحی منحصر‌به‌فرد خود را دارند؛‌ طراحی گلکسی اس ۲۲ اولترا درواقع ترکیبی از گوشی‌های گلکسی نوت و نسخه‌ی قبلی این خانواده، یعنی گلکسی اس ۲۱ اولترا است و تغییرات قابل‌توجه در آن، یکی ماژول دوربین پشتی است که به جای ماژول دوربین بر‌آمده، به شکل جزیره‌ای طراحی شده است و دیگری بهره‌مندی از فضایی برای جا دادن قلم (S Pen) است که باعث می‌شود گلکسی اس ۲۲ اولترا کمی‌ عریض‌تر از نسخه‌ی قبلی باشد.

مقاله‌ی مرتبط:

  • میت 50 و میت 50 پرو، پرچم‌داران تمام‌عیار هواوی، زیر سنگینی سایه آیفون ۱۴ معرفی شدند

هواوی تنها یک روز قبل از برگزاری رویداد Far Out اپل، با برگزاری رویدادی از گوشی‌های پریمیوم سری میت رونمایی کرد. سری Mate گوشی‌های رده‌بالای هواوی را شامل می‌شوند و حالا این تولید‌کننده‌ی چینی باوجود تمام مشکلات و تحریم‌ها، Huawei Mate 50 Pro را معرفی کرد که قابلیت‌های بسیار چشمگیری دارد. آیفون ۱۴ پرو مکس دربرابر میت ۵۰ پرو کمی باریک‌تر است؛ هواوی میت ۵۰ پرو با نمایشگر ۶٫۷ اینچی OLED با وضوح ۲٬۶۱۶ در ۱٬۲۱۲ پیکسل نسبت تصویری بزرگ‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس دارد.

گلکسی اس ۲۲ اولترا نیز به لطف نمایشگری ۶٫۸ اینچی خود، فضای نمایش بیشتری در مقایسه با آیفون ۱۴ پرو مکس ارائه می‌دهد؛ چراکه اپل در طراحی صفحه‌نمایش پرچم‌دار جدید خود از همان پنل ۶٫۶۹ اینچی قبلی با رزولوشن ۱۲۹۴×۲۸۰۲ پیکسل بهره می‌برد.

هر چهار گوشی نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی دارند و با استاندارد IP68 عرضه می‌شوند

با گذر از نسبت تصویر و رزولوشن نمایشگر، گلکسی اس ۲۲ اولترا با نسخه‌ی جدیدی از فناوری نرخ نوسازی تطبیقی (داینامیک یا پویا) عرضه شد که به‌ادعای سامسونگ به نمایشگر این دستگاه اجازه می‌داد بسته به آنچه نمایش می‌دهد، نرخ نوسازی را تا یک هرتز پایین بیاورد. بااین‌حال، ما در دیتاسنتر من با اجرای تست‌های متعدد هیچگاه به عدد اعلام‌شده از سوی کره‌ای‌ها نرسیدیم.

اکنون، مدل‌های پرو آیفون ۱۴ نیز به نسل دوم نمایشگرهای مبتنی‌بر فناوری LTPO مهجهز شده‌اند تا با کاهش نرخ نوسازی تصویر به یک هرتز، از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بدون اتلاف بیش از حد انرژی پشتیبانی کنند. رو در کل، هر چهار گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس، گلکسی اس ۲۲ اولترا، شیائومی ۱۲ اس اولترا و میت ۵۰ پرو، از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند و طبیعتاً اجرای روان انیمیشن‌ها در رابط کاربری را تضمین می‌کنند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نمایشگر همیشه روشن یا AOD (مخفف Always On Display) یکی دیگر از قابلیت‌های اضافه شده در پرچم‌داران جدید اپل است که سرانجام آنچه از مدت‌ها پیش در دستگاه‌های اندرویدی مانند پرچم‌داران گلکسی اس دردسترس بوده، را ارائه می‌دهد. البته این قابلیت با آنچه تا‌به‌حال در گوشی‌های اندرویدی منتشر شده، تفاوت زیادی دارد:

قابلیت AOD رابط کاربری آیفون ۱۴ پرو به‌صورت یکپارچه با اعلان‌ها و افکت عمق و رنگ‌های پس‌زمینه هماهنگ است. زمانی‌که قابلیت روشن‌ماندن دائمی نمایشگر آیفون ۱۴ پرو فعال باشد، با قفل‌کردن گوشی، افکت عمق از تصویر پس‌زمینه‌ی حذف و تصویر عقب‌تر روی پس‌زمینه‌ کاملاً تیره و هم‌زمان تصویر جلوتر در پس‌زمینه نیز کم‌نور می‌شود. علاوه‌بر‌این بسته به سلیقه‌ی کاربر، تصویر جلوتر در پس‌زمینه را می‌توان با رنگ‌ها و قابلیت برجسته‌سازی لبه‌ها شخصی‌سازی هم کرد.

ویجت‌ها در حالت AOD فعال مشاهده‌شدنی خواهند بود؛ اما برای جلوگیری از ایجاد مشکل Burn-in نمایشگر OLED آیفون ۱۴ پرو، بدون اینکه توجه کاربر جلب شود، در فواصل زمانی مشخصی محو و دوباره ظاهر می‌شوند. محتوای نشان‌داده‌‌شده روی صفحه‌ی قفل هم در حالت AOD فعال و هم در حالت غیرفعال، باید به‌شکلی یکپارچه پیکربندی شوند و از بقیه‌ی اِلِمان‌های روی صفحه تفکیک‌دادنی نباشند. این یعنی باید تصویر پس‌زمینه، رنگ، فونت و ویجت در هر دو حالت یکسان انتخاب شوند؛ اما عناصر بصری اصلی خودِ قابلیت نمایشگر همیشه‌روشن را می‌توان به‌طور‌مستقل شخصی‌سازی کرد.

نوتیفیکیشن‌ها در حالت فعال‌بودن نمایشگر همیشه‌روشن آیفون ۱۴ پرو مانند صفحه‌ی قفل معمولی، به‌ترتیب زمانی روی هم نمایش داده می‌شوند و به‌مدت ۱۰ ثانیه نیز به‌طور‌نامحسوس مشاهده‌شدنی هستند. با روشن‌شدن صفحه‌نمایش، نوتیفیکشن‌ها را به همان روال قبلی می‌توان مشاهده کرد.

گلکسی اس ۲۲ اولترا با استفاده از گوریلاگلس ویکتوس پلاس محافظت می‌شود؛ آیفون ۱۴ پرو مکس و از سرامیک شیلد استفاده می‌کند. محافظ پنل نمایشگر شیائومی ۱۲ اس اولترا نیز از جنس گوریلا گلس ویکتوس است، اما قاب پشتی آن چرمی است. هر چهار گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس، گلکسی اس ۲۲ اولترا، میت ۵۰ پرو و شیائومی ۱۲ اس اولترا با استاندارد IP68 برای مقاومت دربرابر گرد‌ و غبار و آب تا ۳۰ دقیقه عرضه شدند.

گلکسی اس ۲۲ اولترا حداکثر روشنایی ۱۷۵۰ نیت دارد و در جایگاه دوم قرار دارد؛ این رقم برای شیائومی ۱۲ اس اولترا ۱۵۰۰ نیت است و آیفون ۱۴ پرو مکس با حداکثر روشنایی ۲۰۰۰ نیتی، در رتبه‌ی اول قرار می‌گیرد.

در کل می‌توان گفت که در بحث طراحی و نمایشگر، این پنج رقیب خیلی شانه به شانه حرکت می‌کنند و هرکدام با اختلاف‌های جزئی مزایا و معایب خود را دارند؛ انتخاب از بین آیفون ۱۴ پرو مکس، گلکسی اس ۲۲ اولترا، شیائومی ۱۲ اس اولترا و هواوی میت ۵۰ پرو تنها به سلیقه‌ی کاربر و نوع استفاده‌ی او بستگی دارد، بااین‌حال شاید بتوان گفت طراحی آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی اس ۲۲ اولترا در مقایسه با دو گوشی دیگر کمی زیباتر است.

دوربین

یکی از بخش‌های رقابتی در میان تولیدکنندگان موبایل، بخش دوربین است. اپل برای دستیابی به کیفیت تصویربرداری و فیلم‌برداری بیشتر، دو مدل پرو آیفون، یعنی ۱۴ پرو و ​​۱۴ پرو مکس را به دوربین اصلی بسیار قدرتمند‌تر از نسل قبل با سنسور ۴۸ مگاپیکسلی و ۶۵ درصد بزرگ‌تر از نسل قبلی مجهز کرده است که جزئیات و قدرت زوم بیشتری را برای پردازش دراختیار آیفون قرار می‌دهد و درمقایسه‌با نسل قبل در تصویربرداری شبانه دو برابر بهتر عمل می‌کند.

دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس

در حالت عادی سنسور ۴۸ مگاپیکسلی مجهز به نسل دوم لرزش‌گیر سنسور شیفت، با همان رزولوشن وعده داده شده، تصاویر را ثبت می‌کند، اما در نور کم، این ۴۸ مگاپیکسل به صورت ۴تایی در کنار هم ترکیب شده و خروجی ۱۲ مگاپیکسلی ارائه می‌دهد. در ماژول دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس، به غیر از دوربین اصلی، دوربین تله‌ فوتوی (با زوم اپتیکال ۳ برابری) و دوربین اولترا واید، هر دو با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی وجود دارند.

میت ۵۰ پرو به سیستم دیافراگم متغیر مجهز است؛ آیفون ۱۴ پرو مکس در تصویربرداری شبانه دو برابر بهتر از نسل قبل عمل می‌کند

سامسونگ در گلکسی اس ۲۲ اولترا، دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی بوده و با لنزهای تله‌فوتوی دوگانه‌اش زوم‌های اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری ارائه می‌کند و می‌تواند محتوای +HDR10 تولید کند؛ گوشی پرچم‌دار فعلی سامسونگ از جهت تعداد پیکسل نسبت به آیفون ۱۴ پرو مکس اپل برتری دارد. شیائومی ۱۲ اس اولترا دوربین اصلی ۵۰ مگا‌پیکسل و دو دوربین تله فوتوی (با زوم اپتیکال ۵ برابری) و اولترا واید ۴۸ مگاپیکسلی دارد و در بخش دوربین کمی به میت ۵۰ پرو هواوی شبیه است.

هواوی میت ۵۰ پرو از سه دوربین روی پنل پشتی بهره می‌برد؛ دوربین اصلی این گوشی ۵۰ مگاپیکسلی است و به لنزی با سیستم لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) و دیافراگم متغیر مجهز است که می‌تواند بسته به شرایط نوری محیط، میزان نور ورودی را برای افزایش کیفیت تصویر نهایی کم یا زیاد کند.

دومین دوربین پنل پشتی میت ۵۰ پرو حسگر ۶۴ مگاپیکسلی و لنز پریسکوپی دارد که بزرگ‌نمایی ۲۰۰ برابری ارائه می‌دهد. این گوشی دوربین دیگری با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی و لنز اولترا واید هم دارد.

در مورد دوربین سلفی هم آیفون ۱۴ پرو مکس با حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و میت ۵۰ پرو با حسگر ۱۳ مگاپیکسلی تقریباً در جایگاهی مشابه قرار دارند و دوربین سلفی دو گوشی پرچم‌دار دیگر، یعنی گلکسی اس ۲۲ اولترا، شیائومی ۱۲ اس اولترا هر کدام به ترتیب به حسگر ۴۰، ۳۲ و ۶۰ مگاپیکسلی مجهز هستند.

عملکرد

اپل دو مدل پرو آیفون ۱۴ را با تراشه‌ی A16 Bionic معرفی کرد؛ این تراشه‌ با لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC و موسوم به N4P تولید شده است و نمونه‌ی ارتقایافته‌‌ی (و نه به‌اندازه‌ی یک نسل جهش کامل) فناوری N5P استفاده‌شده در تراشه‌‌ی A15 Bionic محسوب می‌شود که از تراشه‌ی قبلی بزرگ‌تر بوده و نزدیک به ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد. A16 Bionic روی بهره‌وری مصرف انرژی، نمایشگر و دوربین تمرکز دارد و پردازنده‌ی آن از ۶ هسته (دو هسته ی قدرتمند و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف) بهره می‌‌برد. هسته‌های پرقدرت این تراشه نسبت‌به نسل قبل ۲۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و انیمیشن‌های Dynamic Island را بدون مشکل نمایش می‌دهند.

در کل آیفون ۱۴ پرو مکس با پردازنده‌ی جدید A16 Bionic شش هسته‌ای خود، با افزایش عملکرد پردازنده، گرافیک و پردازش‌های عصبی نسبت به نسل قبلی همراه است؛ درحالی‌که هر سه گوشی اندرویدی پرچم‌دار دیگر، پردازنده‌های هشت هسته‌ای دارند. میت ۵۰ پرو هواوی با تراشه‌ی ۵ نانومتری Kirin 9000 یا ۵ نانومتری Snapdragon 8+ 4G Gen 1 کوالکام و گلکسی اس ۲۱ اولترا و شیائومی ‍۱۲ اس اولترا هر دو با تراشه‌ی ۴ نانومتری Snapdragon 8 Gen 1 عرضه شدند. ازآنجاکه نسخه‌ی قبلی تراشه‌ی به‌کاررفته در آیفون ۱۴ پرو مکس، یعنی A15 Bionic‌ از تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 موجود در گلکسی اس ۲۲ اولترا، بهتر عمل می‌کند، قطعاً عملکرد قدرتمند‌تری نسبت به گوشی پرچم‌دار فعلی سامسونگ ارائه می‌کند.

A16 Bionic به ۶ هسته برای پردازش و موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای مجهز است

در بخش پردازنده‌ی گرافیکی نیز آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس با گرافیک مخصوص خود اپل همراه هستند که از پنچ هسته‌ی گرافیکی قدرتمند بهره می‌گیرد. به‌طور متوسط حدود ۱۵ درصد بهبود عملکرد نسبت به نسل قبلی دارد و از حافظه‌های جدید ۶ گیگابایتی LPDDR5 استفاده می‌کند؛ پهنای باند این حافظه‌ در مقایسه با مدل‌های LPDDR4X حدود ۵۰ درصد بیشتر بوده و مصرف انرژی نیز در آن‌ها بهینه‌تر است.

دو گوشی گلکسی اس ۲۲ اولترا و شیائومی ‍۱۲ اس اولترا با پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 730 و میت ۵۰ پرو با Adreno 660 یا گرافیک Mali-G78 همراه است. می‌توان گفت در بخش گرافیک نیز اپل قدرتمند‌تر از گوشی‌های پرچم‌دار فعلی عمل کرده و گرافیک بهتری ارائه می‌دهد.

باتری و شارژ

اپل در تمام مدل‌های نسل قبلی آیفون حجم باتری را افزایش داد و نتایج خوبی هم از این اقدام به دست آورد؛ کوپرتینویی‌ها در آیفون ۱۴ پرو مکس حجم باتری را بازهم افزایش داده‌اند و متعاقباً شارژدهی بسیار خوبی را نوید می‌دهند؛ چراکه نسل گذشته مدل‌های پرو نیز در این زمینه تقریباً بی‌رقیب بودند. گلکسی اس 22 اولترا با وجود داشتن باتری بزرگتر ۵٬۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و فناوری شارژ سریع ۴۵ واتی، در مقایسه با فناوری باتری نسل قبلی آیفون عملکرد خوبی نداشت و حالا به نظر می‌رسد که درمقابل آیفون پرو مکس هم حرفی برای گفتن نداشته باشد. گوشی شیائومی ۱۲ اس اولترا نیز دارای باتری ۴٬۸۶۰ میلی‌آمپرساعتی و شارژ سریع ۵۰ واتی است که باتری گوشی را در ۴۱ دقیقه به شارژ ۱۰۰ درصد می‌رساند. پرچم‌دار هواوی با باتری ۴٬۳۶۰ میلی‌آمپرساعتی معرفی شد و از فناوری شارژ سریع سیمی ۶۶ واتی و شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ واتی استفاده می‌کند.

نرم‌افزار

هر دو گوشی پرچم‌دار اندرویدی در این مقایسه، یعنی گلکسی اس ۲۲ اولترا و شیائومی ۱۲ اس اولترا، با اندروید ۱۲ و به ترتیب مبتنی بر رابط کاربری One UI و MIUI مخصوص به خود، آیفون ۱۴ پرو مکس نیز با نسخه‌ی ۱۶ آی‌او‌اس و هواوی میت ۵۰ پرو نیز با با رابط کاربری EMUI 13 بر پایه‌ی سیستم‌عامل هارمونی ۳ دردسترس قرار می‌گیرد (بدون دسترسی به گوگل‌پلی). آنچه مسلم است، اپل به لحاظ پشتیبانی و ارا‌ئه‌ی به‌روز‌رسانی‌ها از تمام برند‌های دیگر بهتر عمل می‌کند و تا زمانی که سخت‌افزار موجود در دستگاه‌هایش اجازه دهد، برای آن دستگاه به‌روز‌رسانی نرم‌افزاری و امنیتی منتشر می‌‌کند، گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ معمولاً از دیگر برند‌ها مدت‌زمان بیشتری (۴ سال) به‌روزرسانی نرم‌افزاری و (۵ سال) امنیتی دریافت می‌کنند. هواوی پس از تحریم‌هایی که ایالات متحده برای این شرکت وضع کرد، دیگر از خدمات گوگل برای محصولاتش بهره‌مند نمی‌شود و هنوز خط مشی مشخصی برای ارائه‌ی‌ به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری یا امنیتی دنبال نمی‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد چرخه‌ی رونمایی از گوشی‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS با گوشی‌های اندرویدی متفاوت است و رقبای اصلی آیفون ۱۴ پرو مکس را می‌توان گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ و پیکسل ۷ پرو گوگل دانست که همگی در ماه‌های پیش رو معرفی می‌شوند؛ به همین دلیل جای تعجب ندارد که پرچم‌دار اپل از تمام رقبای فعلی خود قدرتمند‌تر ظاهر شود. در جدول زیر می‌توانید مشخصات گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو مکس، گلکسی اس ۲۲ اولترا، شیائومی اس ۱۲ اولترا و هواوی میت ۵۰ پرو را با هم مقایسه کنید:

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا