سرور مجازی
اقتصادی

فروش برخی از آپارتمان ها زیر قیمت ؛ تعداد معاملات مسکن چنگی به دل نمی‌زند

فروش برخی از آپارتمان ها زیر قیمت ؛ تعداد معاملات مسکن چنگی به دل نمی‌زند

نرخ‌های پیشنهادی در بازار مسکن اگرچه در مسیر کاهش قرار دارد اما هنوز با قیمت‌های قطعی فاصله‌ی معناداری دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته‌های اخیر تحت تاثیر محو انتظارات تورمی، طرف تقاضا اعتنایی به قیمت‌های غیرمتعارف فروش آپارتمان ندارد. با این حال بررسی‌ها گویای آن است که بعضا قیمت‌های اعلامی ۱.۵ تا ۲ برابر نرخ‌های معاملات است.

به طور مثال مروری بر فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن محله پونک در منطقه ۵ تهران گویای آن است که نرخ‌های پیشنهادی در محدوده ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان اعلام می‌شود؛ در حالی که میانگین قیمت متعارف ۷۷.۵ میلیون تومان است. در محله تهرانپارس غربی نیز بخش قابل توجهی از نرخ‌های پیشنهادی در محدوده ۱۰۰ میلیون تومان به بالا تعیین شده اما قیمت‌های متعارف بر اساس معاملات ۷۵.۶ میلیارد تومان است.

چرا دولت رییسی نتوانست معمای مسکن را حل کند؟/ رشد عجیب قیمت مسکن در بازار

به گفته‌ی مشاوران املاک شهر تهران، تعداد معاملات چنگی به دل نمی‌زند و بازار مسکن همانند سه ماه گذشته، هفته جاری نیز در رکود قرار داشت؛ رکودی که از اوایل خرداد آغاز و به کاهش قیمت منجر شده است. واسطه‌های ملکی می‌گویند ممکن است پس از ماه صفر، معاملات مقداری افزایش پیدا کند اما ایجاد رونق بعید به نظر می‌رسد.

فروش برخی از آپارتمان ها زیر قیمت ؛ تعداد معاملات مسکن چنگی به دل نمی‌زند

کارشناسان معتقدند تحرک بازار مسکن منوط به تاثیرپذیری از بازارهای موازی است. مهم‌ترین عامل محرک تغییرات قیمت ارز است که طی چهار ماه گذشته به ثبات رسیده و در کانال کمتر از ۴۹ هزار تومان قرار دارد.

یکی از دلایل ثبات بازار مسکن به افزایش عرضه واحدهای نوساز با تخفیفات ۱۵ تا ۲۰ درصد مربوط می‌شود. برخی سازندگان به دلیل نیاز به نقدینگی تعدادی از واحدهای پروژه‌های خود را با قیمت‌های کمتر از عرف بازار به فروش می‌رسانند. این موضوع درخصوص واحدهای کلیدنخورده که زمان اتمام ساخت آنها بیش از یک سال قبل بوده نمود بیشتری دارد.

بخش قابل توجهی از آپارتمان‌های کلیدنخورده که طی دو سال اخیر تکمیل شده از تورم مصالح ساختمانی مصون مانده است. بر این اساس سازندگان این نوع واحدها آنها را بعضا تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت مناطق عرضه کرده‌اند. البته در این فرآیند سازندگان متضرر نمی‌شوند بلکه بخشی از حباب قیمتی که در فرآیند دو سال اخیر بازار ایجاد شده بود تخلیه می‌شود.

۲۲۰

مجله خبری mydtc

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا