سرور مجازی
اقتصادی

اعلام مواضع اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات/وعده قاضی‌زاده درباره حقوق و یارانه چیست؟

اعلام مواضع اقتصادی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات/وعده قاضی‌زاده درباره حقوق و یارانه چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امیرحسین قاضی زاده هاشمی، کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی «میزگرد اقتصادی»، اظهار کرد: سیاستگذاران ما با عواملی همچون دادن یارانه، قیمت، گذاری سنتی، ارز تریجیحی و… سعی در کنترل بازار دارند.

وی افزود: متاسفانه یارانه‌ها جوابگوی خرج مردم نبود. از سوی دیگر ارز ترجیجی نیز منجر به فساد در کشور شد. یارانه انرژی نیز باعث افزایش شدت انرژی، هدررفت بالا و قاچاق انرژی در کشور شد. اقدامات دولت‌ها برای مقابله با ناترازی انرژی فقط سطحی از جبران انرژی را انجام داد و انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در آن کاهش داد.

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مهار تورم، ایجاد اشتغال و ریشه کنی فقر مطلق سه اولویت اقتصادی دولت آینده بنده خواهد بود.

جاماندگی حقوق و دستمزد را شاهدیم

قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: آنچه در خانواده‌ها و مردم بر ما گذشته، این است که ذره ذره قدرت خرید خانواده‌ها کاهش یافته و حقوق کارمندان و کارگران به وسط ماه هم نمی‌رسد.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها را به دلیل تورم داشته و جاماندگی حقوق و دستمزد نیروی کار را شاهد بوده‌ایم.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: متاسفانه در دهه ۹۰ رشد اقتصادی ما منفی یا نزدیک به صفر بوده است. این رشد اقتصادی به دلیل نرخ پایین سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده است. بخش خصوصی با موانع زیادی روبرو بوده است و انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری را نداشته است.

وی افزود: سیاستمداران ما برای حل این موضوع راهکارهای مختلفی را انجام می‌دادند که اولین آن پرداخت یارانه بوده است یا اختصاص ارز ترجیحی بوده است. با سبد کالا حمایت می‌کردند، قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داشتند و یا قیمت گذاری دولتی داشتیم.

ارزش یارانه‌ها در حال کاهش است

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: هزینه‌های دولت برای ناترازی‌هایی که دارد افزایش پیدا کرده بود. بخش خصوصی انگیزه لازم را برای حضور در سرمایه‌گذاری نداشته و بخش خارجی هم تمایل به حضور در کشور نداشته است. در این مدت یا قیمت‌ها را باید ثابت نگه می‌داشتیم و یا با قیمت‌گذاری دولتی مه داشتیم یارانه می‌دادیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ارزش یارانه‌ها اکنون کاهش پیدا کرده به دلیل آن که به صورت فزاینده بوده و باعث کسری بودجه شده است.

وی اظهار کرد: افزایش شدید نیاز ارزی کشور یکی از مشکلات ما بوده است. عملکرد ما همیشه در بخش کشاوری و کالاهای اساسی بیش از تخصیص ارز بوده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ثابت نگه‌داشتن قیمت انرژی باعث به صرفه نبودن سرمایه‌گذاری در این بخش شده است همچنین در حوزه انرژی مشکلاتی به وجود آورده و نتیجه آن ناترازی است که اکنون داریم و ممکن است که قابل جبران نباشد.

۳ هدف دولت مردم و خانواده

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دولتی هم باعث شد سودآوری فعالیت‌ها جذابیت‌های خود را از دست دهد، اما دولت مردم و خانواده چه می‌خواهد انجام دهد. وقتی از دولت مردم و خانواده می‌گوییم یعنی هدف ما خانواده است. ما ۳ هدف داریم مهار تورم، ایجاد رشد اقتصادی که باید به میانگین ۸ درصد برسیم و رفع فقر مطلق.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ۴ برنامه داریم اولین اصلاح سیاست‌های ارزی و تجاری است. اکنون برای تولیدکننده ما واردات قطعه و مونتاژ بهتر است تا قطعه را بسازد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقدام بعدی ما رفع ناترازی بانکی است و برای این کار باید از مداخله اشخاص در امور بانکی جلوگیری کنیم و این کار را در بانک دی و در بنیاد شهید انجام دادیم.

وی تاکید کرد: بانک‌ها باید طبقه‌بندی شوند. باید اقتدار بانک مرکزی را باید ایجاد کنیم و دیون دولت را باید به بانک‌ها پرداخت کنیم. اصلاح ساختار بودجه هم از دیگر اقدامات ما است. همچنین تعهدات و بدهی‌های دولت را باید قاعده‌مند کنیم همچنین تحقق بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد است که این اقدام را نیز در بنیاد شهید به بهترین شکل انجام دادیم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: : راهکار ما سپردن امور اقتصادی به مردم  و هدف ما تامین نیازهای معیشتی مردم است.

سال‌هاست نرخ سود را سرکوب کردیم

فرشاد حیدری، مشاور قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه گفت: همه ما می‌دانیم تورم پدیده اقتصادی است که عواطف و اخلاق مردم را مورد توجه قرار می‌دهد و باید به آن توجه کنیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند که با کاهش هزینه‌های دولت می‌توان این را درست کرد.

وی افزود: موضوع دوم بحث سیاست‌های پولی است. در این زمینه است که سال‌های نرخ سود را در بانک‌ها سرکوب کردیم. حتما این موضوع رانت و فساد ایجاد می‌کند و باید بین منافع سپرده‌گذاران و تسهیل‌دهندگان رابطه درستی به وجود آید. نظام مدیریت بانک‌ها بهینه نیست. دخالت اشخاص غیرمسئول در بانک‌ها از دیگر مشکلات ما است. در کشور ما این اتفاق آن قدر عادی است که کاملا عیان است.

حیدری اظهار کرد: مطلب بعدی پایین بودن بهره‌وری در کشور است. در این بخش اقتصاد ما نابهره‌ور است و با استفاده از روش‌های روز می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم.

نظام بانکی نیازمند تصمیم عاجل است

ایمان زنگنه، دیگر مشاور قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: خواستگاه تورم و چیستی و چرایی آن را باید بدانیم. بعضی اوقات راهکارهایی را می‌شنویم که چندان درست و صحیح نیست. راه‌حل‌های علمی در دنیا مشخص است. در خیلی از کشورهای دنیا می‌بینیم که آن‌ها نیز دچار عارضه تورم هستند، اما آن‌ها حل کردند و ما نتوانستیم. ما باید درباره موضوع نظام بانکی تصمیمی عاجل بگیریم.

وی ادامه داد: هر جایی که می‌بینیم ضرورت دارد مشکلی را حل کنیم راه‌حل‌های پولی به میدان می‌آید. ما اگر اجازه دهیم بانک‌دارها تصمیم بگیرند بهترین تصمیم را می‌گیرند. مشکل از جایی شروع می‌شود که با مداخلات بی‌جا این نظام را مشکل‌دار می‌کنیم.

ناترازی از مشکلات ما است

یحیی آل اسحاق، کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: حکمرانی تنها مردم و خانواده نیست. برای اقتصاد لیستی از چالش‌ها را فرمودید و در مقابل هم راهکارهای کلی را فرمودید. سوال این است با این دو عنوان مردم و خانواده بگویید ۵ چالش اصلی در ذهن شخص شما و اولویت‌هایتان چیست؟ راهکارها چیست و منابع این اهداف چیست و آیا به موضوعات مربوط به این چالش‌ها چه خارجی و چه داخلی توجه کردید؟

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ گفت: دو سطح بحث داریم اولی سطح کلان است. همه مسائل کشور که اولویت نیست. ما اگر به نرخ تورمی زیر ۵ درصد می‌رسیدیم اکنون موضوع ما نبود. ما می‌توانیم در سطح خرد نگاه کنیم و سطح خرد یعنی نگاه به خانواده.

وی ادامه داد: آیا جوانان ما به راحتی می‌توانند ازدواج کنند لذا سازوکارهای مربوط به خانواده می‌شود اولویت‌های ما؛ شکاف هزینه و درآمد در خانواده‌ها در حال افزایش است. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت وظیفه دارد کاری کند که مسیر بزرگ ثبات پیدا کند تا در این مسیر حرکت کنیم. بهبود فضای کسب و کار را باید به بهترین شکل عملی کنیم؛ بحث ناترازی‌ها نیز از مشکلات دیگر ما است. باید راهکار اساسی عرضه می‌کنیم و باید جلب اعتماد کنیم و آن‌ها را میدان بیاوریم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: توسعه تجارت خارجی کار دولت‌ها نیست و کار بازرگانان و تولیدکنندگان است. 

وظیفه دولت در اقتصاد چیست؟

دانش جعفری کارشناس برنامه در ادامه گفت: الگوی پیشرفتی که شما در دولت خانواده مطرح می‌کنید عناصر آن چیست و شبیه کدام یک از دولت‌های قبلی ما است؟ یا اینکه شبیه کدام یکی از کشورهای در حال توسعه است؟ همچنین نظر شما درباره پوپولیسم چیست؟ وام ازدواج را ترجیح می‌دهید یا وام سرمایه در گردش را؟

وی عنوان کرد: شما یکی از متخصصان بخش سلامت هستید با توجه به هزینه‌بر بودن این بخش لذا برای مدیریت بهینه این بخش چه برنامه‌ای دارید؟ طرح سلامت را قبول دارید یا اینکه طرح دیگری را دنبال می‌کنید؟

دانش‌جعفری تصریح کرد: اگر بخواهید دولت مردم را تشریح کنید به نظرتان وظیفه دولت در اقتصاد چیست؟ آیا خصوصی‌سازی را قبول دارید؟ نظر شما درباره بنگاه‌های شبه‌دولتی که از قوانین بخش خصوصی استفاده می‌کنند، اما دولتی هستند چیست؟ طرح شما برای مخارج بالای دولت چیست؟

هر کجا دولت کم آورد مردم را به میدان بیاورد

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه گفت: مردمی‌سازی به این معنا نیست که هر کجا دولت کم آورد مردم را به میدان بیاورد. دولت باید خلاء نبود مردم را جایی که آنها نمی‌توانند باشند به صورت موقت تامین کند.  در سیاست گذاری و نظارت نیز حتی باید امور را به مردم واگذار کنیم. اگر خانواده را واحد بنیادین جامعه بدانیم باید کاری کنیم که عناصری که در جامعه قرار می‌گیرند در یک محیط کاملاً امنی نیازهای یکدیگر را تامین کنند.

وی افزود: وقتی دولت روابط را دست‌کاری نکند سرمایه‌گذاری مردمی اتفاق می‌افتد. چرا بازار سرمایه موفق به تجهیز سرمایه نمی‌شود چرا ما وقتی وام ارزان‌قیمت پرداخت می‌کنیم تجهیز پول در بازار سرمایه به مشکل می‌خورد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما در طرح خودمان معتقدیم که هر خانواده جوان ایرانی یک بسته حمایتی پیش ما دارد. ما این اجازه را به افراد می‌دهیم که کالا را از محل اعتبار تخصیص یافته برای جهیزیه خود تهیه کند و این منابع با سازوکارهای متفاوت تامین خواهد شد. این منابع را بانک مرکزی پیش‌بینی خواهد کرد و هر خانوار سهمی خواهد داشت. ما اشتغال را با این طرح به ازدواج گره زده‌ایم و به هر دوی آن دست خواهیم یافت. 

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: یکی از عناوینی که مقام معظم رهبری به دولت شهید رئیسی داد این بود که این دولت فردا را فدای امروز نمی‌کند. دولت‌های گذشته پر از نسخه‌های کوتاه‌مدت هستند چرا که می‌خواستند سریعاً رضایت جلب کنند. هنر دولتمردان این است که با زبان ساده مشکلات را بیان کنند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال توسعه بخش عمومی اقتصاد هستیم که به معنای بخش تعاونی گسترده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ایراد سهام عدالت این است که مدیریت آن دست دولت ماند در حالی که باید به ذی‌نفعان سپرده می‌شد. ما معتقدیم که حمایت فقط پرداخت یارانه نیست و باید خانواده‌ها را ثروتمند کنیم، اما برخی خانواده‌ها لاجرم باید مورد حمایت قرار گیرند.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: اینکه ما بخش خصوصی را غلط واگذار کردیم و قانون را رعایت نکردیم مشکل من دولتمرد بوده است. 

وی افزود: ما سه چهار دوره توسعه بخش خصوصی در ایران داشته‌ایم. هر وقت دولت‌ها ثروتمند می‌شدند بخش خصوصی را کنار می‌زدند که هم در دوران رضاخان و هم محمدرضا شاه این اتفاق افتاده است. متاسفانه بعد از انقلاب نیز این اتفاق افتاده است و ما تا نتوانیم مردمی‌سازی را درست انجام دهیم رشد اقتصادی که به دنبال آن هستیم محقق نمی‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وقتی درباره ارتقای معیشت صحبت می‌کنیم مسیر آن رشد اقتصاد است و بازتوزیع آن به صورت عادلانه بین مردم جامعه است.

در بیمه سلامت گفتیم که حق بیمه نمی‌گیریم، اما شما را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم

حسین‌زاده بحرینی، کارشناس میزگرد اقتصادی نیز اظهار کرد: قرار است دولت شما دولت خانواده باشد. اگر دولتی به این شعار مزین باشد باید تفاوتی با دولت‌های دیگر داشته باشد. خانواری که در دولت خانواده زندگی می‌کند باید احساس امنیت داشته باشد.

وی افزود: خانواده‌ها را بیماری، بیکاری، حوادث و پیری نگران می‌کند. حداقل ۷ میلیون خانوار ایرانی فاقد بیمه هستند و اگر سرپرست آنها فوت کند اعضای آن خانواده با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

این کارشناس برنامه اظهار کرد: بخشی از سرپرستان خانوار اصلا شرایط بیمه شدن ندارند، چون کسی که بیمه می‌شود کارفرمایی دارد که هزینه بیمه را می‌پردازد. بسیاری از کارگران ساختمانی هنوز بیمه نیستند. سوال من این است دولت جنابعالی برای اینکه معضل بیمه مردم و شرکت‌های بیمه‌گر را حل کند چه برنامه‌ای دارد؟

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ گفت: راهکارها وجود دارد و مشکل این است که ما قوانین را رعایت نمی‌کنیم تا مشکلات حل شود. ما باید بیمه‌های حمایتی نیز داشته باشیم و جای دستگاه‌های حمایتی را بگیریم تا یکپارچگی صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: ما در بیمه سلامت گفتیم که حق بیمه نمی‌گیریم، اما شما را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهیم.

صنعت خودروسازی برای همه ایرانیان تورم ایجاد کرده است

آل اسحاق در ادامه برنامه اظهار کرد: ذهن من بر روی الزامات طرح‌هاست که از کجا تامین می‌شود. درباره موارد گاز و بنزین الان به مشکل خوردیم و کارمان به جایی رسیده است که زمستان‌ها در تامین گاز مشکل داریم و در تابستان هم درباره برق مشکل داریم. یک دیدگاه دیگر این این است که چرا با این منابع سرمایه‌گذاری نمی‌کنید؟ 

قاضی زاده هاشمی در پاسخ گفت: اینکه شما غیرمطمئن باشید به اینکه الزامات موضوع چگونه پیگیری می‌شود به عزم دولت بستگی دارد. سالانه بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار منابع وارد می‌کنیم. ما مردم را باید شریک کنیم با اعطای کارت اعتبار انرژی که خود این باعث افزایش صادارت حامل‌های انرژی خواهد شد. دولت باید هنر داشته باشد که از منابع در اختیار خود استفاده اهرمی کند.

وی ادامه داد: وقتی منابع داخلی تجهیز شود سرمایه‌گذاری خارجی هم همراه ما خواهد شد. باید با شرکای خود بازی برد برد تعریف کنیم. دیپلماسی ما باید بتواند زنجیره‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: دولت جمهوری آذربایجان زمانی در دولت آقای روحانی پیشنهاد داده بود که بیایید سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم. ما باید وارد این مسائل شویم. ما باید بازار را از ۸۰ میلیون نفر به ۷۰۰ میلیون نفر تبدیل کنیم و باید در تجهیزات، خودرو و… سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم. باید بازار توسعه یابد. ما با بازی که در تعرفه ایجاد کرده‌ایم تولید را بیمار کرده‌ایم.

وی افزود: صنعت خودروسازی ما برای همه ایرانیان تورم ایجاد کرده است. همین خودروهای ما زمانی با کیفیت بود، اما زمانی که ما بالا سرش ایستادیم کیفیتش افت پیدا کرد.

رئیس جمهور باید بتواند امن‌سازی را انجام دهد 

دانش جعفری کارشناس: شما گفتید این بنگاه‌هایی که پس گرفته شد قانونی نبود؟ قاضی زاده: مثلا هفت تپه یا هپکو که بحران کارگری ایجاد کرد الزامات قانونی طی نشده بود. باید اطمینان دهیم به کسی که به او واگذار می‌کنیم، اما باید ناظر قوی داشته باشیم که تعهدات قانونی اش اجرا شود. باید واگذاری‌ها از طریق بورس انجام شود.

دانش جعفری در ادامه میزدگرد اظهار کرد: در حوزه انتخابیه شما یعنی مشهد کار بزرگ اقتصادی به نام پدیده مشهد انجام شد و این مجموعه را متوقف کردند و سرمایه‌گذاران را به خاک سیاه نشاندند.

قاضی‌زاده در پاسخ گفت: این کار دولت نبود و من در مقام قوه قضائیه نباید پاسخگو باشم. دولت دفاع کرد البته من مدافع آن دولت نیستم، اما استاندار وقت دفاع کرد و نمایندگان هم دفاع کردند. ما خیلی با این‌گونه مداخلات موافق نیستیم. رئیس جمهور باید بتواند امن‌سازی را انجام دهد و نباید به راحتی بتوان کارآفرین را گرفت البته باید برخی از قوانین اصلاح شود.

اصلاح ناترازی بودجه، بانک‌ها و انرژی

حسین‌زاده بحرینی کارشناس میزدگرد اقتصادی در ادامه برنامه اظهار کرد: من از ترکیب مشاوران شما یک برداشتی دارم. آقای حیدری قبلا معاون نظارتی بانک مرکزی بودند و آقای زنگنه هم اصلاح نظام بانکی را مدنظر داشتند، اما اصلاح نظام بانکی چند وجه دارد باید قوانین بانکی اصلاح شود. جا دارد برای این موضوع یاد شهید رئیسی را گرامی دارم. قانون بانک مرکزی رابطه بانک‌ها با حاکمیت را تنظیم می‌کند. قانون بانکداری رابطه مردم با بانک‌ها را تنظیم می‌کند که مردم بسیار از بانک‌ها گلایه دارند. اگر مسئول دولت باشید به اندازه زمانی که در مجلس بودید باز هم اهتمام دارید یا به اصلاح قوانین بانکی؟

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ گفت: همین قانون فعلی هم درست انجام نمی‌شود. عقود مندرج در نظام بانک‌داری که نیاز به اصلاح دارد هم درست انجام نمی‌شود و مجبور به نوعی اغماض در برخورد با بانک‌ها شده‌ایم. دیدید که در ماجرای بانک آینده چه ماجرایی ایجاد شد. اگر بانکی قرار شد منحل شود باید منحل شود. 

وی تاکید کرد: بنده ۳ ناترازی را اصلاح می‎کنم بودجه، بانک‌ها و انرژی، زیرا این سه زمینه‌ساز سایر ناترازی‌ها شدند، اما باید با تدبیر این اقدام انجام شود. اگر این موضوعات حل نشود سایر موضوعات حل نخواهد شد.

حیدری مشاور قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه بیان کرد: می‌دانید که یکی از عوامل موثر در پیشرفت کشور ما نظام بانکی ماست، اما نظام بانکی دارای سلامت و ثبات مالی درباره بانک‌های ما جا دارد بحث‌های زیادی برای آن صورت بگیرد. نظام بانکی ما باید پاسخگوی مردم باشد. اینکه یک نسخه از قرارداد بانک‌ها به مردم داده نمی‌شود جای بحث دارد. اعتبارات بانک‌ها باید به سمت تولید کالا و خدمات برود. مردم وجوه خود را به قرض یا وکالت به بانک‌ها می‌دهند که بانک‌ها باید امانت‌دار باشند.

موضوع بعدی دسترسی آسان مردم به تسهیلات است. مردم راضی نیستند. نظام بانکداری ما شفاف نیست توسعه نظام بانکداری قرض الحسنه باید مدنظر قرار بگیرد و گسترش یابد. اساسا ضمانت برای برخی از قشرها ناپسند است مثلا معلمان و کارمندان و کارگری باید وقتی به بانک مراجعه میکنند کسی رویش نشود از آنها ضمانت بگیرد. 

زنگنه مشاور قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه بیان کرد: قانون بانک‌داری شهید رئیسی حاکی از اهتمام به صحبت‌هایی است که الان آقای قاضی‌زاده به آن اشاره کرد. باید چتر مالیات گسترده شود. تعارض منافع در بورس باید حل شود. بورس نیاز به تزریق منابع ندارد بلکه نیاز به سیاست‌های شفاف اعلامی دارد.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه گفت: من به دو موضوع مهم اشاره کنم یکی حقوق و دستمزد که بسیار جدی است. باید اقتصاد فعال شود، اما حداقل حقوق و دسمتزد باید به گونه‌ای تبدیل شود که زندگی جریان یابد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: باید هزینه‌های خانوار جبران شود. مساله مسکن باید حل شود. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد و در گام اول برای کم کردن هزینه زمین جلو رفتیم. در کشور مشکل تامین زمین نداریم و بیشتر از این هم می‌توان توسعه داد.

وی گفت: بسیاری از زمین‌ها احتکار شده است که باید دولت برایش کاربری بگذارد. تا جایی که مردم بتوانند زمین را رایگان دریافت کنند. من به‌عنوان ادامه‌دهنده راه شهید رئیسی این ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خانه را به اتمام می‌رسانیم و در موعد مقرر تحویل مردم خواهد شد.

۲۲۳۲۲۵

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا