سرور مجازی
اقتصادی

روزنامه دولت علیه خودروسازان دولتی: سایپا و ایران خودرو ماشین احتکار می کنند،تولید را هم کاهش داده اند

روزنامه دولت علیه خودروسازان دولتی: سایپا و ایران خودرو ماشین احتکار می کنند،تولید را هم کاهش داده اند

گروه خودروسازی سایپا هم چنین اقدامی انجام داده است، فقط در یک فقره (پارکینگ اتحاد) 2 هزار دستگاه خودرو در حال خاک خوردن بود که این خودروها هم تأییدیه استاندارد داشت و هم اینکه هیچ نقص قطعه‏ای نداشت. ممانعت از عرضه خودرو توسط ایران‏خودرو و سایپا باعث شد که طی یک هفته گذشته قیمت انواع خودروها در بازار گران شود؛ خوشبختانه با ورود بموقع دستگاه‏های نظارتی، خودروسازان مجبور شدند نسبت به عرضه خودروهای احتکار‏شده اقدام کنند. به همین جهت می‏بینیم که از روز شنبه، قیمت خودروها در بازار کاهشی شده است. اما شنیده‏ها حکایت از آن دارد که با مشخص شدن احتکار خودروسازان، ایران‏خودرو و سایپا به دنبال پارکینگ‏هایی هستند که دستگاه‏های نظارتی، دسترسی راحتی به آن نداشته باشند.

موضوع مهم دیگری که منابع آگاه به روزنامه ایران اعلام کردند، کاهش تولید خودرو توسط خودروسازان است. از آنجا که احتکار خودرو نتوانست (با هدف تحت فشار قرار دادن شورای رقابت برای موافقت با افزایش قیمت) خودروسازان را به افزایش قیمت برساند، خودروسازان به سمت کاهش تولید رفتند تا به این وسیله با کاهش عرضه خودرو، بازار دچار به‏هم ریختگی شود و در نهایت خودروسازان از آب گل‏آلود ماهی بگیرند.
بر این اساس باید گفت، احتکار هماهنگ خودروسازان در حالی اتفاق که شورای رقابت با درخواست افزایش قیمت محصولات خودروسازان و مونتاژکاران مخالفت کرده است.
روزنامه ایران، طی دو هفته گذشته در مورد احتکار خودرو توسط سایپا، گزارش‏های متعددی نوشت. در آن گزارش‏ها و به استناد کدال مشخص شد که سایپا، بخشی از محصولات تولید شده را به مردم تحویل نداده است. تصاویر ماهواره‏ای هم نشان داد که در پارکینگ‏های کفش ملی و اتکا، سایپا محصولات خود را احتکار کرده است. وقتی این موضوع مشخص شد، سایپا اعلام کرد که این خودروها منتظر تأیید استاندارد و شماره‏گذاری است، اما سازمان استاندارد و راهور، ادعای سایپا را رد کردند.
بررسی میزان تولید و فروش ایران خودرو طی یک‏ماهه شهریور سال‏جاری و سال مالی تا 31 شهریورماه، نشان می‏دهد که محصولات تولیدی به متقاضیان و ثبت‏نام‏ کنندگان عرضه نشده است.

مدیران ایران ‏خودرو و سایپا وعده ‏های خود را فراموش کرده‏ اند
زمانی که مدیران ایران‏خودرو و سایپا منصوب شدند، تأکیدشان این بود که برای نزدیک شدن قیمت کارخانه و بازار و کاهش التهاب بازار، برنامه دارند و می‏خواهند در تولید رکورد بزنند. اما گویا این صحبت‏ها در ماه‏های اول فعالیت است و بعد از آن مدیران خودروسازی فراموش می‏کنند که چه مسئولیتی دارند. مدیران خودروسازی به جای افزایش تولید و ارتقای کیفیت محصولات خود به سمت ساخت‏و‏ساز، تسهیل شرایط برای حضور شرکت‏های خصوصی در مجموعه‏های خود و…. می‏روند.

بد نیست مدیرعامل سایپا و ایران‏ خودرو یکبار دیگر پرونده کاری خود را بررسی کنند و همچنین به جای ارسال جوابیه و توجیه عملکرد، برای افزایش تولید خودرو برنامه ‏ریزی کنند و مانع از عرضه خودرو به مردم نشوند. به‏خصوص اینکه سال‏جاری از سوی مقام معظم رهبری، سال مهار تورم و رشد تولید، نامگذاری شده است.

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا