سرور مجازی
فضای مجازی

وزارت ارتباطات کارنامه یکساله از عملکردش را منتشر کرد

وزارت ارتباطات با انتشار گزارشی، چکیده عملکرد یک‌ساله این وزارتخانه را منتشر کرده است. اگرچه مشخص نیست که مخاطب این گزارش مردم، دولت یا مجلس شورای اسلامی است، با این حال «عملکرد در راستای وعده‌های انتخاباتی ریاست محترم جمهور»، «اقدام راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تا مرداد ماه» و «عناوین مهم‌ترین اقدامات راهبردی در راستای ۱۰ کلان‌اقدام» عناوین این چکیده گزارش را تشکیل می‌دهند. زیربخش‌های قابل توجه این گزارش را می‌توان با عناوین «سالم‌سازی فضای مجازی»، «بهبود کیفیت اینترنت» و «رونق اقتصاد فضای مجازی» مشاهده کرد.

سالم‌سازی فضای مجازی

آنچه به‌عنوان عملکرد و دستاورد وزارت ارتباطات در مورد سالم‌سازی فضای مجازی در این گزارش آمده، شامل زیرعنوان‌های «راه‌اندازی زیرساخت اینترنت ایمن برای کودکان و نوجوانان»، «سالم‌سازی خروجی موتور‌های خارجی در کشور» و «تشدید مقابله با ابزار‌های حاکمیت‌گریز نظیر وی‌پی‌ان و فیلترشکن» است. این گزارش نتیحه اقدام «راه‌اندازی زیرساخت اینترنت ایمن برای کودکان و نوجوانان» را اینگونه توضیح داده است: «با انجام این کار کودکان و نوجوانان با انتخاب خانواده‌ها، در معرض محتوا‌های نامناسب در اینترنت قرار نمی‌گیرند.» همچنین منظور از «سالم‌سازی خروجی موتور‌های خارجی در کشور» اعمال گزینه safe search برای همه کاربران کشور است. اگرچه برای بسیاری از این اقدامات، حداقل یک سند بالادستی ذکر شده، برای بخش سالم‌سازی فضای مجازی هیچ سند بالادستی دیده نمی‌شود.

بهبود کیفیت اینترنت

این گزارش با استناد به سایت Speedtest سرعت اینترنت ثابت و همراه کشور طی ۹ ماه گذشته را افزایشی دانسته است. گزارش عملکرد وزارت ارتباطات می‌گوید که میانه سرعت اینترنت همراه از ۲۱.۸ مگابیت بر ثانیه در شهریور ۱۴۰۰ با افزایش حدوداً ۲۲ درصدی به ۲۷ مگابیت بر ثانیه در تیر ماه ۱۴۰۱ رسیده است. همچنین میانه سرعت اینترنت ثابت از ۹.۲۸ مگابیت بر ثانیه در شهریور ماه ۱۴۰۰ به ۱۰.۲ در تیر ماه ۱۴۰۱ رسیده است که نشان‌دهنده افزایش حدوداً ۱۰ درصدی است.

رسیدن اقتصاد دیجیتال به ۷.۱ درصد GDP

«بسترسازی برای توسعه اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های نوین» به‌عنوان یکی از اقدامات راهبردی وزارتخانه ارتباطات و فناوری ارتباطات ذکر شده است. گزارش مذکور، شاخص سنجش این اقدام را «سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی» و میزان پیشرفت آن را ۷.۱ درصد اعلام کرده است.

اینترنت رایگان برای ۳ دهک

براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته یک بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی یک‌ساله برای سرپرست خانوار‌های سه دهک پایین درآمدی درنظر گرفته شده است. سامانه ثبت نام از افراد متقاضی در تیرماه راه‌اندازی شد و نزدیک به یک میلیون نفر از سرپرستان خانوار مشمول طرح ثبت نام کرده‌اند و از اول مرداد ماه، این بسته فعال شده است.

حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی

گزارش عملکرد وزارت ارتباطات حاکی از آن است که همه ظرفیت‌های کشور در حوزه شبکه اجتماعی و پیام رسان شناسایی شده و در قالب یک بسته حمایتی، طیف متنوعی از حمایت‌ها برای این پلتفرم‌ها پیش‌بینی شده است. در یکی از این پلتفرم‌های منتخب تعداد کاربر فعال در مدت ۱۰ ماه گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

چکیده گزارش وزارت ارتباط بیانگر آن است که نسخه آزمایشی سامانه پنجره واحد خدمات دولت هوشمند با اتصال به حدود ۲۰ سامانه پنجره واحد دستگاه‌های اجرایی راه‌اندازی شد.

روند اجرای شبکه ملّی اطلاعات

گزارش وزارت ارتباطات نشان می‌دهد که در ابتدای دولت فعلی، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود ۳۰ درصد بوده که اکنون به حدود ۴۴ درصد رسیده است. درواقع طی یک سال گذشته پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ۱۴ درصد بوده است. همچنین این گزارش می‌گوید که براساس هدف‌گذاری صورت‌گرفته تا پایان سال ۱۴۰۱ این میزان حداقل به ۶۰ درصد خواهد رسید.


بیشتر بخوانید

  • فیبر نوری راهکار اساسی حل مشکل سرعت اینترنت

 

دیتاسنتر من فضای مجازی دريچه فناوری

مجله خبری دیتاسنتر من

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا