کسپرسکی ۵.۸ میلیون حمله بدافزاری در قالب بازی را در سال ۲۰۲۰ شناسایی کرده است
در دوران همهگیری ویروس کرونا بر تعداد گیمرها افزوده شده و مجرمان سایبری هم میدانند که باید توجه بیشتری به این فضا داشته باشند. شرکت کسپرسکی میگوید در سال ۲۰۲۰ بیش از ۵.۸ میلیون حمله با بدافزار و سایر انواع نرمافزارهای ناخواستهای را متوقف کرده که خود را به جای بازیهای محبوب کامپیوتری جا زده بودند.
محققان شرکت کسپرسکی با بررسی ۲۴ بازی محبوب کامپیوترهای شخصی و ۱۰ بازی محبوب موبایل دریافتند که شناسایی تهدیدات کامپیوتری در سهماهه اول تا دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۶۶ درصد افزایش یافته و در سطح جهانی به ۲.۵ میلیون رسیده است. با آغاز سال ۲۰۲۱ و خروج نسبی مردم از داخل خانهها، تعداد حملات سایبری افت اندکی داشته و به کمتر از ۶۳۷ هزار عدد رسیده است.
وضعیت امنیت در بازار موبایل در ابتدا شبیه دنیای کامپیوترهای شخصی بود و میزان بدافزارهایی که خودشان را به عنوان بازی جا میزدند ۱۸۵ درصد افزایش داشت. اما با کنار رفتن بخشی از محدودیتهای رفت و آمد، میزان زمان صرف شده روی گوشیهای هوشمند در مقایسه با دوره اوج همهگیری فقط کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافت. بنابراین تهدیدات موبایلی تقریبا به قوت قبل باقی مانده است.
نکته جالب این است که بازی ماینکرفت، محبوبترین بازی برای مخفی کردن بدافزارها در هر دو پلتفرم PC و موبایل بوده و بیش از سه میلیون شناسایی را به خود اختصاص داده است. در ردههای بعدی نام The Sims 4، پابجی، فورتنایت و GTA V دیده میشود.
اکثر فایلهایی که تحت عنوان این بازیهای محبوب به سیستمهای کاربران راه پیدا میکنند، بدافزارها یا تروجانهایی هستند که در سیستمهای قربانی به دنبال اطلاعات حساس میگردند. کسپرسکی میگوید اگرچه افتادن به دام این بازیهای تقلبی بسیار راحت است، اما اگر قبل از خرید یا دانلود هر بازی کمی جستجو کنید، بهسادگی میتوانید از چنین خطراتی در امان بمانید.
برای مثال، کافیست قبل از دانلود کمی در بخش نظرات تحقیق کنید و دیدگاه سایر کاربران را ببینید. بهعلاوه، توصیه میشود که بازیها را از فروشگاههای رسمی دانلود کنید تا کمترین خطر کامپیوتر شما را تهدید کند.