سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

مدیر تیم توسعه واکسن آسترازنکا: کرونا دلتا مانع از دستیابی به ایمنی جمعی می‌شود

«سر اندرو پولارد»، مدیر تیم توسعه واکسن آسترازنکا آکسفورد می‌گوید نوع دلتا کرونا مصونیت جمعی را غیرممکن ساخته و افراد واکسینه شده نیز کماکان می‌توانند ویروس کووید-۱۹ را منتقل کنند.

وی می‌گوید با توجه به سرایت‌پذیری بسیار بالای گونه دلتا کرونا، امیدی به مصونیت جمعی نیست. وی با اشاره به این موضوع مهم که حتی افراد واکسینه شده نیز می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند، می‌گوید هیچ راهکاری نیز وجود ندارد که مانع از انتقال ویروس از طریق این افراد شود.

سر اندرو پولارد، پروفسورعفونت و ایمنی کودکان در دانشگاه آکسفورد طی جلسه‌ای در پارلمان انگلیس در مورد این موضوع مهم صحبت کرد و هشدار داد نوع دلتا کرونا در حال گسترش است. پولارد می‌گوید:

«کاملا روشن است که کرونا دلتا، افرادی را که هنوز واکسینه نشده‌اند را آلوده می‌کند. بعید است بتوانیم به مصونیت جمعی دست پیدا کنیم. گونه بعدی کرونا، شاید حتی قدرت انتقال بیشتری نیز داشته باشد.»

وی خاطر نشان می‌کند که افرادی که واکسن را دریافت کرده‌اند نیز ممکن است به سویه دلتا مبتلا شوند، هرچند این احتمال وجود دارد که به نوع خفیف‌تر دچار شوند.

برخی از کارشناسان امیدوار بودند که مصونیت جمعی که برای بیماری سرخک به وجود آمد، بتواند برای کرونا نیز تکرار شود. بسیاری از کشورها با واکسیناسیون ۹۵ درصد از جمعیت خود توانستند در مورد بیماری سرخک به مصونیت جمعی دست پیدا کنند ولی ظاهرا این سناریو در مورد کرونا صادق نیست.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، افراد واکسینه شده نیز می‌توانند به نوع دلتا مبتلا شوند ولی ۲۵ برابر کمتر در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری قرار می‌گیرند. اکثریت قریب به اتفاق افراد واکسینه شده در صورت ابتلا به این گونه، علائم خفیفی دارند یا هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند. اما می‌توانند ویروس را به بقیه منتقل کنند و پولارد می‌گوید راهکاری برای جلوگیری از این وضعیت وجود ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا