سرور مجازی
اقتصادی

چرا قیمت شکر ۵۱ درصد افزایش پیدا کرد؟

چرا قیمت شکر ۵۱ درصد افزایش پیدا کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،شکر یکی از اقلام خوراکی مهم در سفره ایرانیان محسوب می‌شود. افزایش قیمت این محصول در بازار، بر ریزش تقاضای شکر از سوی مصرف‌کنندگان و کارخانه‌ها تاثیرگذار است.

به گزارش تجارت‌نیوز،در سال 1402، قیمت شکر در دو مقطع مختلف افزایش و کاهش پیدا کرد. در خرداد 1402 احتکار شکر از سوی برخی تاجران به عاملی برای افزایش قیمت شکر و تبدیل این محصول به کالای تجملی تبدیل شد.

در حالی که در آبان 1402، نرخ‌ها کاهش پیدا کرد و علت کاهش قیمت شکر، توزیع کافی این محصول در بازار بود و در این دوره بازار شکر به ثبات رسید.

اما امروز خبری منتشر شده که نشان می‌دهد قیمت شکر نسبت به آبان‌ سال گذشته‌ 51 درصد افزایش پیدا کرده است.

اخیراً خبری مبنی بر افزایش قیمت شکر منتشر شده است. بر اساس این خبر، شکر سفید درِ کارخانه به همراه 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 38 هزار و 500 تومان و شکری که به دست مصرف‌کننده می‌رسد، 42 هزار و 500 تومان قیمت‌گذاری شده است.

بنابراین قیمت شکر درِ کارخانه 30 درصد و قیمت شکری که به دست مصرف‌کننده می‌رسد نسبت به سال گذشته 51 درصد افزایش یافته است.

مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی جهاد کشاورزی، علت این افزایش قیمت را افزایش 40 درصدی قیمت چغندرقند و حذف ارز ترجیحی عنوان کرده است که می‌تواند بر بازار این محصول در مدت‌زمان معین تاثیر بگذارد.

این در حالی است که در آبان سال گذشته، بازار شکر وضعیت متفاوتی نسبت به امروز داشت؛ چراکه در این دوره نرخ‌ها کاهش یافته بود. قیمت شکر به ازای هر کیلو، برای خرده‌فروشان و سوپرمارکت‌ها 26 هزار و 800 تومان و برای مصرف‌کنندگان 28 هزار و 500 تومان بود. حتی شکر پایین‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسید.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، در گفت‌وگو با تسنیم به کاهش قیمت شکر اشاره کرد و علت این کاهش قیمت را توزیع کافی این محصول در فروشگاه‌ها دانست. چون در این دوره شکر به اندازه قابل توجهی در انبارها وجود داشت و این محصول به اندازه نیاز مصرف‌کننده و حتی بیشتر، در بازار توزیع شده بود.

افزایش قیمت شکر می‌تواند بر زندگی مردم و مشاغل اثر بگذارد. چراکه این افزایش قیمت می‌تواند تبعاتی نظیر افزایش هزینه‌های تولید برای تولیدکنندگان شکر و صنایع مرتبط، کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان به دلیل افزایش قیمت محصولات شکردار همچون شیرینی و کاهش توان خرید مصرف‌کنندگان داشته باشد. باید تلاش شود قیمت این محصول در بازار به ثبات کافی برسد.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا