سرور مجازی
اخبار آی تی

پوشش کامل ماهواره‌ای با بهره‌برداری از ۱۶۵ ایستگاه GNSS/پایلوت شهر هوشمند در رشت

به گزارش ایسنا، دکتر جعفرزاده ایمن آبادی، بهره برداری از تمام ظرفیت فنی و توان تخصصی این مجموعه را در راستای تولید داده و اطلاعات مکانی کشور طی یک سال گذشته گام­ بلندی دانست و افزود: فروش حدود ۱۰۰ هزار چارت بین ­المللی ناوبری دریایی از آب‌های نیلگون خلیج ­فارس، دریای عمان و دریای خزر که توسط متخصصان بومی سازمان تهیه و تولید شده، از دستاوردهای این سازمان است. چارت‌های دریایی سازمان نقشه برداری کشور امروزه قریب به ۷۵ درصد از آب‌های خلیج فارس را پوشش می‌دهند و انجام عملیات هیدروگرافی از بخش‌های باقی‌مانده همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تولید و انتشار چارت‌های دریایی در سطح بین الملل به گونه‌ای بوده است که هم اینک تمامی شناورهای عبوری از آب‌های تحت حاکمیت کشور به منظور تامین ایمنی دریانوردی نیازمند استفاده از تولیدات این سازمان هستند، خاطر نشان کرد: سازمان نقشه برداری کشور برای اولین بار در کمیته بین المللی استانداردسازی سازمان IHO شرکت کرد و مشارکت فعال داشت. در حوزه آبنگاری تعمیرات دو شناور دیگر سازمان نیز پس از حدود ۱۰ سال وقفه آغاز شده است که در آینده نزدیک آن شناورها نیز به ناوگان تجهیزات هیدروگرافی سازمان افزوده خواهند شد.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به افزایش ایستگاه های دائمی GNSS (سامانه تعیین موقعیت آنی) از سوی این سازمان، یادآور شد: این توسعه در ۶ استان شمالی کشور با اضافه شدن ۳۰ ایستگاه جدید انجام گرفت و هم اکنون در پوشش کامل این سامانه قرار گرفتند. بدین ترتیب شبکه ایستگاه‌های دائمی GNSS ژئودینامیک سازمان که سالیان متمادی ۱۳۵ ایستگاه بود؛ هم اکنون به بهره برداری از ۱۶۵ ایستگاه طی این مدت کوتاه رسید.
وی افزود: در این حوزه هم اکنون شاهد عملیات ثقل سنجی در کشور برای تکمیل شبکه مربوط و تدقیق ژئوئید ملی ایران(سطح مبنای ارتفاعی کشور) هستیم.
رییس سازمان نقشه برداری با اشاره به عملکرد این سازمان در حوزه مدیریت بحران و اعلام پیش هشدارهای مخاطرات آبی، زمینی و هوایی در یکسال اخیر، توضیح داد: عملکرد سازمان در این حوزه طی یکسال اخیر بسیار مطلوب بوده، به طوری که قبل از وقوع بحران‌ها مانند سیلاب‌ها، نقشه‌های پیش بینی آبگرفتگی مناطق جمعیتی در اسرع وقت و کوتاه‌ترین زمان برای سازمان‌های مسئول ارسال شد و پس از بحران نیز نقشه‌های پایش وضعیت موجود تهیه و ایفاد شده است. همچنین در طول یکسال اخیر فناوری‌های جدیدی به ویژه در پایش نرخ بحران فرونشست و زمینلرزه در بخش فنی سازمان اتخاذ شده است و مرتباً گزارشات مربوط به مسئولین رده بالای کشور تا مسئولین محلی مناطق درگیر این بحران‌ها گزارش می‌شود.

جعفرزاده ایمن آبادی یکی از مهمترین دستاوردهای سازمان نقشه برداری کشور را احیای شورای عالی نقشه برداری کشور عنوان کرد و ادامه داد: طرح تولید و به‌روزرسانی نقشه‌های شهری و پوششی کشور در شورای عالی نقشه برداری کشور، ارائه شد و به تصویب رسید و یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان برای انجام از هم اکنون تا چهارسال آتی و با بهره­ گیری از ظرفیت بخش خصوصی پایه­ گذاری شده است.

به گفته وی در خصوص نقشه‌های شهری حدود ۴۰ هزارهکتار تولید نقشه شهری جدید طی یک سال اخیر در سازمان صورت گرفت. شروع به‌روز رسانی نقشه‌های ۱:۲۵۰۰۰ پوششی بعد از ۱۳ سال وقفه شامل تولید تصاویر ماهواره‌ای شهر تهران و به روز رسانی نقشه ۱:۲۵۰۰۰ شهر تهران با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و همچنین مثلث بندی ۳۶۰.۰۰۰ هکتار تصویر هوایی رقومی در منطقه سنندج و تولید ارتوفتوموزائیک عکس‌های دهه هفتاد از پنج میلیون هکتار اراضی کشور به عنوان ورودی پروژه به‌روزرسانی نقشه های پوششی از دیگر اقدامات این سازمان است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه سازمان نقشه برداری کشور اقدام به ثبت و به اشتراک گذاری اطلاعات مکانی دستگاه‌های اجرایی ۳۱ استان کشور در بستر امن ژئوپورتال ملی کرده است، یادآور شد: دامنه این عملکرد در ژئوپورتال استانی وسیع‌تر بوده و به گونه‌ای است که دستگاه‌های هر استان، امکان استفاده از این بستر را در شبکه دولت دارند و می‌توانند اطلاعات مکانی خود را در این سامانه و بدون نیاز به اینترنت جهانی به‌اشتراک بگذارند.
به نقل از روابط عمومی سازمان نقشه‌برداری کشور، وی خاطر نشان کرد: سعی ما بر این است تا در سازمان نقشه برداری کشور با فناوری‌های روز جهان همگام باشیم. بر این اساس به دنبال استقرار زیرساخت داده‌های مکانی ملی، اجرای پروژه‌های پایلوتی با ساختار "همسان رقومی" (Digital Twin)، در کشور آغاز شد. به‌همین‌منظور، در زمینه شناسایی فناوری های دور، اقدام به راه اندازی یک پروژه پایلوت Digital Twin بر روی شهر رشت شد که اهداف ملی متعدد این پروژه در همه استان‌ها برای خدمت رسانی به مردم بسیار سودمند خواهد بود، چرا که منجر به استقرار "شهرهای هوشمند" و "ایران دیجیتال" که مهمترین ابزار مدیریتی توسعه پایدار به شمار می‌رود، می‌شود.
انتهای پیام

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا