سرور مجازی
فضای مجازی

اقتصاد باید محور سیاست خارجی کشور در دولت سیزدهم باشد

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علاءالدین بروجردی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ایجاد تحول در عرصه اقتصادی را انتظار به حق ملت ایران دانست و گفت: زنجیره اقتصاد در کشور حلقه‌های معیوب متعددی دارد و اگر این اصلاح و تغییر صورت نگیرد، تحول خاصی در عرصه اقتصادی شاهد نخواهیم بود.

وی به سیستم بانکی اشاره و عنوان کرد: یکی از حلقه‌های معیوب در اقتصاد، نظام بانکی است. برای ایجاد یک تحرک در عرصه تولید نیازمند سرمایه هستیم. دولت سرمایه لازم برای این کار را در اختیار ندارد و بزرگ‌ترین بدهکار به بانک‌ها، خود دولت است.
این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بهره بانکی افزود: در نظام بانکی برای تسهیلات بهره 18 درصد در نظر گرفته شده است اما در عمل 25 درصد سود دریافت می‌شود. در چنین شرایطی، اگر واحد تولیدی بخواهد تسهیلات دریافت کند، نه می‌تواند فعالیت تولیدی کند و نه توانایی پرداخت اقساط را خواهد داشت زیرا سود منطقی تولید کنندگان حدود 20 تا 25 درصد است؛ اگر قرار باشد واحد تولیدی این سود را تحویل بانک دهد، نمی‌تواند هزینه‌های متعدد آب، برق، بیمه و دستمزد را پرداخت کند.
بروجردی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته بهره دو درصد برای تسهیلات خود در نظر می‌گیرند، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از روسیه وام دریافت کرده است و حدود 2 درصد میزان بهره آن محاسبه شده است.
وی با تأکید بر ضرورت اعتماد به مردم در عرصه اقتصادی جهت دستیابی به تحول در این حوزه، گفت: دولت باید عرصه اقتصاد را به مردم بسپرد و حمایت کند زیرا در طول چهار دهه گذشته حضور مردم در صحنه عامل موفقیت کشور بوده است.
وی با اذعان به این موضوع که متأسفانه هیچ‌گونه چتر حمایتی جدی از سوی دولت برای شرکت‌های اقتصادی و تجاری در کشور نداریم، اظهار کرد: همسایه غربی ایران یعنی ترکیه از شرکت‌های تجاری خود حمایت‌های مهمی انجام می‌دهد و به همین جهت شرکت‌های آن ‌ها در عرصه اقتصاد منطقه و تجارت خیلی موفق‌تر عمل می‌کنند.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از ضرورت فعال شدن سیاست خارجی در عرصه اقتصادی گفت و بیان کرد: امیدوار هستیم وزیر خارجه دولت سیزدهم ضرورت محوریت اقتصاد در عرصه سیاست خارجی را درک کند.

انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا