سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

انجمن سراسری روزنامه‌نگاران: طرح صیانت باعث محدودسازی حق دسترسی به اطلاعات می‌شود

به دنبال مطرح شدن طرح جنجالی «قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در مجلس، که این روزها از آن با عنوان «طرح صیانت» هم یاد می‌شود، انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران کشور بیانیه‌ای در راستای مخالفت با این طرح صادر کرد. این انجمن باور دارد که این طرح باید به طور کلی کنار گذاشته شود و قابل اصلاح نیست.

بنابر متن این بیانیه، انجمن سراسری روزنامه‌نگاران طرح صیانت را مغایر با حقوق قانونی روزنامه‌نگاران و مردم توصیف کرده و آن را عملی در راستای محدودسازی حق دسترسی جامعه به اطلاعات خوانده است.

در ادامه بیانیه آمده که انزوای اینترنت کشور، نه تنها روزنامه‌نگاران را برای دسترسی به اخبار و تغذیه منابع داخلی دچار مشکل می‌کند بلکه باعث می‌شود استقبال مردم از رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور بیشتر شود. انجمن سراسری روزنامه نگاران همچنین تاکید کرده تلاش برای محدود سازی وسیع مردم در دسترسی به محیط وب و تحدید حقوق و آزادی‌های قطعی روزنامه‌نگاران در دسترسی به منابع خبری بطور خاص، بحران چند ساله رسانه در کشور را به شدت افزایش داده و پیچیده‌تر خواهد کرد همچنین انجمن روزنامه‌نگاران به شکست فیلترینگ در کشور هم اشاره کرده و از نمایندگان خواسته که به این مسئله توجه داشته باشند.

به عقیده انجمن سراسری روزنامه‌نگاران، هیچگونه اصلاحی در این طرح قادر به رفع اشکالات اساسی و اصولی آن نیست. بنابراین بهتر است که به طور کامل کنار گذاشته شود. متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

طرح تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام "طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی"، طرحی مغایر با حقوق قانونی روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها و نیز حقوق ملت و نیازهای جامعۀ امروز است و انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران آن را عملی در جهت محدود سازی گستردۀ حق دسترسی به اطلاعات و منابع اطلاعات و مانع فعالیت قانونی و حرفه‌ای روزنامه‌نگاران ارزیابی می‌کند و تأکید می‌نماید تصویب چنین طرحی وضعیتی پرمخاطره ایجاد می‌کند که بر بحران گردش اطلاعات در ایران به شدت می‌افزاید. روشن است که این طرح با واقعیت‌های جهان امروز نیز سازگاری ندارد و انزوای رسانه‌ای کشور را تشدید خواهد کرد.

محیط وب علاوه بر ایجاد امکان ارتباط جمعی، شامل بخش بسیار بزرگی از منابع متقن، علمی و ارزشمند کسب خبر برای روزنامه‌نگاران کشور است. محدودیت‌های فراوانی که در این طرح برای محیط وب و دسترسی به آن در نظر گرفته شده است، مانعی بزرگ برای دسترسی روزنامه‌نگاران به منابع خبری و تغذیۀ رسانه‌های رسمی داخل کشور و برعکس ایجاد کرده و جدای از آنکه سبب می‌شود اقبال مردم به رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بسیار بیش از گذشته شود، انعکاس محتوای تولید شده داخلی در سطح جهان را نیز مختل می‌کند.

تلاش برای محدود سازی وسیع مردم در دسترسی به محیط وب و تحدید حقوق و آزادی‌های قطعی روزنامه‌نگاران در دسترسی به منابع خبری بطور خاص، بحران چند ساله رسانه در کشور را به شدت افزایش داده و پیچیده‌تر خواهد کرد.

انجمن ما به دلیل اشکالات بنیادین این طرح نیازی به نقد یکایک مواد آن نمی‌بیند و اعتقاد دارد هیچگونه اصلاحی در این طرح قادر به رفع آن اشکالات اساسی و اصولی نیست. انجمن صنفی سراسری روزنامه‌نگاران خواهان آن است که این طرح بطور کلی کنار گذاشته شده و از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شود.

چنانچه نمایندگان محترم دغدغۀ محیط گردش اطلاعات در ایران را دارند به این تجربه ۲۵ ساله توجه کنند که هیچگاه برنامه‌ها و سیاست‌های محدود کنندۀ آزادی گردش اطلاعات از قبیل فیلترینگ چاره ساز نبوده و تنها به مشکلات موجود افزوده است.

با گذشت یک ماه از مطرح شدن طرح موسوم به طرح صیانت از فضای مجازی، جنجال‌ها بر سر آن همچنان ادامه دارد و هر روز نظرات ضد و نقیضی درباره آن منتشر می‌شود که می‌توانید با مراجعه به این لینک آن‌ها را مطالعه کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا