سرور مجازی
اقتصادی

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

جلیلی:١١ سال مطالعه کردم و کتاب های زیادی خواندم /جلیلی چه وعده‌ای داد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه وحید عزیزی، معاون تعالی مدیریت و شبکه سازمان ملی بهره‌وری و مجید کریمی، دبیر کارگروه اقتصاد دولت سایه و مدیرکل مرکز تسهیل تأمین مالی تولید، امشب در برنامه «میزگرد اقتصادی» حضور یافت و به پرسش‌های حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، یحیی آل‌اسحاق و داوود دانش‌جعفری، سه کارشناس حوزه اقتصادی پاسخ گفت.

وی در ابتدا ضمن تشریح برنامه‌های اقتصادی خود برای دولت چهاردهم، گفت: مردم می‌خواهند بدانند کاندیداهای انتخاباتی چه برنامه‌هایی دارند و چگونه آنها را اجرا می‌کنند و معمولا این برنامه‌ها در قالب شعار مطرح می‌شود.

وی افزود: به نظر من شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد که برای کشور در نظر می‌گیریم. در برنامه‌های روزهای گذشته در تلویزیون مطالعات برنامه خود را بر اساس مطالعات ۱۱ ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد ایران خوانده‌ام، ارائه کردم.

جلیلی ادامه داد: سوال این روزهای مردم این است که مشکلات اقتصادی شناخته شده است و راه حل‌های آنها نیز مشخص هستند، اما چرا تاکنون اجرا برطرف نشده است. رئیس جمهور باید بداند چه موضوعاتی مهم است و حل آن‌ها در اولویت است. من چهار موضوع را در اولویت قرار دادم و معتقدم رئیس جمهور باید این‌ها را در رأس کارها قرار دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی شعار من این است که یک جهان فرصت پیش روی ماست، معتقدم اگر بعضی از کشورها برخی از ظرفیت‌ها را دارند، خداوند همه ظرفیت‌ها را به ما اعطا کرده و از همه آن‌ها مهم‌تر، نیروی انسانی است که در اختیار داریم.

جلیلی متذکر شد: با برنامه باید یک ایران جهش را محقق کنیم. رئیس جمهور باید به طور کامل به برنامه خود اشراف داشته باشد و این چیزی نیست که به صورت سفارشی بگوییم کسی آن را بنویسد. شروع کار دولت چهاردهم همزمان است با آغاز کار برنامه هفتم توسعه و این هم یک فرصت است.

جلیلی با اشاره به اینکه دولت باید نقش آفرینی لازم را برای ایفای نقش آفرینی مردم داشته باشد، بیان کرد: در اقتصاد باید توجه کنیم که منابع و مصارف در توازن قرار گیرند. به طور مثال قیمت نفت در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است. لازم است که در کنار توسعه اقتصادی معیشت مردم مورد توجه باشد.

مردم کاهش ارزش پول ملی را حس می‌کنند

حسین‌زاده بحرینی کارشناسان میزگرد اقتصادی در ادامه گفت: یکی از مشکلات اقتصاد ایران که حتما رئیس‌جمهور آینده باید برای آن راهی بیاندیشد بحث ارزش پول ملی است. متاسفانه ارزش پول ملی ما به صورت مستمر کاهش پیدا کرده و نیازی به ارائه آمار نیست و همه مردم آن را حس کرده‌اند. 

وی ادامه داد: از طرفی ارزش پول ملی ما کم شده است و به موازات آن بازار ارز پیش‌بینی‌پذیری خود را از دست داده است.

حسین‌زاده بحرینی بیان کرد: در چند ماه اخیر در دولت شهید رئیسی بانک مرکزی تلاش‌های خوبی انجام داد تا بازار ارز پیش‌بینی‌پذیر شود و توفیقاتی هم کسب شد مثلا اتفاقات سیاسی در منطقه اتفاق افتاد، اما شوک ارزی نداشتیم.

کارشناس برنامه بیان کرد: در برنامه هفتم صراحتا از حفظ ارزش پول ملی صحبت شده است. جنابعالی خودتان در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید و بر سیاست‌ها را اشراف دارید.

وی اظهار کرد: همه می‌دانیم که هم باید ارزش پول ملی حفظ شود و هم بازار ارز پیش‌بینی‌پذیر شود. اصل بحث ما این است که چگونه باید به این هدف برسیم؟ آقای جلیلی به نظرم هر کدام از شما ۶ کاندیدا اگر رییس‌جمهور شود قطعا اولین پرونده‌ای که باز می‌کند این موضوع است. اگر جناب‌عالی رئیس جمهور شوید مشخصاً باید سیاست شما درباره ارز مشخص باشد.

دولت باید ارزآوری کند

جلیلی در پاسخ گفت: اگر از حفظ ارزش پول ملی صحبت می‌کنیم اولین لازمه آن این است که سازوکاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم. اگر بر پول ملی حاکمیت نداشته باشیم طبیعتا مباحث دیگر را نمی‌توانیم انجام دهیم و ارزش پول را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم. یکی از شرایط انضباط مالی همین حاکمیت ریال است.

وی افزود: ما باید در داخل کشور حتما یک ساز و کار جدی برای حکمرانی پول ملی داشته باشیم. مثلا سامانه‌ها باید تکمیل و منسجم شوند و شفافیت‌ها صورت بگیرند. ما چند سامانه داریم که باید کاربردی شوند و با هم یک اتصالی برقرار کنند تا بتوانیم در جهت حاکمیت ریال از آن بهره‌مند شویم. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: وقتی بودجه ناتراز باشد طبیعتا به ارزش پول ملی فشار می‌آید. در نتیجه نقدینگی غیرمنطقی و غیرموجه رشد می‌کند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم دولت که در تبریک به ریاست جمهوری آقای رییسی نیز به آن اشاره کردم ارزآوری است. معتقدم دولت باید برای ارزآوری یک برنامه جدی داشته باشد تا ارزش پول ملی حفظ شود.

جلیلی تصریح کرد: فروش نفت به تنهایی کافی نیست و یکی از مسائلی که من دنبال خواهم کرد این است که ارزآوری تبدیل به ماموریت برای تک‌تک دستگاه‌ها شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد:دانشگاه‌های ما چه نسبتی با برنامه هفتم دارند و چه ماموریتی برای آنها تعریف شده است؟ یکی از ظرفیت‌های ما نیروی تحصیل کرده و اساتید هستند. آیا ما نمی‌توانیم به دانشگاه برای ارزآوری ماموریت بدهیم؟ مثلاً دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ برتر دنیا است. لذا نمی‌شود کلی صحبت کرد و حتماً باید برنامه داشته باشیم.

وی افزود: دولت یک نقش تنظیم‌گری نیز دارد. برخی از کنش‌ها و واکنش‌های ارزی دارای مشکلات است. برخی از معاملات مجاز ما در بستر غیررسمی انجام می‌شود و این یک واقعیت است و باید شرایطی فراهم شود که این معامله‌ها در فضای رسمی انجام شود. 

جلیلی اظهار کرد: مادامی که سازوکار مشخص و رسمی نداشته باشیم حتی معاملات مجاز به صورت غیر رسمی انجام می‌شود. اگر قرار باشد حاکمیت ریال نداشته باشیم و معاملات رسمی در بستر غیررسمی انجام شود چگونه می‌خواهیم کشف قیمت کنیم؟

امید به حل شدن مشکلات وجود دارد؟

دانش جعفری کارشناس برنامه در ادامه گفت: استراتژی دولت شما استراتژی اختراع چرخ است یا از تجارب سایر کشورها استفاده می‌کنید؟ الگوی شما در اقتصاد شبیه کدام‌یک از دولت‌ها است؟

وی بیان کرد: سوال دوم هم این است که شما مجموعه‌ای تحت عنوان دولت سایه ایجا کردید. می‌خواستم بدانم این چه چیزی است و چه بودجه‌ای داشتید و کلا چی بود؟ سوال سوم هم این است که برنامه شما با سایر نامزدها چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟ 

کارشناس میزگرد اقتصادی افزود: سوال چهارم هم این است که شما سکان‌دار مذاکرات برجام بودید آیا از سازوکارهای اقتصادی هم می‌شود در مذاکرات استفاده کرد؟ به نظر شما اساسا مشکل ایران و آمریکا چیست؟ آیا امید به حل شدن مشکلات وجود دارد و بخش خصوصی می‌تواند رابطه ایجاد کند با آمریکا؟

دانش جعفری اظهار کرد: سوال آخر هم این است که شما همواره شعار مبارزه با مفاسد را می‌گویید. تعریف فساد اقتصادی از دیدگاه شما چیست و ریشه‌های آن را چه می‌بینید؟

دولت سایه گفتمانی است

جلیلی در پاسخ گفت:‌ در این مدت درباره دولت سایه بارها گفتم. حزب و تشکیلات نیست و گفتمانی است. یعنی هر کس در حد وسعی که دارد در جهت رشد کشور کمک کند. من در آن چند سال هر وقت سوال شده که چگونه به دولت سایه وصل شویم گفتم که ما یک گفتمان هستیم. هیچ دولتی هم فرق ندارد. چه دولت رفیق شما باشد و یا آن دولت رقیب شما باشد. ما این را در دولت آقای روحانی شروع کردیم و وظیفه خود می‌دانستیم که به آن دولت کمک کنیم و در بحث برجام قصد ما کمک به آن دولت بود.

وی اظهار کرد: در دولت آقای رییسی هم به همین منوال بود. تفاوت آن بود که ایشان از استقبال می‌کرد و ما کمک‌های زیادی به ایشان می‌کردیم و شهید رئیسی به سخنان ما در یک یا دو روز توجه می‌کرد و رسیدگی می‌کرد. اعتقاد دارم هر دانشگاه می‌تواند یک دولت سایه باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: تدبیر آن است که باید از تجارب دولت‌های دیگر جهان و یا دولت‌های قبلی خود استفاده کنیم. من همه برنامه‌های قبل و هم بعد انقلاب را خواندم و تحقیقات زیادی را در این موضوعات داشتم. از هر تجربه مثبتی باید استفاده کنیم. ما باید مسائل را حل کنیم. تجارب کشورهای دیگر هم همین است.

جلیلی بیان کرد: باید از تجربه‌های دیگران استفاده کرد. کنگره آمریکا تحقیقی را درباره اقتصاد چین داشته و نشان داده که چه میزان می‌توان پیشرفت داشت و ما باید از تجارب دیگر کشورها استفاده کنیم.

وی ادامه داد:‌ در مباحثی با برخی نامزدها هماهنگی‌هایی وجود دارد و ممکن اسن که اولویت‌های مختلفی داشته باشیم و یا از چه مسیری بخواهیم به هدف نهایی برسیم. کار مهم رییس‌جمهور این است که به موقع تصمیم بگیرد و دچار تردید و تحول نشود و تصمیم‌های متزلزل نداشته باشد. این تصمیمات را نباید عوض کرد و باید مسائل و راه‌حل‌ها را بشناسیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: درباره موضوع ایران و آمریکا باید بگویم که اوست شما را تحریم کرده است. یعنی نه‌تنها به شهروندان خود اجازه روابط تجاری نمی‌دهد بلکه سایر اقدامات خود را برای تحریم‌ها اجرایی کرده است. ما بحثمان این است در دنیایی که ۲۰۰ کشور وجود دارد ظرفیت خودمان را به جاهایی ببریم که مشکلات ایجاد نشود.

جلیلی گفت: سال ۹۲ رقیب ما این کار را کرد، اما اکنون تحریم‌ها بیشتر شد. برخی‌ها می‌گویند ترامپ آمد مشکل اینجاست نباید کشور را وابسته به یک رئیس‌جمهور در کشوری دیگر کنیم. رئیس‌جمهور باید بداند در چه نقطه‌ای است. امروز فرصت‌های کم نظیری داریم.

مسائل اقتصادی با دستور دادن عملیاتی است؟

آل اسحاق کارشناس برنامه در ادامه اظهار کرد: عدم توجه به تهدیدات مانع انجام کارهای بزرگ است. سوالی که ما همه می‌خواهیم بپرسیم این است که چگونه می‌خواهیم این بالقوه‌ها را به بالفعل برسانیم؟ مسائل اقتصادی با دستور دادن عملیاتی است؟ چرا برنامه‌های کلی ما عمل نمی‌شود؟

کارشناس میزگرد اقتصادی بیان کرد: سوال در این مورد است مجموعه‌ای که می‌خواهد اقدامات را عملی کند چه افرادی هستند؟ آیا تجربه عملیاتی دارند؟ آیا بین این‌ها هماهنگی است؟ سوال این است که طبق برآورد شما ما چه منابعی داریم؟ آیا ۸ درصد رشدی که از آن حرف می‌زنید عملی می‌شود با این شکل برنامه‌ریزی؟

آل اسحاق اظهار کرد: صحبت آخر این است آیا شما اجازه حسابرسی سیاست‌های خود را خواهید داد؟ چگونه می‌خواهید جبران مافات کنید. این حسابرسی سیاست‌ها به چه شکلی انجام می‌شود؟ مجموعه مدلی که دارید در برنامه وجود دارد؟ و افکار خود را در موضوع نفت چگونه عملی می‌کنید؟

از تهدید می‌توان استفاده کرد

جلیلی در پاسخ گفت: یادی کنم از شهید سلیمانی و اینکه گاه از تهدید می‌توان استفاده کرد و آنها را به فرصت تیدیل کرد. ضعف را با قدرت می‌توان برطرف کرد و تهدید را با استفاده از فرصت‌ها می‌توان از بین برد.

وی تصریح کرد: شناخت و اشراف به فرصت‌ها می‌تواند تهدیدات را برطرف کند. من قبلا هم عرض کردم برای بافت یک قالی هم باید برنامه داشته باشید و با حرف‌های کلی نمی‌شود کاری کرد. باید معلوم شود که از کجا به کجا می‌خواهید برسید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: من تاکید دارم که برای موفقیت در اقتصاد نمی‌شود هر بخش برای خودش کاری جدا انجام دهد و رئیس‌جمهور باید به تیم و دولتش اشراف کامل داشته باشد. رئیس جمهور نباید بگذارد این‌ها جدا کار کنند. در این سازوکارها اگر ایرادی هم وجود دارد باید در جهت اصلاحش کاری کنیم. در دولت ۵۲ شورای قانونی وجود داشت که بعدا به ۶۴ شورا تبدیل شد که هر یک هم تصمیمات جداگانه‌ای برای خودش می‌گیرد در حالی که باید یکی می‌شدند.

جلیلی گفت: من در اراک در هپکو بودم که واگذار شده بود. هپکو که در سال ۸۶ حدود ۱۸۰۰ ماشین می‌ساخته در دهه نود به ۸ یا به صفر رسیده بود، زیرا فردی که به آن واگذار شده بود اهلیت نداشت. بسیاری از افرادی که به آنها جایی سپرده می‌شود اهلیت ندارند. ارزیابی این افراد کجا انجام می‌شود لذا کار رئیس‌جمهور همین باید باشد.

وی افزود: یکی از بحث‌های من همین است که نباید سر چهار سال در این زمینه بحث شود برای همین کارگروه دولت سایه مهم است. من اینجا ایرادی به برخی از دوستان دارم. وقتی ما درباره یک هدف صحبت می‌کنیم مولفه‌های مختلفی در آن نقش دارند. برای افزایش بهره‌وری یک بخشش فناوری و یک بخشش مدیریت است. یکی هم نیروی انسانی است که از فرصت‌های خوب کشور ماست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ما موضوعی تحت عنوان هوش مصنوعی داریم. برخی از فناوری‌ها به گونه‌ای است که ۴۰ سال عقب می‌افتند و اگر به آن توجه کنید یک دفعه جلو می‌افتید. یکی از طرح‌های جدی ما این است.

وی اظهار کرد: از ابتدای انقلاب مدیران بانک‌ها یک عده محدود بودند. ما برای این موضوع تربیت هیات مدیره بانک‌ها را مدنظر قرار دادیم. ما باید بر منابع داخلی و خارجی کار کنیم. خیلی از کشورها آماده هستند برای سرمایه‌گذاری که ما باید برای این‌ها برنامه داشته باشیم. منابع مردمی و منابع داخلی ما از اهمیت بسزایی برخوردار است. در سیستان و بلوچستان در سال ۹۶ حدود ۱۸۰ میلیارد تومان از مردم این استان کلاهبرداری شده بود و این یعنی اگر ما برنامه داشته باشیم می‌توانیم چنین سرمایه‌هایی را به میدان بیاوریم.

جلیلی تاکید کرد: ساخت پترو پالایشگاه‌ها اهمیت بسزایی دارد و ما این موضوع را به مجلس‌های قبل داده بودیم. ما به‌جای اینکه نفت را ۸۰ میلیارد دلار بفروشیم چند برابر می‌توانیم با استفاده از فرآورده‌ها به دست بیاوریم. پالایشگاه ستاره خلیج فارس از همین دست بود.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا