سرور مجازی
اخبار آی تیتکنولوژیفناوری

جایگزینی برای بایننس

بهترین صرافی ارز دیجیتال در بازارهای کریپتوکارنسی همواره لقبی بوده که صرافی بایننس به خود اختصاص داده و طرفداران و مشتریان زیادی را نیز چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور بواسطه ی امکانات ویژه ی خود دست و پا کرده است. حال با توجه به الزام به احراز هویت کردن این صرافی برای کاربرانش و مشکلات عدیده ی کاربران ایرانی به بررسی دقیق تر این صرافی جهت جایگزین کردن آن می پردازیم.

بایننس چیست؟

بایننس (Binance) یک صرافی آنلاین مخصوص ارزهای دیجیتال و یکی از محبوب‌ترین و در عین حال شناخته شده‌ترین صرافی هاست. کلمه «Binance» (بایننس) از ترکیب دو کلمه «Binary» (به معنای دودویی) و «Finance» (به معنای مالی) ساخته شده است. این کلمه امروزه با دو مفهوم به کار می‌رود که عبارتند از:

  • صرافی بایننس (Binance Exchange) که یکی از صرافی‌های رمزارز پیشرو در جهان است.
  • رمزارز ارائه شده توسط بایننس با نام بایننس کوین (Binance Coin)

در سال ۲۰۱۷ ، چانگ پنگ ژائو (Chang Peng Zhao) یک شرکت چینی با نام بیجی تکنولوژی (Beijie Technology) را تاسیس کرد. بیجی یک هلدینگ است که توسط آن صرافی بایننس مدیریت می شود. دفتر اصلی این شرکت در شهر هنگ‌کنگ است. ژائو همراه با تیم بایننس، تلاش‌های زیادی را برای تسریع رشد پلتفرم بایننس انجام داده‌اند تا این صرافی به یکی از موفق‌ترین و محبوبترین صرافی‌ها در جهان تبدیل شود.

پیش فروش اولیه‌ رمز ارز بایننس یا همان (ICO) بایننس در جولای ۲۰۱۷ آغاز شد که طی ۱۳ روز تمام ۱۰۰ میلیون توکن به فروش رفت و در مجموع رقمی معادل ۱۵ میلیون دلار جمع‌آوری شد. این صرافی که کار خود را از چین آغاز کرده بود، در پی ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال و قوانین سخت گیرانه ی حوزه رمزارزها در این کشور، سرورها و تشکیلات خود را به ژاپن منتقل کرد و در مارچ ۲۰۱۸، این شرکت گسترش دفاتر خود در تایوان را نیز ادامه داد. در نهایت و در آوریل ۲۰۱۸، این صرافی اعلام کرد که با سخت‌گیری های دولت‌های چین و ژاپن تصمیم گرفته که مقر اصلی خود را به کشور مالت منتقل کند.

مشکلات کاربران ایرانی در بایننس

در حال حاضر صرافی بایننس اوضاع عجیبی را پشت سر می گذارد و با اتهام هایی در خصوص دستکاری بازار مواجه است. همچنین شکایت هایی که از هر سمت و سو به این صرافی نازل می شود باعث شده تا روزهای خوبی نداشته باشد و میتوان گفت که این ماجرای احراز هویت ها که بلای جان کاربران ایرانی شده نیز از همین شکایات نشات می گیرند.

فشارهای زیادی توسط قانون گذاران دولتها برای احراز هویت در صرافی ها و محدودیت ها آنها همواره اعمال می شده که بالاخره این فشارها جواب داده و بایننس در راستای تبعیت از این قوانین ابتدا باید مجوز فعالیت در برخی کشورها را دریافت کند. همین دلایل باعث شد تا قدم های آغازین بایننس برای مبارزه با تروریسم مالی و پولشویی آغاز شود. این صرافی در ادامه سقف برداشت روزانه حسابهای بدون احراز هویت خود را از ۲ بیت کوین (که مبلغ نسبتاً زیادی می شد) به مبلغ ۰.۰۶ کاهش داد و این کاهش سقف روزانه بسیار چشم گیر و عجیب بود. با این وجود بازهم برخی کاربران ایرانی مشکلات خاصی نداشتند چون همین رقم هم با احتساب بیت کوین ۴۸ هزار دلاری، معادل ۳ هزار دلار می شود که بازهم عدد قابل توجهی است. این محدودیت تا ۲۳ آگوست، معادل یک شهریور برای همه کاربران این صرافی اعمال شد. همین محدودیت یکی از اولین دلایل ریزش مشتریان این صرافی، بخصوص مشتریان ایرانی شد.

در ادامه ی این محدودیت ها بایننس اعلام کرد که همه ی کاربران ملزم به احراز هویت در سطح متوسط هستند و این صرافی دیگر حسابی احراز نشده را نخواهد پذیرفت و مشکلات کاربران ایرانی دقیقا از اینجا شروع شد. احراز هویت در سطح متوسط بدین مفهوم بود که کاربران باید مدارک شناسایی خود را برای بایننس ارسال کنند و کاربران ایرانی بدلیل تحریم های بین المللی قادر به انجام این احراز هویت نبودند. بر اساس این اعلام کاربرانی که هنوز ثبت نام نکرده اند ملزم به احراز در سطح متوسط هستند اما کاربران قدیمی تا ۲۷ مهر فرصت دارند تا دارایی خود را خارج کرده و یا احراز هویت کنند. کاربران قدیمی نگران دارایی خود نباشند زیرا تا ۲۷ مهر اکانت آنها تنها قادر به معامله نخواهد بود، به عبارتی دیگر اکانت آنها در حالت Withdraw Only قرار دارد و امکان برداشت از حساب وجود دارد و آنها می توانند دارایی خود را به صرافی و یا کیف پولی دیگر منتقل کنند.

مشکلات ادامه فعالیت در بایننس

بعد ازا علان های بایننس روزگار بسیاری عجیبی از وعده وعید های افراد سودجو مشاهده می شود، مانند: دریافت ۱۰۰ تتر به ازای احراز هویت قطعی بدون هیچ گونه ریسک و وعده هایی از این قبیل. پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان همچین کاری را نکرده و گول این افراد را نخورید. در بهترین حالت حتی اگر وعده های این افراد درست باشد بازهم ریسک و مخاطرات این کار بسیار بالاست و با توجه به قوانین سخت گیرانه ای که روز به روز تشدید می شود، نمیتوان به احراز هویت های تقلبی اعتماد کرد و سرمایه ی ارزدیجیتال را به خطر انداخت.شایان ذکر است که این عمل جرم بین المللی بوده و در صورت محرز شدن آن، صرافی میتواند دارایی شما را مسدود کند.

راهکارهای جایگزین

چندین راهکار برای برون رفت از این بن بست وجود دارد، که در ذیل به آنها پرداخته می شود:

  1. انتقال دارایی به صرافی های خارجی دیگر: صرافیهای متعددی هستند که هنوز کاربران ایرانی میتوانند معاملات خود را با آنها پیش ببرند و نیازی به احراز هویت نداشته باشند اما با توجه به تشدید قوانین بین المللی در خصوص مبارزه با پولشویی و همچنین تحریم های بین المللی نمیتوان خیلی به صرافی های ارز دیجیتال دیگر امیدوار بود و ممکن است طی چند وقت آینده همین صرافی ها نیز کاربران را به سمت سرنوشتی که بایننس سوق داد، ببرند. از صرافی هایی که هنوز امکان معامله برای کاربران ایرانی در آنها میسر است می توان به KuCoin، CoinEx، Sushiswap، Uniswap و برخی دیگر را نام برد.
  2. انتقال دارایی به کیف پول شخصی: اگر جزو هولدرهای ارزدیجیتال هستید و ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاری خریداری کرده اید و قصد معاملات پی در پی را ندارید، بهتر است دارایی های خود را به کیف پول شخصی منتقل کنید و آنها را نزد خود نگهداری کنید. این راهکار نیز دارای ایراداتی مانند هزینه های انتقال و کارمزد شبکه بالا می باشد. در شبکه های اتریوم و بیت کوین و بخصوص در زمان شلوغی شبکه کارمزد انتقال رقم نسبتا بالایی می باشد که برای کاربران خیلی مقرون به صرفه نبوده و به همین خاطر تلاش میکنند تا کمتر درگیر جابجایی دارایی دیجیتال خود شوند.
  3. انتقال دارایی به صرافی های داخل کشور: در حال حاضر صرافیهای متعدد و بسیار قدرتمندی در کشور وجود دارند که با پشتیبانی از طیف وسیعی از رمز ارزها خدمات مناسبی ارایه می دهند و در شرایطی این چنینی می توان از آنها به عنوان جایگزین مناسب و بی خطر برای صرافی بایننس یاد کرد. صرافی های ایرانی در این چندسال اخیر همگام با رشد بازار ارزهای دیجیتال رشد کرده اند و می توان آنها را جایگزین نسبتاً مناسبی برای بایننس دانست. معامله و خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در صرافی های ایرانی بسیار روبه رشد است. البته باید خاطر نشان شد که صرافی بایننس به دلیل امکانات فوق العاده و کارمزدهای بسیار پایین بدون شک بهترین صرافی دنیا بوده، اما در شرایط کنونی کاربران ایرانی می توانند از امکانات صرافیهای ایرانی نیز بخوبی بهره ببرند.

توکن باز به عنوان مرجع مقایسه صرافی های داخل کشور، به مقایسه ی صرافی ها پرداخته و با بررسی امکانات و شرایط هر صرافی انتخابهای مناسبی برای کاربران فراهم آورده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا