حقایقی درباره تانک دنیای خودروها!/خودرویی که مرسدس بنز نتوانست آن را تکرار کند!/عکس
حقایقی درباره تانک دنیای خودروها!/خودرویی که مرسدس بنز نتوانست آن را تکرار کند!/عکس
امیرمسعود عابدین: وقتی صحبت از داشتن طرفداران زیاد به میان میآید، W۱۴۰ یکی از محبوبترین خودروها است. در مورد این خودروی منحصر به فرد، چند چیز خاص وجود دارد که W۱۴۰ را به محبوبترین مرسدس بنز کلاس S در تمام دوران تبدیل میکند.
۱۲. مرسدس بنز W۱۴۰، ظاهری جاودانه داشت
بیشتر مردم ظاهر W۱۴۰ را دوست داشتند. این خودرو طراحی جاودانهای داشت که به آن اجازه میداد حتی پس از سالها، توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کند. همچنین W۱۴۰ کاملاً با زبان طراحی آن زمان محصولات مرسدس بنز مطابقت داشت. این موضوع باعث میشد که آن را فوراً به عنوان یک مرسدس بنز حتی از دور تشخیص دهید. بسیاری از مدلهای مرسدس بنز در آن زمان مانند W۱۲۴ نیز از زبان طراحی مشابهی پیروی میکردند. W۱۴۰ که به راحتی بهترین مرسدس کلاس S تاریخ است، توسط Olivier Boulay طراحی شده است و یکی از بهترین طراحیهای او محسوب میشود. مردم ظاهر مردانه W۱۴۰ و حالت کلی آن را دوست داشتند و دارند.
۱۱. این نسل از کلاس S، کیفیت ساخت محکمی داشت
در گذشته، به طور کلی، همه محصولات مرسدس بنز به دلیل کیفیت ساخت تانک مانند خود مشهور بودند. با این حال، وقتی صحبت از W۱۴۰ شد، به وضوح مشهود بود که حتی مرسدس بنز نیز مرزهای خود را تغییر داده و کلاس S را کاملاً به سطح دیگری منتقل کرده است. این خودرو در حد کمال ساخته شده بود و تضمین میکرد که حتی پس از صدها هزار مایل مانند همیشه محکم باقی بماند. جالب اینجاست که این خودرو هنوز در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده روزمره قرار دارند. کیفیت ساخت فوق العاده مستحکم، W۱۴۰ را قادر ساخته تا در آزمون زمان مقاومت کند.
۱۰.W۱۴۰ مجهز به فناوریهای پیشرفته در زمان خود بود
همانند تمام نسلهای کلاس S، در این اتاق هم ویژگیهای جدیدی به تمام صنعت خودروسازی برای اولین بار معرفی شد. این فناوریها شامل برخی از ویژگیهای قابل توجه مانند سامانه پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمکی ترمز، چراغهای جلو زنون HID، کیسههای هوای جانبی و غیره است.
ESP در حفظ کنترل خودرو در صورت انجام مانورهای ناگهانی برای جلوگیری از موانع، بسیار موثر بود. پس جای تعجب نیست که کل صنعت خودرو آن را پذیرفته است.
۹.کلاس S با موتور V۱۲ عظیم ۶.۰ لیتری عرضه شد
W۱۴۰ دارای نسخه ۶۰۰ بود که مجهز به موتور بزرگ ۶.۰ لیتری V۱۲، با توانایی تولید ۴۰۲ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتون متر گشتاور بود. این موتور کمی بعد از سال ۱۹۹۳، به منظور مطابقت با هنجارهای آلایندگی سختتر، تغییر یافت. موتور جدید اکنون ۳۸۹ اسب بخار و ۵۶۹ نیوتون متر گشتاور تولید میکرد. این مدل پرچمدار کلاس S به دلیل قدرت بالا و داشتن ۱۲ سیلندر، مورد علاقه جامعه علاقهمندان قرار گرفت. در واقع، نوع V۱۲ کلاس S حتی امروزه نیز بسیار مورد توجه است.
علاوهبر این، موتور V۱۲ که با نام داخلی M۱۲۰ شناخته میشد، همان موتوری است که بعداً در پاگانی زوندا C۱۲ مورد استفاده قرار گرفت. یک نسخه کواد توربوشارژ از همین V۱۲، برای کرایسلر ME-Four-Twelve استفاده شد که ۸۵۰ اسب بخار قدرت و ۱۱۵۳ نیوتن متر گشتاور داشت.
بیشتر بخوانید:
ماشین خاص فولکس که برای چین ساخته شده/ عکس
این هیولای مرسدس بنز خراب شدنی نیست/ عکس
۸. S-Class توجه بی نظیری به جزئیات داشت
W۱۴۰ سطوح بینظیری از مهندسی را به نمایش گذاشت. هر قسمت کوچک با بالاترین سطح توجه به جزئیات طراحی شده بود. حتی کوچکترین چیزهایی مانند شکافهای بین پانلها در طول تولید به قدری نظارت میشد، که حتی در بخشهای منحنی پانلها یکنواخت بود. این کیفیت ساخت و تلورانسهای نظارتی دقیق باعث شد که این خودروها حتی پس از سالها استفاده، بدون عیب و نقص کار کنند. مرسدس بنز هنگام تولید کلاس اس W۱۴۰، تلورانسها را بسیار محدود نگه داشته و این امر، بهترین سطح کیفیت را در محصول نهایی تضمین میکند.
این خودرو دارای ویژگی های جالب بسیاری است که از جمله آنها میتوان به آینه دید عقب برقی اشاره کرد. علاوه بر این، آینه دید عقب به تنظیمات حافظه شما مرتبط است و به شما این امکان را میدهد تا با فشار دادن یک دکمه، تمام امکانات راننده دلخواه خود را تنظیم کنید. این ویژگی برای اولین بار در بخش لوکس و حتی تا به امروز، ممتاز بود.
۷.کلاس S یک شاهکار بیش از حد مهندسی شده بود
مرسدس بنز هنگام طراحی W۱۴۰ به تمام مواردی که راحتی و ایمنی سرنشینان را افزایش میدهد توجه ویژهای داشت. علاوه بر ویژگیهای متعددی که به راحتی خودرو کمک میکرد، ویژگیهای ناشناخته بسیاری داشت که کار راننده و مسافران را سادهتر میکرد.
این ویژگیها شامل صندلیهای جلو و عقب دارای گرمکن و سردکن و برخی ویژگیهای دیگر مانند آفتابگیر عقب بود. همچنین این خودرو با وکیوم دربها و درب صندوق عقب عرضه میشد که در آن زمان یک ویژگی فوق العاده لوکس محسوب میشد. مدل های LWB همچنین سیستم کنترل آب و هوای چهار منطقهای را ارائه میدهند. نسخه معمولی دارای سیستم کنترل آب و هوای دو منطقهای بود.
پوشش صندلیها از جنس چرم طبیعی است و در کنار چوبکاریهای فوق العاده با کیفیت، فضای بسیار لوکسی را به نمایش میگذارد. البته در مدلهای پایه با امکانات محدودتر، پوشش چرمی جای خود را به پوشش جیر برای صندلیها داده است. عایق بندی کابین این مدل فوق العاده بوده و حتی برای آن از شیشههای دوجداره استفاده شده است!
در مدل های فول آپشن، تنظیمات صندلیهای جلو به صورت برقی در ۱۰ جهت انجام میشود. همچنین بخاری W۱۴۰ این قابلیت را دارد تا هنگام خاموش بودن پیشرانه نیز کار کند و کابین را گرم کند.
در سال ۱۹۹۵، S۶۰۰ اولین خودروی مرسدس بنز بود که از سیستم ناوبری GPS استفاده میکرد. W۱۴۰ از نقشههایی استفاده میکرد که از قبل روی یک CD-ROM بارگذاری شده بودند و آنها را روی یک صفحه نمایش تمام رنگی در داشبورد مرکزی نمایش میداد. یکی دیگر از ویژگی هایی که گواه مهندسی بیش از حد آلمانی W۱۴۰ است، دو میله فلزی جمع شونده است که از صندوق عقب بیرون آمدهاند.
W۱۴۰ یک خودروی قابل توجه و بسیار طویل و بزرگ است. بنابراین، برای اینکه از انتهای خودرو دید داشته باشید، دو میله فلزی که کاملاً در آینه دید عقب قابل مشاهده هستند، هر بار به سمت بالا کشیده میشوند.
این آخرین بنزی بود که به روشهای قدیمی ساخته شد، جایی که هزینه آن هیچ اهمیتی نداشت. W۱۴۰ تعریف “مثل یک تانک ساخته شده” است، که وقتی آن را با نسل W۲۲۰ ارزان قیمت مقایسه کنید، واضحتر خودش را نشان میدهد. با وجود اینکه W۲۲۰ امکانات و نوآوریهای زیادی داشت، اما ۳۶۰ کیلوگرم سبکتر از W۱۴۰ بود!
۶.مرسدس W۱۴۰ با گزینههای بسیاری از پیشرانه ارائه شد
W۱۴۰ دارای گزینههای پیشرانه متعددی بود که مطابق با هر سلیقهای بود. این محدوده از یک موتور ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی شروع شد و به یک موتور بزرگ ۶.۰ لیتری V۱۲ رسید. زمانی که صحبت از دیزل به میان آمد، این محدوده با یک پیشرانه توربو دیزل شش سیلندر خطی ۳.۰ لیتری شروع شد و به یک توربو دیزل شش سیلندر خطی ۳.۵ لیتری رسید.
موتورهای دیزلی بسیار پرطرفدار بودند، زیرا در عین حال که به اندازه کافی قدرتمند بودند، مصرف سوخت بسیار مناسبی داشتند. در آن زمان، از آنجایی که هنجارهای آلایندگی به اندازه کنونی سختگیرانه نبود، دیزل بسیار محبوب بود، به خصوص در مورد محصولات مرسدس بنز.
۵.یکی از بهترین V۸های مرسدس بنز در W۱۴۰ ارائه شد
در حالی که S۶۰۰ با موتور M۱۲۰ تولید شد، اما یکی از محبوبترین انتخابها S۵۰۰ بود. چیزی که حتی امروز هم S۵۰۰ را جذاب میکند، موتور M۱۱۹) V-۸) است. این موتور به طور کلی به عنوان یکی از قابل اعتمادترین موتورهای V-۸ شناخته میشود.
S۵۰۰ با ۳۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر، حدود ۸۰ درصد از عملکرد S۶۰۰ را در بستهای کمی کارآمدتر و راحتتر دارد. موتور M۱۱۹ به طور گسترده در خط تولید مرسدس استفاده میشود و یکی از برجستهترین کاربردهای آن، در W۱۲۴ مرسدس ۵۰۰E ساخته شده توسط پورشه است. همین موتور، در فرم توئین توربو، موتور مسابقهای مرسدس ساوبر C۹/۱۱ گروه C را نیز تامین میکرد.
۴.فیس لیفت این اتاق، با ویژگیهای بیشتری عرضه شد
فیس لیفت W۱۴۰ دارای ویژگیهای فوق العادهای مانند صندلیهای ارتوپدی بود که گزینه گران قیمت کارخانه بود. این صندلیها از چند بالشتک بادی در صندلی تشکیل شدهاند که کاربر میتواند بنا به سلیقه خود آن ها را باد کند تا موقعیت رانندگی مناسبی پیدا کند. همچنین دارای بسیاری از ویژگیهای قابل توجه دیگر مانند برف پاک کنهای خودکار حساس به باران بود که بسته به شدت بارندگی، سرعت خود را به طور خودکار تنظیم میکردند.
۳.یکی از بهترین گیربکسهای اتوماتیک در W۱۴۰ نصب بود
از سال ۱۹۹۴، مرسدس W۱۴۰ را میتوانستید با یک گیربکس اتوماتیک جدید و پنج سرعته سفارش دهید. البته این گیربکس معروف ۵G-Tronic اتوماتیک است که به عنوان یکی از قویترین و سنتیترین گیربکسهای اتوماتیک ساخته شده شناخته میشود. علاوه بر مرسدس بنز، ۵G-Tronic نیز توسط کرایسلر و بعداً فیات-کرایسلر (FCA) با نامهای مختلف ساخته شد.
۲. W۱۴۰ یک کلاسیک آینده است!
این خودرو مطمئناً یک کلاسیک آینده است! اگر این واقعیت را در نظر بگیریم که نشاندهنده دورانی است که خودروها برای ماندگاری ساخته میشدند و در عرض چند سال استفاده از آنها دور ریخته نمیشد. همچنین، به لطف ظاهر همیشگی خود، حتی امروز پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از معرفی، احساس شگفت انگیزی دارد.
حقیقت را بخواهید، آنها دیگر خودروهایشان را مانند گذشته نمیسازند!
۱.اگر سریع عمل کنید، W۱۴۰ هزینهای که کردید را خراب نمیکند
به لطف تعداد قابل توجهی از W۱۴۰ های فروخته شده در طول چرخه تولید آن، دریافت یکی از آنها در حال حاضر بسیار آسان است، زیرا بسیاری از آنها هنوز به خوبی کار میکنند. یک نمونه خوب نگهداری شده را میتوان اکنون با حدود ۱۶۰۰۰ دلار داشت. قیمت نسخههای بالاتر مانند S۶۰۰ به دلیل موتورهای بزرگ خود که جذابیت زیادی برای علاقه مندان دارد، بیشتر میشود.
با این حال، نکتهای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که نگهداری از این خودروها بسیار گران است. با توجه به مقدار زیادی از فناوری به کار رفته در W۱۴۰ و میانگین سنی این خودروها که اکنون بسیار بالاتر از ۳۰ سال است، واقعاً تعجب آور نیست.
جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.
227227
مجله خبری mydtc