سرور مجازی
فضای مجازی

«معجزه آبخیزداری»| آبخیزداری و آبخوانداری در سیاست های کلی نظام ابلاغی رهبر معظم انقلاب

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده معجزه آبخیزداری»؛ آبخیزداری و آبخوانداری از مسائلی است که از اهمیت فراوانی در بخش منابع طبیعی و کشاورزی کشور برخوردار است و آن را می توان پیشران توسعه بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور دانست. کارکرد مثبت آبخیزداری و آبخوانداری در مدیریت سیل و خشکسالی باعث شده است این موضوع مهم همواره از مطالبات مقام معظم رهبری واقع شود. مقام معظم رهبری در این باره می فرماید:

«چند سال قبل از این بحث‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری و مانند اینها مطرح شد، کارهایی هم انجام گرفت؛ باید این‌ها با جدّیّت و قوّت دنبال بشود؛ این کارها متوقّف نماند.» (بیانات در دیدار مسئولان و فعالان محیط زیست، منابع طبیعى و فضاى سبز، 17 اسفند 93)

همچنین آبخیزداری و آبخوانداری در سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری از اهمیت فراوانی برخوردار است و در بسیاری از این سیاست ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به این مساله اشاره شده است. در این گزارش به مروری بر جایگاه آبخیزداری و آبخوانداری در این سیاست ها می پردازیم:

** سیاست های کلی منابع آب

  • ایجاد نظام جامع مدیریت در کل چرخه آب بر اساس اصول توسعه پایدار و آمایش سرزمین در حوضه های آبریز کشور
  • ارتقای بهره وری و توجه به ارزش اقتصادی و امنیتی و سیاسی آب در استحصال، عرضه، نگهداری و مصرف آب
  • افزایش استحصال آب و به حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیرطبیعی آب در کشور از هر طریق ممکن
  • تدوین برنامه جامع به منظور رعایت تناسب در اجرای طرح های سد، آبخیزداری، آبخوان‌داری، و شبکه‌های آبیاری و تجهیز و تسطیح اراضی و حفظ کیفیت آب و مقابله با خشکسالی و پیشگیری از سیلاب و بازچرخانی و استفاده از آب های غیرمتعارف و ارتقای دانش و فنون و تقویت نقش مردم در استحصال و بهره‌برداری
  • مهار آب هایی که از کشور خارج می شود و اولویت استفاده از منابع آب مشترک

** سیاست­ های کلی محیط زیست

بند 1:مدیریت جامع، هماهنگ و نظام‌مند منابع حیاتی (از قبیل هوا، آب، خاک و تنوع زیستی) مبتنی بر توان و پایداری زیست‌بوم به‌ویژه با افزایش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های حقوقی و ساختاری مناسب همراه با رویکرد مشارکت مردمی.

بند7. مدیریت تغییرات اقلیم و مقابله با تهدیدات زیست‌محیطی نظیر بیابان‌زایی، گرد و غبار به‌ویژه ریزگردها، خشکسالی و عوامل سرایت‌دهنده‌ی میکروبی و رادیواکتیو و توسعه‌ی آینده‌نگری و شناخت پدیده‌های نوظهور زیست‌محیطی و مدیریت آن.

بند9:تعادل‌بخشی و حفاظت کیفی آب‌های زیرزمینی از طریق اجرای عملیات آبخیزداری، آبخوان‌داری، مدیریت عوامل کاهش بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی و تبخیر و کنترل ورود آلاینده‌ها.

** سیاست های کلی آمایش سرزمین

بند و- رعایت ملاحظات امنیتی و دفاعی در استقرار جمعیت وفعالیت در سرزمین با تکیه بر:

1- انتخاب مکان‌های مناسب و استقرار مراکز زیست و فعالیت و همچنین مراکز حیاتی و حساس، متناسب با ملاحظات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی به‌ویژه امنیتی و پدافند غیرعام.

2- ارتقای فعالیت‌های توسعه‌ای ملی و استانی در مناطق مرزی با اعطای مشوق‌های اقتصادی و تقویت زیربناها و استقرار مناسب جمعیت و تقویت نیروهای نظامی و انتظامی متناسب با تهدیدات.

3- ساماندهی سطوح خدمات و استقرار جمعیت در کشور با توجه به مدیریت سوانح طبیعی، حوادث و منابع آب و رعایت شرایط زمین‌شناسی جهت افزایش ضریب ایمنی تأسیسات زیربنایی و حیاتی و ابنیه‌ی مراکز جمعیتی و شهرها و روستاها.

4- تقویت همگرایی، یکپارچگی ملی، وحدت و پیوندهای اجتماعی با ارتقای سطح توسعه‌یافتگی مناطق مختلف کشور و ایجاد قطب‌ها و کانون‌های توسعه.

5-پیشگیری از مهاجرت‌های بی‌رویه به مراکز استان‌ها با تدابیر لازم.

بند ح– حفظ، احیا و بهره‌وری بهینه از سرمایه‌ها، منابع طبیعی تجدیدشونده و حفظ محیط زیست در طرح‌های توسعه.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«معجزه آبخیزداری»|دیدگاه های وزیر جهاد کشاورزی درباره آبخیزداری و آبخوانداری/ آبخیزداری؛ راهبردی برای فقرزدایی«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری و آبخوانداری در قوانین برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران«معجزه آبخیزداری»|فرونشست زمین بلای جان یک میلیون هکتار اراضی کشور/ آبخیزداری راهکار پیشگیری است«معجزه آبخیزداری»|مروری بر دیدگاه های مرحوم پرویز کردوانی درباره آبخیزداری و آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|آب شرب کدام شهر با آبخیزداری تأمین شد؟«معجزه آبخیزداری»| تأمین 45 درصد منابع آب ایران با جنگل‌های زاگرس/ چرا طرح‌های آبخیزداری در جنگل‌های زاگرس باید در اولویت باشد؟«معجزه آبخیزداری»|هوتک ها؛ سامانه های ارزشمند آبگیر باران در جنوب ایران/ ضرورت سازماندهی 2000 هوتک«معجزه آبخیزداری»|پوشش گیاهی عامل موثر انبارش آب باران در زیرزمین و پرآب شدن قنوات«معجزه آبخیزداری»|ماجرای پر آب شدن قنات باغات آستان حضرت معصومه قم با آبخیزداری«معجزه آبخیزداری»|آبخیزداری محور توسعه روستایی/ درخواست های متعدد کشاورزان برای آبخیزداری و آبخوانداری«معجزه آبخیزداری»|توصیه های مهم رهبر معظم انقلاب نسبت به آب خوزستان/ آبخیزداری باید با جدیت و قوت دنبال شود«معجزه آبخیزداری»|مدیریت جامع حوزه آبخیز؛ مهمترین راهکار غلبه بر تنش آبی استان خوزستان

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا