سرور مجازی
فضای مجازی

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|الزامات رشد و ارتقای بازی های رایانه ای در عرصه آموزش و پژوهش

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ نیروی انسانی محور اصلی در ساخت بازی های رایانه ای به شمار می رود و هزینه نیروی کار از سایر هزینه های سرمایه گذاری برای تولید این گونه بازی ها بیشتر است؛ به گونه ای که بخش عظیمی از هزینه پروژه تولید بازی، صرف نیروی کار می شود. با توجه به وجود نیروی انسانی جوان و با استعداد، کشور ایران در تولید بازی های رایانه ای دارای مزیت نسبی بوده و در صورت برنامه ریزی دقیق می تواند به سهم قابل توجهی از بازار جهانی دست پیدا کند.

یکی از مهمترین موانع موفقیت در زمینه تولید و صادرات بازی، کمبود نیروی انسانی آموزش دیده و متخصص در کشور است. در تولید یک بازی موفق لازم است تا اعضای تیم سازنده، طیف وسیعی از مهارت های خلاقانه، فنی، محتوایی و تجاری را دارا باشند. مطالعات انجام شده نشان می دهد که در کشورهای مختلف دوره های آموزشی تخصصی این حوزه در قالب دوره های کوتاه مدت و بلندمدت در موسسات آموزشی، دانشگاه ها و مدارس تخصصی بازی سازی برگزار می گردد. اما در کشور ما تنها تعداد محدودی از دانشگاه ها به ارائه این آموزش ها می پردازند که جوابگوی نیازهای کشور نیست.

علاوه بر خلأهای آموزشی، کمبودهای پژوهشی در این زمینه، موجب بروز اشکالات زیرساختی در بخش های فنی و محتوایی ساخت بازی در کشور شده است. دستیابی به فناوری های جدید در زمینه بازی های رایانه ای جز با پژوهش های فنی امکانپذیر نیست. در بخش محتوایی نیز به علت عدم وجود الگوی اسلامی ایرانی در طراحی بازی، برخی بازی های ساخته شده به بازی های غربی شباهت پیدا کرده است. با این توضیح از آنجا که توسعه کمی و کیفی بازی های رایانه ای و رشد و ارتقای آن مستلزم آموزش و پژوهش همه جانبه است در این گزارش به تبیین الزامات توسعه کمی و کیفی بازی های رایانه ای در عرصه آموزش و پژوهش طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی 27 دی 1394 می پردازیم:

1- الزامات ارتقای آموزش و مهارت های بازی سازی در سطح آموزش عالی

  • پیش بینی رشته و گرایش ها با هدف تأمین نیازهای نیروی انسانی برای تولید بازی های متناسب با فناوری روز دنیا در کشور، با رعایت ملاحظه امنیت شغلی دانش آموختگان و همچنین متناسب با نیازهای تولیدی در کشور
  • برنامه ریزی به منظور تأمین اساتید توانمند در زمینه های مرتبط با بازی های رایانه ای
  • برنامه ریزی برای فراهم آوردن امکانات و تجهیزات فنی مورد نیاز برای دانشجویان
  • انجام مطالعات جامع در شناسایی مبانی و اصول محتوایی بازی های رایانه ای در چارچوب الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با هدف ارائه سبکی نوین در این رشته
  • پیش بینی تخصص و رشته های طراحی بازی، توسعه بازی، بازی نویسی، مدیریت تولید، کارگردانی هنری و سایر رشته های مورد نیاز کشور در سطوح کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد

2- الزامات ارتقای آموزش و مهارت های بازی سازی در سطح آموزش و پرورش

  • پیش بینی رشته و تعداد دانش آموزان با هدف تأمین نیازهای نیروی انسانی برای تولید بازی های متناسب با فناوری روز دنیا و با رعایت ملاحظات امنیت شغلی دانش آموختگان و همچنین متناسب با نیازهای تولیدی در کشور
  • ایجاد رشته بازی سازی در سطح هنرستان های فنی و حرفه ای و یا کاردانش
  • برنامه ریزی برای فراهم آوردن امکانات و تجهیزات فنی مورد نیاز برای دانش آموزان
  • تمرکز زدایی و دسترس پذیری امکانات آموزشی برای همه اقشار با استعداد و با انگیزه در عرصه بازی های رایانه ای

3- الزامات ارتقای آموزش و مهارت های بازی سازی در سطح فنی و حرفه ای

  • حمایت برای ایجاد مراکز تخصص آموزشی و مهارت افزایی به شکل متوازن در سراسر کشور با مشارکت بخش خصوصی توسط نهادهای متولی و همکار

4- الزامات سازماندهی پژوهش بازی های رایانه ای

  • تدوین شاخص های الگوی ایرانی اسلامی طراحی و ساخت بازی های رایانه ای
  • برنامه ریزی و حمایت از پژوهش ها پایان نامه ها و نشریات تخصصی در موضوعات مرتبط با بازی های رایانه ای

طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و حوزه علمیه از متولیان اصلی آموزش و پژوهش بازی های دیجیتال محسوب می شوند که باید این تکالیف قانونی را انجام دهند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پیامدهای اخلاقی بازی های رایانه ای خشن بر کودکان و نوجوانان چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آسیب ها و چالش های عنصر خشونت در بازی های رایانه ای«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|بازی های رایانه ای؛ سلاح ارتش آمریکا در جنگ‌های ترکیبیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 9 راهکار برای مدیریت و ساماندهی بازی های رایانه ایفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|افزایش 10 برابری درآمدزایی در بازی های رایانه ای با مانع زدایی از تولیدفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سبقت چین از آمریکا در کسب درآمد از بازی های رایانه ایضرورت توجه به حکمرانی فضای مجازی در بازی های رایانه ای/ بازار بازی های رایانه ای در اشغال شرکت های خارجی

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا